Kontrolka ręcznego. Dlaczego się świeci, jeśli hamulec nie jest zaciągnięty?
Czerwona kontrolka z literą P otoczoną kółkiem oznacza, że zaciągnięty jest hamulec postojowy, tzw. ręczny. Jednak zapala się ona także w innych przypadkach, kiedy pojawia się jakaś niesprawność. Oto, co może oznaczać.
20.10.2022 | aktual.: 24.11.2022 09:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kontrolka hamulca postojowego w wielu autach oznacza nie tylko to, że zaciągnięty jest ręczny. Zwłaszcza w starszych, gdzie brakuje innej kontrolki informującej o usterce układu hamulcowego. W niektórych modelach może oznaczać zbyt niski poziom płynu hamulcowego. Należy wtedy nie tylko go dolać, ale i koniecznie sprawdzić szczelność układu. Na pewno jest jakieś uszkodzenie, bo płyn hamulcowy nie może wyparować. Jeśli brakowało dużo płynu, nie powinniście takim autem w ogóle jechać, bo to spore niebezpieczeństwo.
Innym powodem zapalenia się tej kontrolki, choć tu bardziej chodzi o sytuację, kiedy ona nie gaśnie po wyłączeniu hamulca, jest awaria czujnika lub mechanizmu linek, które go blokują. Nie jest to już groźne. Jeśli linki trzymają hamulec, to samochód będzie miał zwiększone opory, a więc i zużycie paliwa. Natomiast jeśli to awaria czujnika, to nic złego się nie wydarzy.
Główną rolą tej kontrolki jest informowanie kierowcy o tym, że coś się złego dzieje z hamulcami. W nowszych autach są odrębne kontrolki, np. bez P w środku lub z ABS zamiast P. Są nawet kontroli wprost informujące o zbyt niskim poziomie płynu hamulcowego. W starszych samochodach trzeba sprawdzić, o co chodzi i nie należy takiej sytuacji ignorować, bo bez płynu hamulcowego może i zajedziecie daleko, ale problem będzie z zatrzymaniem się.