Nowe paliwo do diesli na stacjach. Na razie tylko w Niemczech

Orlen rozpoczął sprzedaż nowego rodzaju biopaliwa - HVO100. Będą mogli z niego korzystać właściciele diesli. Na razie jednak tylko w Niemczech, bo prawo nie pozwala na sprzedaż w Polsce paliwa o takim składzie. To jednak ma się zmienić.

Tankowanie oleju napędowego
Tankowanie oleju napędowego
Źródło zdjęć: © WP | Michał ZIeliński
Tomasz Budzik

02.10.2024 10:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Paliwo HVO100 to olej napędowy powstający z odnawialnych źródeł. Surowcami są tu oleje roślinne, odpady przemysłu spożywczego i gastronomii, w tym ze zużytych olejów roślinnych. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, firma Orlen właśnie dołączyła do koncernów, oferujących to paliwo.

Na razie HVO100 można zatankować jedynie na dwóch stacjach Orlenu w Niemczech - w Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy. Niebawem nowe paliwo ma pojawić się w innych stacjach Orlenu w Niemczech, a następnie w Czechach. Co z Polską? Nasze przepisy nie zezwalają na obrót paliwem o właściwościach, jakie są charakterystyczne dla HVO100. Niebawem ma się to jednak zmienić. Trwają prace legislacyjne, które mają dopuścić sprzedaż nowego paliwa również w Polsce.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Używanie HVO100 zamiast tradycyjnego oleju napędowego może obniżyć emisję gazów cieplarnianych aż o 90 proc., zauważa Orlen. Paliwo można stosować w większości pojazdów wysokoprężnych bez żadnych modyfikacji. W Płocku trwają już prace nad budową instalacji do produkcji HVO100. Jej wydajność ma wynosić 300 tys. ton komponentu rocznie. W obliczy takiej informacji wydaje się, że dopuszczenie do sprzedaży nowego paliwa w Polsce jest już właściwie przesądzone.

W Europie biopaliwo typu HVO100 można tankować m.in. w Finlandii, Belgii, Danii, Holandii, Szwecji i na Łotwie.

olej napędowyolej roślinnybiopaliwo
Komentarze (15)