Nowe BMW X5 M50d - test
"Sport" to wyraz chętnie wpychany do większości nowoczesnych samochodów, które często ze sportem nie mają nic wspólnego. Występuje nawet w rozwinięciu skrótu SUV (Sport Utility Vehicle), opisującego funkcjonalny i komfortowy segment aut wielkości mniejszej lub większej szafy. Na rynku można też jednak spotkać modele, które ze sportem łączy coś więcej niż tylko wspomniany skrót. Jednym z nich ma być BMW X5 M50d.
25.04.2014 | aktual.: 18.04.2023 10:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowe BMW X5 M50d - test
Nowe BMW X5 w usportowionej wersji M50d wygląda wulgarnie i agresywnie. Niewinna biel połączona z ciemnymi obręczami wyeksponowanymi pod poszerzonymi nadkolami dodaje sylwetce nieco lekkości, ale i tak trudno ukryć okute blachą grubo ponad dwie tony masy własnej ubrane w dodatki z logo M. Sportowo zarysowane zderzaki, listwy progowe czy dodatkowe czarne akcenty są skutecznymi punktami zaczepienia wzroku, nie mniej niż emblematy M na nadkolach czy tylnej klapie. Trójkolorowych symboli nie brakuje też we wnętrzu auta, a nawet na pilocie.
Sportowy sznyt przestronnej i luksusowo wykończonej kabiny podkreślają takie dodatki, jak ozdobne listwy z fakturą plastra miodu, mocno wyprofilowane fotele przeszyte Alcantarą z pasem o tym samym wzorze czy czarna podsufitka. Deska rozdzielcza z opcją zmiany koloru podświetlenia zdominowana jest przez wielki centralny peryferyjny wyświetlacz, obsługiwany nowym dżojstikiem iDrive z gładzikiem. Miękkie elementy robią wrażenie, nie ma tworzyw i materiałów wykończeniowych, do których jakości można by mieć zastrzeżenia. Wszystko jest dopieszczone, jednak miejscowe spasowanie niektórych profili mogłoby być lepsze. Pomysł na kompozycję deski rozdzielczej względem poprzedniej generacji zmienił się znacząco. Kokpit wygląda nowocześniej i bardziej elegancko, choć tak naprawdę rozkład paneli obsługi multimediów czy klimatyzacji (czterostrefowa to koszt 2382 zł) został podobny.
Opcjonalne nagłośnienie Bang & Olufsen High End Surround za 20 031 zł gra bardzo czysto, a scena zbudowana w sporej kabinie powinna zrobić wrażenie nawet na najbardziej wymagających. Osoby wyczulone na punkcie indywidualnych nastaw konkretnych częstotliwości ucieszy z pewnością rozbudowany equalizer.
Spora przestrzeń we wnętrzu sprzyja nie tylko przyjemnym doznaniom akustycznym, ale przede wszystkim gwarantuje komfortową podróż kompletowi pasażerów do około 190 cm wzrostu. Tylna kanapa jest wygodnie wyprofilowana, a dodatkowe centymetry na kolana zapewniają odpowiednio przetłoczone oparcia przednich foteli. Trochę miejsca zostało również na 651-litrowy bagażnik z dodatkowym schowkiem pod unoszoną na pojedynczym siłowniku podłogą. Drażni brak prowadnic rolety maskującej, co skutkuje nie tylko szybkim porysowaniem bocznych plastików, ale również zbędną gimnastyką podczas jej zaciągania. Ponadto opuszczana dolna burta pokrywy bagażnika jest równie efektowna wizualnie jak nieprzydatna; utrudnia załadunek przedmiotów do bagażnika i można się o nią łatwo pobrudzić.
Sportowe fotele w stylu M są ładne, wygodne i nieźle podpierają ciało na łukach, jednak przez brak możliwości pompowania skrzydeł podczas ostrej jazdy lepiej sprawdzały się te z testowanej niedawno serii 4. Na szczęście genialnie wystylizowana kierownica M tak samo dobrze leży w dłoniach. Miejsca w środku jest dużo, siedzi się wysoko, ale podczas manewrowania czuć nieco przytłaczający gabaryt samochodu. Parkowanie ułatwia m.in. kamera o wysokiej rozdzielczości i bardzo dobrze wyskalowane czujniki, jednak ze względu na wymiary i niezbyt dobrą zwrotność trzeba zapomnieć o małych miejscach postojowych wzdłuż często uczęszczanych ulic. W ruchu o bezpieczeństwo czynne dba rozbudowana sieć systemów: monitor martwego pola, asystent pasa ruchu oraz ostrzeżenie przed najechaniem na poprzedzający pojazd i pieszych z opcją automatycznego dohamowania.
Kolejnym atutem są adaptacyjne światła oparte na diodach LED, które wydajnie oświetlają drogę białym, przyjemnym dla oka i niemęczącym światłem, a duży kolorowy HUD gotowy jest przekazać kierowcy niemal wszystkie potrzebne informacje, pozwalając skupić się na drodze.
BMW X5 M50d mimo usportowionego charakteru nadanego przez M Performance w trybie komfortowym brzmi dość łagodnie i jak na M stosunkowo miękko się prowadzi. Auto świetnie wybiera zarówno duże, jak i małe nierówności, skutecznie izolując kabinę od drgań i hałasu. Wysoka kultura pracy jednostki napędowej połączona z naprawdę skutecznym wygłuszeniem pozwala na bezproblemową eksploatację tego auta na co dzień i czerpanie przyjemności ze świetnych osiągów.
Po włączeniu trybu sportowego adaptacyjne zawieszenie wyraźnie nabiera sztywności, a do uszu pasażerów zaczyna docierać przyjemny dźwięk, przywodzący na myśl auto o co najmniej sportowym zacięciu. Odpowiada za to oczywiście odpowiednio zestrojony syntezator dźwięku i skrzynia biegów, która zaczyna lubić wysokie obroty i po przełączeniu w tryb manualny w ogóle nie wtrąca się do poczynań kierowcy.
Po wciśnięciu pedału gazu do końca przeciążenia w kabinie tego dwutonowego SUV-a robią duże wrażenie na kierowcy i jeszcze większe na niemających się czego przytrzymać pasażerach. W przypadku startu z systemem Launch Control lifting skóry na twarzy dorzucany jest w promocji, jednak auto po sześciu startach odmawia dalszego wykonywania procedury startowej i żąda kilkunastu minut wytchnienia.
Wysokoprężny silnik o sześciu cylindrach w rzędzie z bezpośrednim wtryskiem i trzech turbosprężarkach o zmiennym kącie pochylenia kierownic generuje piekielny moment obrotowy rzędu 740 Nm, dostępny od wcale nie tak niskich 2000 obr./min. Jego połączenie z genialnie wysterowaną skrzynią Steptronic kolejny raz udowadnia jednak, że to dobrana para, a maksimum przyjemności można czerpać, operując biegami na bardzo szybkich łopatkach. Nabieranie prędkości autostradowych trwa moment, jednak powyżej 150 km/h czuć wyraźne osłabienie. Masa robi swoje, a zryw do wyprzedzenia przy prędkości autostradowej też nie urzeka.
New BMW X5 M50d (2014) - launch control start & acceleration
Niezależnie od aktualnego wskazania prędkościomierza X5 M50d prowadzi się jednak bardzo pewnie. Szerokie na 275 i 315 mm opony w połączeniu z napędem xDrive sprawiają, że auto kurczowo trzyma się asfaltu w łukach, w trybie sportowym praktycznie się nie wychylając. Świetna trakcja robi wrażenie mimo odciskanego przez ponad dwie tony piętna wcale nie tak nisko zawieszonej masy, a płynnie pracujące i mocne hamulce są w stanie na rozsądnej drodze zbić prędkość bez wyraźnego przemęczenia.
BMW X5 M50d to kawał mocnej maszyny o niezaprzeczalnie szerokiej funkcjonalności, która zapewni komfortowe warunki podróżowania na co dzień, dawkując przy tym niemało przyjemności z jazdy. Fakt pewnego kompromisu sprawia jednak, że samochód ten jest ogładzony i nie robi takiego wrażenia, jak obiecuje gęsto przyklejana litera M. Siadając za kółkiem X5 M50d, można spodziewać się wiele, jednak warto pamiętać, że to "jedynie" M Performance. Samo auto w gamie BMW figuruje jako jeden z wariantów X5, a nie osobny model, jak w przypadku X5 M.
Plusy:
Wygląd zewnętrzny i wewnętrzny
Jakość wykończenia
Funkcjonalność i przestronność
Dynamika i osiągi
Zużycie paliwa
Minusy:
Cena
Nieprzemyślane rozwiązania w bagażniku
Ogólna ocena samochodu: 8/10
Nowe BMW X5 M50d - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | BMW X5 M50d | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R6 M-Performance TwinPower Turbo z trzema turbosprężarkami | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Wzdłużnie | |
Rozrząd: | DOHC 24V | |
Objętość skokowa: | 2993 cm3 | |
Stopień sprężania: | 16,0 | |
Moc maksymalna: | 381 KM przy 4000-4400 rpm | |
Moment maksymalny: | 740 Nm przy 2000-3000 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 127,3 KM/l | |
Skrzynia biegów: | Automatyczna, 8-biegowa | |
Typ napędu: | Na wszystkie koła (AWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane 385 mm | |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane 345 mm | |
Zawieszenie przednie: | Wielowahaczowe Adaptive M z Dynamic Damper Control | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe Adaptive M z Dynamic Damper Control | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 12,7 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 275/40 R20 | |
Koła, ogumienie tylne: | 315/35 R20 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | SUV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,35 | |
Masa własna: | 2265 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 5,9 kg/KM | |
Długość: | 4886 mm | |
Szerokość: | 1938 mm bez lusterek | |
Wysokość: | 1762 mm | |
Rozstaw osi: | 2933 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1644/1650 mm | |
Prześwit (przód/tył): | 208 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 85 l | |
Pojemność bagażnika: | 651 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 710 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny (*): | |
Przyspieszenie 0-10 km/h: | - | 0,2 s |
Przyspieszenie 0-20km/h: | - | 0,6 s |
Przyspieszenie 0-30 km/h: | - | 1,0 s |
Przyspieszenie 0-40 km/h: | - | 1,6 s |
Przyspieszenie 0-50 km/h: | - | 2,0 s |
Przyspieszenie 0-60km/h: | - | 2,5 s |
Przyspieszenie 0-70km/h: | - | 3,1 s |
Przyspieszenie 0-80km/h: | - | 3,9 s |
Przyspieszenie 0-90 km/h: | - | 4,7 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 5,3 s | 5,5 s |
Przyspieszenie 0-110 km/h: | - | 6,6 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h: | - | 7,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h: | - | 9,2 s |
Przyspieszenie 0-140 km/h: | - | 10,8 s |
Przyspieszenie 0-150 km/h: | - | 12,6 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h: | - | 14,8 s |
Przyspieszenie 0-170 km/h: | - | 17,0 s |
Hałas w kabinie (na miejscu kierowcy) na biegu jałowym 700 rpm | 47 dB | |
Hałas w kabinie (na miejscu kierowcy) przy 2000 rpm | 52 dB | |
Hałas w kabinie (na miejscu kierowcy) przy 4000 rpm | 62 dB | |
Prędkość maksymalna: | 250 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 7,6 l/100 km | 9,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 6,2 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,7 l/100 km | 8,5 l/100 km |
Emisja CO2: | 177 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | b.d. | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 510 777 zł | |
Model od: | 382 900 zł | |
Wersja silnikowa od: | 382 900 zł |
Wyposażenie | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Lakier Biel Alpejska, pakiet sportowy M, pakiet aerodynamiczny M | - |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Listwy ozdobne z aluminium, kierownica sportowa M, podsufitka Individual | Tapicerka Alcantara (9632 zł) |
Koła i opony: | - | 275/40 R20 + 315/35 R20 z obręczami 468M (7503 zł) |
Komfort: | Automatyczne otwieranie i zamykanie klapy bagażnika, sportowe fotele, elektryczna regulacja foteli z pamięcią i podgrzewaniem, torba na narty i deski, elektryczna regulacja szyb i lusterek | Ogrzewanie kierownicy (1268 zł), dostęp bezkluczykowy (5021 zł), podparcie lędźwiowe w fotelach (1827 zł), klimatyzacja automatyczna 4-strefowa (2382 zł) |
Bezpieczeństwo: | Czujniki parkowania z przodu i z tyłu, asystent świateł drogowych | Kamera cofania (2129 zł), reflektory LED (5373 zł), monitor pasa ruchu (3144 zł) i systemy asystujące (3298 zł), inteligentny tempomat (7859 zł) |
Multimedia: | - | HUD (7047 zł), Bang&Olufsen High End Audio (20 031 zł), ConnectedDrive (4411 zł), nawigacja Professional (13 133 zł) |
Mechanika: | Sportowa automatyczna skrzynia biegów, adaptacyjne zawieszenie sportowe M | Adaptacyjne tryby jazdy (16 733 zł) |