Naprawa skrzyni biegów - ile to może kosztować?
Naprawa skrzyni biegów to czasochłonna i droga usługa, ponieważ w większości przypadków konieczny jest jej demontaż. Jednak w momencie uszkodzenia przekładni, nie ma innego wyjścia, jak jej naprawa. Bez tego podzespołu daleko się nie zajedzie.
18.09.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Skrzynia biegów to jeden z kluczowych elementów konstrukcji większości pojazdów mechanicznych. Odpowiada za przekazywanie mocy z silnika na koła oraz zmianę prędkości obrotowej. Jej stan mechaniczny zależy od warunków eksploatacji oraz dbałości serwisowej.
Naprawa skrzyni biegów ręcznej: ile to kosztuje?
W przypadku skrzyń manualnych, które stanowią większość wśród popularnych modeli aut w Polsce, łatwiej jest zdiagnozować usterki, ponieważ są one mniej skomplikowane technicznie niż w przypadku automatów. Mimo to mechanicy nie chcą z wyprzedzeniem określać kosztów i zakresu napraw bez wcześniejszego demontażu, a czasem nawet rozebrania skrzyni.
Najdroższą składową napraw pozostaje tzw. robocizna. Samo wyjęcie (i późniejszy montaż) może kosztować nawet 2500 zł, jeśli jest skomplikowane i zajmuje kilka godzin. Wymiana oleju to koszt od kilkudziesięciu do ok. 200 zł, zaś wymiana sprzęgła od 300 do 500 zł, nie wliczając w to cen części i płynów eksploatacyjnych.
Naprawa automatycznej skrzyni biegów - ile to kosztuje?
Zupełnie inaczej wygląda cennik za diagnostykę i naprawę skrzyń automatycznych i zautomatyzowanych. W ich przypadku średni koszt serwisu mieści się w przedziale od 5000 zł do 15 000 zł. Wysokość kosztów uzależniona jest od liczby usterek i ich zakresu, modelu skrzyni, czasu potrzebnego na wyjęcie i ponowne zamontowanie.
Standardowa wymiana filtrów i oleju to koszt od kilkuset złotych do ponad 2000 zł w przypadku tzw. dynamicznej wymiany środka smarującego. Wymiana mechatroniki (układu sterującego skrzynią) w popularnych modelach oscyluje na poziomie kilkuset złotych. Drugie tyle należy też dopłacić za adaptację lub wgranie nowego oprogramowania sterującego.
Najdroższe pozostają usterki mechaniczne (kół zębatych, łożysk), które wymagają zastąpienia nowymi elementami. Warto pamiętać, że po zregenerowaniu skrzynie podlegają dodatkowej i precyzyjnej regulacji, która wieńczy całą naprawę. Końcowa cena za kompleksową naprawę, wraz z demontażem skrzyni, łatwo staje się 4-, a nawet 5-cyfrowa.
Lepiej wymienić niż naprawiać?
Gdy skrzynia uległa poważnej awarii, a koszty naprawy są zbyt wysokie lub też wartość usługi dorównuje cenie auta (w przypadku samochodów używanych), to lepszym rozwiązaniem jest zakup używanej skrzyni z gwarancją rozruchową. Taki zakup ma jedynie sens wtedy, gdy konkretny typ skrzyni nie ma wad konstrukcyjnych. W przeciwnym razie awarii ulegnie także nowa skrzynka.
Naprawa skrzyń biegów, szczególnie automatycznych, jest bardzo droga, dlatego należy o nie dbać, by jak najdłużej funkcjonowały bezawaryjnie. Oprócz okresowej wymiany oleju (niektórzy producenci tego nie przewidują) należy także umiejętnie jeździć – delikatnie redukować przełożenia, nie zmieniać biegów bez wysprzęglania, unikać jazdy na wysokich biegach przy niskich obrotach silnika, nie ruszać z pełną mocą silnika, a w przypadku jazdy po mieście z automatem nie przełączać trybu jazdy na luz (N-neutral) lub P podczas krótkich postojów (np. czekając na zmianę świateł).
Diagnostyka i naprawa skrzyń biegów wymaga dużej wiedzy, doświadczenia, umiejętności i specjalistycznych narzędzi. Skrzynie należy serwisować w wyspecjalizowanych warsztatach, które na naprawioną lub zregenerowaną skrzynię udzielają gwarancji.