Najlepsze i najgorsze starsze auta w rankingu ADAC 2021
Jak co roku niemiecki automobilklub ADAC zaprezentował zestawienie, które podsumowało rok działalności pomocy drogowej tej organizacji. Dzięki niemu możemy się dowiedzieć, które modele najczęściej wymagały pomocy w trasie, a które zawodziły najrzadziej. Sprawdźmy, jak wygląda sytuacja w przypadku starszych aut.
16.05.2021 | aktual.: 14.03.2023 16:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W ciągu pierwszych kilku lat użytkowania wartość aut drastycznie spada. Takie samochody są łakomym kąskiem na rynku wtórnym, ale czy zasługują na zaufanie? By odpowiedzieć na to pytanie, sprawdziłem, jak w najnowszym rankingu ADAC poradziły sobie egzemplarze z 2012 r. Ceny takich aut są już przystępne, a – jak się okazuje – w przypadku niektórych modeli wciąż można liczyć na wiele.
Przynajmniej jeśli chodzi o niezawodność w trasie. Ranking ADAC powstaje w oparciu o dane dotyczące działalności pomocy drogowej niemieckiego automobilklubu. Wzywani specjaliści odnotowują szczegóły swoich interwencji - a było ich 3,4 mln. Potem zestawia się liczbę usterek każdego modelu z liczbą zarejestrowanych w Niemczech egzemplarzy. Tak powstaje zestawienie, którego głównym wskaźnikiem jest liczba usterek na 100 tys. aut. Oczywiście im niższy współczynnik, tym lepiej. Oto wyniki – trzy najlepsze i trzy najgorsze - dla samochodów z 2012 r.
Modele segmentu A
- Toyota Aygo - współczynnik interwencji 4,4. Elementy powodujące awarię: sprzęgło.
- Hyundai i10 - współczynnik interwencji 6,2. Elementy powodujące awarię: akumulator.
- Renault Twingo - współczynnik interwencji 16,8. Elementy powodujące awarię: hamulce, immobilizer, czujnik wału korbowego.
- Seat Mii - współczynnik interwencji 21,6. Elementy powodujące awarię: hamulce.
- Fiat 500 - współczynnik interwencji 23,9. Elementy powodujące awarię: układ chłodzenia, cewki zapłonowe.
- Fiat Panda - współczynnik interwencji 28,5. Elementy powodujące awarię: akumulator.
Modele segmentu B
- Fiat Punto - współczynnik interwencji 8,8. Elementy powodujące awarię: przewody elektryczne, wydech, sprzęgło.
- Audi A1 - współczynnik interwencji 9,1. Elementy powodujące awarię: przewody zapłonowe, wtryskiwacze.
- Mini - współczynnik interwencji 9,7. Elementy powodujące awarię: sprzęgło.
- Renault Clio - współczynnik interwencji 23,5. Elementy powodujące awarię: akumulator, rozrusznik, immobiliser.
- Peugeot 208 - współczynnik interwencji 26,5. Elementy powodujące awarię: cewki zapłonowe, akumulator.
- Peugeot 207 - współczynnik interwencji 29,2. Elementy powodujące awarię: wspomaganie kierownicy, elektryczny dach kabrioletu, pasek rozrządu,
Modele kompaktowe
- BMW X1 - współczynnik interwencji 7,2.
- Audi Q3 - współczynnik interwencji 10,8.
- BMW serii 1 - współczynnik interwencji 11,2. Elementy powodujące awarię: cewki zapłonowe, łańcuch rozrządu.
- Hyundai i30 - współczynnik interwencji 31,4. Elementy powodujące awarię: akumulator, pompa paliwa.
- Peugeot 308 - współczynnik interwencji 34,9. Elementy powodujące awarię: wtryskiwacze, cewki zapłonowe, akumulator.
- Kia cee'd - współczynnik interwencji 44,9. Elementy powodujące awarię: rozrusznik, łańcuch rozrządu, akumulator, sprzęgło, świece zapłonowe, cewki zapłonowe, czujnik wału korbowego.
Auta klasy średniej
- BMW X3 - współczynnik interwencji 5,3. Elementy powodujące awarię: rozrusznik, turbosprężarka.
- Audi A4 - współczynnik interwencji 8,4.
- Audi A5 - współczynnik interwencji 9,8. Elementy powodujące awarię: łańcuch rozrządu, rura wydechowa.
- Ford Mondeo - współczynnik interwencji 23,1. Elementy powodujące awarię: akumulator, pompa paliwa.
- Opel Insignia - współczynnik interwencji 28,1. Elementy powodujące awarię: akumulator, intercooler.
- Volkswagen Sharan - współczynnik interwencji 32,8. Elementy powodujące awarię: akumulator, EGR.
Ranking ADAC może być zaskakujący. Jeśli szukacie dziewięcioletniego samochodu np. w celu dojeżdżania do pracy, to - jak się okazuje - w segmencie B dobrym strzałem może okazać się niedoceniany Fiat Punto. Z drugiej strony z zestawienia wynika, że cenione u nas modele, jak Opel Insignia czy Kia cee'd, po latach eksploatacji mogą powodować więcej kłopotów, niż byśmy sobie tego życzyli. Należy jednak pamiętać, że lista niemieckiego automobilklubu to tylko wycinek rzeczywistości dotyczącej awaryjności aut. Jak zresztą we wszystkich rankingach. Jeśli usterka samochodu nie doprowadziła do jego unieruchomienia, nie znalazła się one w danych ADAC.
W związku z ograniczeniami spowodowanymi pandemią koronawirusa spory odsetek interwencji ADAC w 2020 r. wiązał się z awarią akumulatora. Było tak aż w 46 proc. przypadków. Pozostałe powody przyjazdu pomocy drogowej ADAC to: w 15,9 proc. przypadków silnik (wtrysk, zapłon, czujniki), w 14,2 proc. przypadków "inne" (nadwozie, układ kierowniczy, hamulce, zawieszenie, układ napędowy), w 10 proc. alternator, rozrusznik, oświetlenie, lub instalacja elektryczna, w 7,1 proc. opony, w 3,2 proc. układ paliwowy, w 2,1 proc. układ chłodzenia, ogrzewania lub klimatyzacja, a w 1,2 proc. układ wydechowy, filtr cząstek stałych bądź katalizator.