Posypały się dowody. Nowoczesny sprzęt już w każdym województwie
Często widywane na drogach "krokodylki" zajmują się nie tylko kontrolą czasu pracy kierowców, ale też stanu technicznego prowadzonych przez nich pojazdów. A tu nie jest dobrze. Dwie z trzech kontroli prowadzonych przy użyciu najbardziej zaawansowanego sprzętu GITD kończy się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Podczas konferencji w Zakopanem szef Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego przedstawił statystyki kontroli stanu technicznego pojazdów ciężarowych i autobusów przeprowadzonych przez tę instytucję w 2022 r. W 2022 r. GITD przeprowadziło 163 tys. drogowych kontroli stanu technicznego pojazdów. Mniej więcej połowę z nich stanowiły ciężarówki i autobusy zarejestrowane za granicą. Wyniki tych kontroli w dużej mierze zależały od tego, jakim sprzętem posługiwali się funkcjonariusze GITD.
Ogólnie 6 proc. kontroli w 2022 r. zakończyło się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego w związku ze stwierdzeniem poważnych nieprawidłowości. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę tylko kontrole przeprowadzane najlepszym, ale wciąż mało powszechnym sprzętem, rezultaty są już zupełnie inne.
- W przypadku kontroli z wykorzystaniem Mobilnej Jednostki Diagnostycznej odsetek zatrzymywanych dowodów rejestracyjnych jest już znacznie wyższy, bo to aż 2/3 skontrolowanych pojazdów - powiedział podczas konferencji Alvid Gajadhur.
Mobilna Jednostka Diagnostyczna mieści się na naczepie ciężarówki. Obsługujący ją pracownik GITD może wybrać dowolny parking i rozłożyć ją w ciągu 15 minut. Wówczas ma do dyspozycji sprzęt tak dokładny, jak ten, którym posługują się diagności na stacji kontroli pojazdów. Jest on dostosowany do sprawdzania pojazdów ciężarowych i autobusów o masie do 40 ton.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
GITD przyznaje, że z tak zaawansowanego sprzętu korzysta głównie wtedy, gdy stan techniczny zatrzymanego pojazdu budzi wątpliwości. Jak pokazują liczby, zwykle podejrzenia się potwierdzają. Najczęściej usterki dotyczyły układu hamulcowego, oświetlenia, stanu ogumienia i wycieków płynu eksploatacyjnego.
Mobilne Jednostki Diagnostyczne pracują w każdym wojewódzkim oddziale GITD. Liczby za 2022 r. pokazują jednak, że wciąż jest ich za mało. Zwiększa się za to liczba mniejszych wozów GITD. W ostatnich miesiącach służba wprowadziła do użytku 74 nowoczesne furgony wyposażone m.in. w testery diagnostyczne, dymomierze, sonometry czy wagi samochodowe, a także 64 specjalistyczne zestawy do kontroli pojazdów i tachografów.