Posypały się dowody. Nowoczesny sprzęt już w każdym województwie
Często widywane na drogach "krokodylki" zajmują się nie tylko kontrolą czasu pracy kierowców, ale też stanu technicznego prowadzonych przez nich pojazdów. A tu nie jest dobrze. Dwie z trzech kontroli prowadzonych przy użyciu najbardziej zaawansowanego sprzętu GITD kończy się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
28.05.2023 | aktual.: 28.05.2023 13:59
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Podczas konferencji w Zakopanem szef Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego przedstawił statystyki kontroli stanu technicznego pojazdów ciężarowych i autobusów przeprowadzonych przez tę instytucję w 2022 r. W 2022 r. GITD przeprowadziło 163 tys. drogowych kontroli stanu technicznego pojazdów. Mniej więcej połowę z nich stanowiły ciężarówki i autobusy zarejestrowane za granicą. Wyniki tych kontroli w dużej mierze zależały od tego, jakim sprzętem posługiwali się funkcjonariusze GITD.
Ogólnie 6 proc. kontroli w 2022 r. zakończyło się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego w związku ze stwierdzeniem poważnych nieprawidłowości. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę tylko kontrole przeprowadzane najlepszym, ale wciąż mało powszechnym sprzętem, rezultaty są już zupełnie inne.
- W przypadku kontroli z wykorzystaniem Mobilnej Jednostki Diagnostycznej odsetek zatrzymywanych dowodów rejestracyjnych jest już znacznie wyższy, bo to aż 2/3 skontrolowanych pojazdów - powiedział podczas konferencji Alvid Gajadhur.
Mobilna Jednostka Diagnostyczna mieści się na naczepie ciężarówki. Obsługujący ją pracownik GITD może wybrać dowolny parking i rozłożyć ją w ciągu 15 minut. Wówczas ma do dyspozycji sprzęt tak dokładny, jak ten, którym posługują się diagności na stacji kontroli pojazdów. Jest on dostosowany do sprawdzania pojazdów ciężarowych i autobusów o masie do 40 ton.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
GITD przyznaje, że z tak zaawansowanego sprzętu korzysta głównie wtedy, gdy stan techniczny zatrzymanego pojazdu budzi wątpliwości. Jak pokazują liczby, zwykle podejrzenia się potwierdzają. Najczęściej usterki dotyczyły układu hamulcowego, oświetlenia, stanu ogumienia i wycieków płynu eksploatacyjnego.
Mobilne Jednostki Diagnostyczne pracują w każdym wojewódzkim oddziale GITD. Liczby za 2022 r. pokazują jednak, że wciąż jest ich za mało. Zwiększa się za to liczba mniejszych wozów GITD. W ostatnich miesiącach służba wprowadziła do użytku 74 nowoczesne furgony wyposażone m.in. w testery diagnostyczne, dymomierze, sonometry czy wagi samochodowe, a także 64 specjalistyczne zestawy do kontroli pojazdów i tachografów.