Na polskim rynku premium króluje BMW. Rekordy sprzedaży od małej Serii 1 po luksusowe X7
Kryzys? Jaki kryzys? Polacy w 2021 roku sięgali po drogie auta chętniej niż kiedykolwiek wcześniej. Najchętniej po te ze znaczkiem BMW. Bawarska marka może pochwalić się wzrostem sprzedaży aż o 31 proc. Z salonów znikało wszystko — od modeli Mini po samochody sportowe za blisko milion złotych.
25.01.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
23 964 – dokładnie tyle nowych BMW zarejestrowano w Polsce w zeszłym roku. To aż o 31 proc. więcej niż w roku 2020. Taki wynik dał bawarskiej marce pozycję zdecydowanego lidera na polskim rynku segmentu premium. Mercedes-Benz zakończył miniony rok na drugiej lokacie z wynikiem 19 561 rejestracji (to o 0,5 proc. mniej niż w roku 2020 – to jedyny spadek w tym segmencie obok Jaguara). Trzecie było Audi z wynikiem 18 973 rejestracji (wzrost o 21,6 proc.). Pozostali rywale, jak Volvo i Lexus, grają już w innej lidze (kolejno 11 tys. i 6 tys. rejestracji).
Skąd tak rewelacyjny wynik BMW w tym roku? Złożyło się na to kilka czynników. Pierwszym niewątpliwie był stosunkowo ograniczony wpływ kryzysu na rynku półprzewodników na produkcję BMW. Przedstawiciele marki przyznają mi, że nie wydłużył się znacząco czas oczekiwania na realizację zamówień w polskich salonach i wynosi on niewiele ponad cztery miesiące.
Wyniki BMW w 2021: ofensywa na wszystkich frontach
Dyrektor zarządzający BMW Group Polska Christian Haririan zwrócił mi natomiast uwagę na rozbudowaną gamę nowych modeli, które pozwalają utrzymać stałych klientów, przenieść ich do modeli wyższych klas, jak również pozyskać nowych odbiorców. Służy temu umacnianie oferty marki zarówno na samym dole, jak i górze spektrum cenowego. W sumie w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych aut klasy premium w Polsce w 2021 roku aż pięć było od BMW. Oprócz nich: trzy Audi, dwa Volvo i ani jednego Mercedesa.
Polacy najchętniej wybierają SUV-y X3 i X4 – w zeszłym roku na niedawno odświeżoną wersję zdecydowało się 4 463 osób. Niewiele mniejszą popularnością, 4 084 rejestracji, cieszyła się Seria 3. Podium BMW uzupełniła rodzina X5 i X6. Większe SUV-y marki, których cennik startuje od 289 900 zł, wybrało w zeszłym roku 3 695 Polaków.
Nie jest to kres ich możliwości. Odpowiednio 648 i 334 klientów wybrało luksusowe modele z gamy, czyli największego SUV-a X7 i coupe Serii 8. Ich ceny startują od kolejno 428 800 zł i 444 300 zł. Ogólny wzrost sprzedaży luksusowych BMW wyniósł całe 16 proc. Jeszcze lepiej radzi sobie sportowa dywizja M, której sprzedaż w Polsce wzrosła w zeszłym roku aż o 41 proc. (głównie za sprawą nowych, bardzo wysoko ocenianych przez nas modeli M3 i M4).
Równolegle jeszcze szybciej rozwija się w Polsce sprzedaż modeli elektrycznych. W zeszłym roku zarejestrowano 450 aut tego typu marki BMW (wzrost o 120 proc.) i 140 aut Mini, które również należy do BMW i korzysta z niemieckich napędów. Liderem sprzedaży elektrycznych BMW niezmiennie jest obecne na rynku już od dziewięciu lat i3, ale dowiedziałem się, że sporym zainteresowaniem cieszą się również najnowsze, niedawno testowane przez nas modele na prąd: czterodrzwiowe coupe i4 oraz iX. Kontrowersyjny SUV tylko w grudniu znalazł 40 nabywców.
Co miało jednak kluczowy wpływ na wzrost wyników BMW w Polsce i uzyskanie pozycji lidera w 2021 roku to umocnienie się w segmencie kompaktów. Tam dla tej marki wzrost wyniósł aż 52 proc. Przyczyniła się do tego sprzedaż Serii 1 (lider klasy z 2 276 rejestracji), SUV-ów X1 i X2 (2 538 rejestracji) i Serii 2 Gran Coupe (1 364 aut – dwa razy więcej niż w roku poprzednim). Sprzedano również 2 628 aut należącej do Grupy BMW marki Mini. Najpopularniejszym modelem tej marki jest w Polsce niezmiennie Countryman (748 rejestracji).
Zobacz także
BMW w roku 2022: dużo nowości w polskich salonach
W tym roku niemiecki koncern nie zwolni tempa. Po stronie modeli kompaktowych ważnymi nowościami będzie kolejna generacja vana BMW, czyli Serii 2 Active Tourer, oraz wyczekiwanej przez fanów sportowej jazdy Serii 2 Coupe na czele z nową M240i. Ważnymi premierami z gamy M będzie pierwsze w historii M3 Touring oraz specjalna edycja M4 Coupe, według nieoficjalnych przecieków wewnętrznie nazywana M4 CSL.
Jeszcze przed końcem roku do polskich salonów dotrze zupełnie nowe BMW Serii 7. Tu znów mogę odwołać się tylko do nieoficjalnych informacji pozyskanych przeze mnie w strukturach polskiego oddziału BMW, z których wynika, że kolejna generacja flagowej limuzyny będzie "miażdżyć system". Podobno ma wszystko, czego potrzeba, by w prestiżowym pojedynku pokonać nowego Mercedesa Klasy S.
Co więcej, w podobnym czasie zadebiutuje również wycelowane w Mercedesa EQS elektryczne BMW i7. Będzie to kolejny model z szerokiej ofensywy Grupy BMW w świecie elektromobilności. W 2022 r. ujrzymy jeszcze napędzane prądem X1 oraz potężne iX M60. Przed końcem roku zaczną się dostawy najmocniejszego BMW M w historii: dużego SUV-a XM, który zapoczątkuje erę modeli M z napędem plug-in. Znamy już też część planów modelowych koncernu na rok 2023. Należą do nich: nowa generacja Serii 5 (również w wersji elektrycznej), trzecia generacja Mini Countrymana oraz pierwszy w pełni elektryczny model Rolls-Royce'a: Spectre.
BMW Polska intensywnie pracuje z kolei nad rozwojem sieci dealerskiej w naszym kraju. W pierwszej połowie 2022 roku otwartych zostanie pięć nowych salonów: Bawaria Motors w Piasecznie, BMW Zdunek w Trójmieście, BMW Sikora w Zielonej Górze, ZK Motors w Radomiu i Dynamic Motors w Toruniu. Znaczącym osiągnięciem będzie zwiększenie o 10 liczby salonów marki Mini do końca roku. Na uwagę będzie zasługiwał salon Mini Gazda Group w Katowicach, utrzymany w nowym stylu, znanym do tej pory tylko z kilku salonów marki zbudowanych w najbardziej prestiżowych lokalizacjach na świecie.