Na ostro – G‑Power BMW M3 GT2 R (2013)
Renomowane G-Power przedstawiło właśnie swoje najbardziej szalone BMW M3. Auto jest zmodyfikowane od A do Z. Półwyścigowa maszyna rozwija moc przekraczającą 700 KM.
23.07.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:07
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Takie samochody jak ten przeznaczone są dla miłośników szybkiej jazdy, ale nie tych, którzy chcą poszpanować pod światłami, tylko tych, którzy chcą w pełni wykorzystać swoje umiejętności na torze. Właśnie M3 GT2 R ma im w tym pomóc. Ten wóz jest w połowie autem wyścigowym, ale dopuszczonym do ruchu drogowego. Właściwie wszystko jest w nim poprawione.
4-litrowy widlasty silnik o ośmiu cylindrach został gruntownie przebudowany. Firma Mahle wyprodukowała nowe tłoki o większej wytrzymałości. Dzięki temu zmniejszył się stopień sprężania z 10,0 do 8,0. Tuner włożył nowe korbowody i wał korbowy oraz tzw. zimne świece zapłonowe. Większy skok wykorbień na wale korbowym sprawił, że objętość skokowa wzrosła do 4,6 l.
Pojawiła się sprężarka mechaniczna ASA T1-724. Układ smarowania tej maszyny jest połączony z układem smarowania jednostki napędowej. Nim powietrze dostanie się do silnika, po sprężeniu przez kompresor przechodzi przez intercooler. Sprężarka pracuje z maksymalnym ciśnieniem wynoszącym 0,7 bara. O to, żeby motor się nie przegrzał, dba większa i wydajniejsza chłodnica.
Po stronie wydechowej mamy sportowy układ z rurami wykonanymi ze stopów tytanu. Zarówno konwertery katalityczne, jak i tłumiki mają po zaledwie 100 cel. Cały układ wylotowy jest lżejszy od fabrycznego „wydechu” o 23 kilogramy.
Nad prawidłowym procesem spalania czuwa elektronika, i to między innymi dzięki niej moc maksymalna silnika wzrosła z 420 KM do niesamowitych 720 KM.
Silnik i cały układ napędowy schowane są pod częściowo kompozytowym nadwoziem. Zmiany w karoserii są podyktowane koniecznością poprawienia docisku aerodynamicznego samochodu do jezdni. Przedni zderzakospojler i tylne skrzydło są wzorowane na wyścigowym BMW M3 GT, ale to „kopiowanie” z maszyny wyścigowej nie ograniczało się tylko do ogólnego odwzorowania kształtów. G-Power przebadało swoje części w tunelu aerodynamicznym pod kątem możliwie jak najlepszego docisku.
Nowymi elementami są także przednie i tylne błotniki. Są one wyraźnie szersze od normalnych części i pozwalają zwiększyć rozstaw kół i dodatkowo zmieścić szersze opony. Jedno i drugie korzystnie wpływa na przyczepność mechaniczną BMW do toru czy drogi. Ponadto tuner zmienił progi i tylny zderzak oraz klapę silnika. Nowe detale zrobiono z włókna węglowego.
GT2 R ma całkowicie regulowane wyścigowe zawieszenie oraz nowe, wytrzymalsze hamulce. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 396 mm, tylne zaś 380 mm. Jedne i drugie zbudowane są ze spieków ceramicznych. Z przodu użyto 6-tłoczkowych zacisków, a z tyłu 4-tłoczkowych.
Lekkie 20-calowe felgi Silverstone RS obuto w opony Michelin Pilot Cup o rozmiarach 245/30 R 20 z przodu i 315/25 R 20 z tyłu.
Wsiadanie do środka i wysiadanie utrudnia klatka bezpieczeństwa, ale zamontowano ją po to, żeby zapewnić ochronę kierowcy i pasażerowi, gdyby ulegli wypadkowi. O prawidłową pozycję za kierownicą dbają kubełkowe fotele oraz wielopunktowe pasy bezpieczeństwa.
W celu obniżenia wagi samochodu częściowo usunięto jego wyposażenie: wyjęto m.in. tylną kanapę i niektóre elementy wygłuszające. Ogólnie dzięki nowym częściom G-Power M3 GT2 R jest lżejsze od fabrycznego wozu o 150 kg.
Ani czas rozpędzania się do 100 km/h, który wynosi 3,70 s, ani przekraczająca 330 km/h prędkość maksymalna nie robią przy takiej mocy auta wielkiego wrażenia. Trzeba brać jednak pod uwagę, że to wóz przygotowany z myślą o jeździe po torze, na którym sprint do setki nie jest najważniejszym parametrem.
Konkurencja
[RENM M3 Agitator 450 KM]
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa:≈ 4600 cmsup3/sup
- Doładowanie: kompresor ASA T1-724
- Moc maksymalna: 720 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy:≈ 156,52 KM/l (seryjny – 105,02 KM/l)
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 396 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 396 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 20”
- Koła tylne: 20”
- Opony przednie: 245/30 R 20
- Opony tylne: 315/25 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1500 kg (-150 kg)
- Stosunek masy do mocy: 2,08 kg/KM (seryjny – 3,94 kg/KM)
- Długość: 4645 mm
- Rozstaw osi: 2760 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,50 s
- Prędkość maksymalna: ponad 330 km/h
Źródło: http://g-power.dG-Power