Używana Mazda MX‑5 NB - typowe awarie i problemy
Wiatr we włosach to jest to, co panowie, którzy przeżywają kryzys wieku średniego lubią najbardziej, niestety młodych kierowców z bujnymi włosami często nie stać na zakup auta bez dachu z prawdziwego zdarzenia. Na szczęście na rynku samochodów używanych jest już całkiem sporo niedrogich roadsterów, jednym z nich jest kultowa Mazda MX-5 II generacji, która mimo upływu lat nadal wydaje się być całkiem atrakcyjną propozycją.
17.09.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ten samochód ma to wszystko co prawdziwy roadster mieć powinien: napęd na tylną oś, silnik z przodu i niezwykle lekką konstrukcję. Dzięki takim cechom pomimo stosunkowo niewielkich mocy silników, które znajdziemy pod maską wrażenia z prowadzenia tego auta są piorunujące.
W związku z ogromnym zainteresowaniem Mazdą MX-5 I generacji na przełomie lat 80. i 90. Japończycy postanowili wprowadzić na rynek następce tego modelu, który otrzymał fabryczne oznaczenie NB. To wydarzenie miało miejsce dokładnie w 1997 roku, jednak w Europie samochód ten pojawił się dopiero rok później. W 2000 roku Mazda zdecydowała się na kosmetyczny facelifting MX-5 NB i od tego czasu aut niezmiennie produkowane było do 2005 roku, kiedy to światło dzienne ujrzał model NC.
Silniki
- R4 1,6 16V (110 KM)
- R4 1,8 16V (125, 131, 140- 146 KM)
Jeśli nie wiecie, na który wariant silnikowy się zdecydować to możecie wybierać w ciemno, bo zarówno mniejszy motor 1,6 jak i nieco większa jednostka 1,8 potrafią przejechać nawet około 200 000 km bez większych awarii. Niestety w mocno wysłużonych egzemplarzach może dojść do uszkodzenia cewek lub przewodów zapłonowych.
Awaryjność
Największą bolączką tego modelu jest nadwozie bardzo podatne na korozję – w egzemplarzach z początku produkcji, w błyskawicznym tempie na drzwiach, progach oraz w skrajnych przypadkach nawet na podłodze pojawia się rdza. Zawodnym elementem są także synchronizatory skrzyni biegów oraz łożyska tylnych kół. Przed zakupem warto sprawdzić szczelność dachu, woda może przeciekać też w okolicy trójkątnych szyb usytuowanych przy słupkach A.
W niektórych egzemplarzach dochodzi do awarii mechanizmu odpowiedzialnego za elektryczne podnoszenie szyb. Użytkownicy Mazdy MX-5 NB narzekają też na zbytnio nagrzewający się tunel środkowy i konsolę centralną - jest to wynik źle zaprojektowanego układu chłodzenia. Na szczęście takie zjawisko nie świadczy o żadnej awarii, należy się po prostu do tego przyzwyczaić.
Naszym zdaniem
Mazda MX-5 NB to doskonały samochód dla osób poszukujących auta, w którym będą mogli dać upust swoim emocjom dostając podczas jazdy zastrzyk adrenaliny. Największymi atutami tego modelu oprócz typowych cech prawdziwego roadstera są niskie koszty zakupu i eksploatacji. Najtańsze egzemplarze na rynku aut wtórych znajdziemy już za nieco poniżej 15 000 zł. Ci, którzy liczą na to, że w MX-5 znajdą choć odrobinę przestronności mogą być mocno rozczarowani – nie dość, że w kabinie nie ma zbyt dużo miejsca na nogi to na dodatek pojemność bagażnika wynosi zaledwie 144 litry.