Mazda MX-5

Mazda MX-5 to osobowe auto typu roadster, produkowane od 1989 roku przez japońską firmę Mazda. W Stanach Zjednoczonych pojazd znany był jako Miata, natomiast w Japonii – Eunos Roadster.

  • MX-5 to osobowe auto typu roadster, produkowane od 1989 roku przez japońską firmę Mazda
  • Mazda MX-5 jest dostępna jest z nadwoziem targa lub roadster
  • We wnętrzu Mazdy MX-5 dominuje kolor czarny
  • Nadwozie Mazdy MX-5 1 generacji (na zdjęciu) charakteryzowało się samonośną, lekką konstrukcją z rozkręcaną tylną i przednią ramą dodatkową
  • W Maździe MX-5 2 generacji (na zdjęciu) zrezygnowano z otwieranych przednich świateł
  • Pod względem stylistyki nadwozia Mazda MX-5 3 generacji (na zdjęciu) mocno różniła się od starszych wersji tego modelu
[1/6] MX-5 to osobowe auto typu roadster, produkowane od 1989 roku przez japońską firmę MazdaŹródło zdjęć: © wheelsage.org/Porlamfer

Mazda MX-5 – ogólna charakterystyka

Kiedy wprowadzano na rynek Mazdę MX-5 to produkcja roadsterów praktycznie się kończyła. Konkurentem pozostawała nadal Alfa Romeo Spider. Nadwozie Mazdy MX-5 charakteryzowało się samonośną, lekką konstrukcją z rozkręcaną tylną i przednią ramą dodatkową. Auto posiadało wspornik Powerplant Frame (PPF), który łączył silnik z dyferencjałem i ograniczał naprężenie. Balans wagi przód/tył 50/50 gwarantował neutralne prowadzenie samochodu. Niektóre modele były wyposażone w ABS, szperę oraz system kontroli trakcji. Każda kolejna generacja charakteryzowała się większą masą i mocniejszymi silnikami.

Mazda MX-5 zdobyła szereg nagród. Wśród nich można wymienić tytuł Samochodu Roku 1989 i 2005 według magazynu Wheels Magazine. Sports Car International uznało Mazdę MX-5 za ''jeden z najlepszych samochodów sportowych wszech czasów'' oraz ''najlepszy samochód sportowy lat 90.''.

Powstanie Mazdy MX-5

Projekt Mazdy MX-5 był przygotowywany przez projektanta Marka Jordana oraz pracownika od planowania produktu w Mazda US Boba Halla od 1982 roku. Postawili sobie za cel stworzenie lekkiego sportowego auta. Rok później zatwierdzono projekt w ramach programu Offline 55, będącego pomysłem na zmiany w nowych modelach Mazdy. Od tego momentu wzmocniła się konkurencja między zespołami projektowymi w Kalifornii i w Tokio. Do modelu Mazdy MX-5 wybrano silnik z przodu oraz tylny napęd Duo 101 według pomysłu kalifornijskiego. Auto mogło być wyposażone zarówno w twardy, jak i miękki dach. Inspirowano się roadsterem z lat 60. - Lotusem Elanem.

Pierwszy prototyp Mazdy MX-5 został nazwany V705. Nadwozie wykonano z włókna szklanego, auto wyposażono w elementy z wcześniejszych modeli Mazdy oraz silnik o pojemności 1,4 l z Mazdy 323. Prototyp testowano na drogach w USA i przyznano mu pozytywne oceny. W 1986 roku ostatecznie zatwierdzono projekt. Z czasem przeprowadzono testy zderzeniowe na pięciu modelach. W 1989 roku wybrano ostateczną wersję i nadano jej nazwę Mazda MX-5. Auto ważyło jedynie 940 kg.

Mottem przyświecającym projektantom Mazdy MX-5 była fraza Jinba ittai – ''jedność konia i jeźdźca''. Składała się ona z pięciu założeń: samochód powinien być lekki i kompaktowy, w kokpicie powinny swobodnie zmieścić się dwie osoby, powinno się zachować układ: silnik z przodu, tylny napęd, rozkład masy 50/50, kola muszą być zamocowane na wahaczach, silnik powinien być połączony z dyferencjałem.

Mazda MX-5 – dane techniczne

Samochód dostępny jest z nadwoziem targa lub roadster. Auto charakteryzuje się napędem tylnym. Rzędowe silniki Mazdy MX-5 posiadają cztery cylindry. Na każdy przypada cztery zawory. Silniki Mazdy MX-5 charakteryzują się pojemnością 1496 – 1999 cm3 oraz mocą 90 – 160 KM. Auto osiąga przyspieszenie do 100 km/h w 7,9 – 10,6 s, a maksymalną prędkością, jako może się poszczycić, jest 175 – 218 km/h.

Układ napędowy Mazdy MX-5 charakteryzuje się momentem obrotowym 134 – 200 Nm. Samochód spala średnio 6,0 – 8,9 l na 100 km. Pojemność bagażnika Mazdy MX-5 wynosi 144 l. Wymiary Mazdy MX-5 to 3915 – 4020 mm długości, 1675 – 1735 mm szerokości i 1225 – 1255 mm wysokości.