Sąd wyjaśnił przepisy. Rowerzyści nie będą zadowoleni
Sezon rowerowy nabiera rumieńców, a to oznacza, że na drogach coraz częściej będą spotykali się użytkownicy dwóch i czterech kółek. Warto więc zająć się popularnym wśród rowerzystów błędem. Tym bardziej, że w sprawie orzekł ostatnio sąd.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zgodnie z przepisami rowerzyści są zobowiązani z korzystania z drogi dla rowerów, jeśli ta wyznaczona jest w kierunku, w którym podąża rowerzysta. Drogi dla rowerów muszą rzecz jasna przecinać ulice, po których poruszają się samochody. W takich miejscach pojawiają się przejazdy rowerowe, które często są połączone z przejściem dla pieszych. Jakie panują na nich zasady?
Od 1 czerwca 2021 r. zmienione przepisy nakazują kierowcom ustąpienie pierwszeństwa pieszemu, który jest na przejściu, a także temu, który na nie wchodzi. W praktyce oznacza to, że osoba zmierzająca w kierunku przejścia, gdy jest już blisko, zyskuje pierwszeństwo, a kierujący muszą się zatrzymać. Wielu rowerzystów uważa, że taka sama zasada obowiązuje na przejeździe rowerowym. Jest jednak inaczej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zmiana, która miała miejsce w 2021 r., dotyczy wyłącznie pieszych. Art. 27 Prawa o ruchu drogowym mówi: "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe".
Nie ma tu ani słowa o konieczności ustąpienia pierwszeństwa rowerzyście, który zbliża się do przejazdu rowerowego czy na niego wjeżdża. Najprawdopodobniej nie zdecydowano się na taką zmianę z obawy przed rowerzystami, którzy mogliby, źle interpretując przepis, wjeżdżać z dużą prędkością wprost przed jadącymi drogą autami. W wielu miejscach infrastruktura zaprojektowana jest tak, że nie sposób zawczasu dostrzec jadącego szybko rowerzystę, więc obawa nie jest tak pozbawiona sensu.
Nie wolno też wjeżdżać na przejazd bezpośrednio przed nadjeżdżającym pojazdem. Jak informuje "Auto Świat", choć taki przepis nie jest wyrażony wprost, to poznański sąd, który rozpatrywał przypadek wypadku na przejeździe rowerowym uznał, że tak należy przepisy interpretować.
A kiedy kierowca musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście? Wyżej podałem, że wówczas, gdy zbliża się do przejazdu dla rowerzystów, na którym jest rowerzysta. Ponadto kierowca, który skręca w drogę poprzeczną, musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu prosto po jezdni czy drodze dla rowerów.
Według danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w 2024 r. na przejazdach rowerowych miały miejsce 804 wypadki. Liczba ta w ostatnich latach powoli, ale konsekwentnie rośnie. Być może wiąże się to ze wzrostem popularności roweru jako środka codziennej komunikacji lub sposobu spędzania wolnego czasu. Faktem jednak pozostaje, że wielu rowerzystów i wielu kierowców nie rozumie przepisów, jakie regulują ich wzajemne relacje. W takiej sytuacji szczególnie istotna jest wzajemna tolerancja i uprzejmość na drodze.