Kolejne podwyżki kar za brak OC. Po raz pierwszy stawka wzrośnie dwa razy
To jedna z najbardziej dotkliwych kar dla kierowców, a w 2023 roku będzie jeszcze wyższa. Auto nie musi nawet jeździć po drogach publicznych – brak obowiązkowego ubezpieczenia OC wyłapie wirtualny policjant.
31.12.2022 | aktual.: 23.01.2023 13:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nawet dzień spóźnienia przy wykupieniu ubezpieczenia OC może zaboleć. Kara za brak obowiązkowej polisy dla pojazdów jest ustalana na podstawie płacy minimalnej. Jej wzrost automatycznie przekłada się na wyższe stawki opłat, które trafiają do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Na co przeznaczane są opłaty?
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny to organ, który "bierze" na siebie wypłatę odszkodowania, gdy sprawca wypadku nie zostanie zidentyfikowany. Działa też, gdy np. pijany kierowca będzie miał kolizję. Gdy ubezpieczyciel umywa ręce (do czego w tym scenariuszu ma pełne prawo), UFG pomaga finansowo osobom poszkodowanym. Oczywiście później w ramach regresu będzie próbował odzyskać należność od sprawcy.
Dlaczego stawka rośnie dwa razy?
Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC są wyznaczane na podstawie płacy minimalnej. Ta w 2023 roku zostanie podniesiona dwa razy – na początku roku oraz w lipcu. To też wpłynie na stawki wpłacane do UFG. Na ich wielkość wpływ ma również długość okresu, przez jaki pojazd nie był ubezpieczony.
Dlaczego muszę ubezpieczać auto skoro nim nie jeżdżę?
Dyskusja nt. ubezpieczenia pojazdów była prowadzona w Polsce nie raz. Każdy pojazd musi być ubezpieczony, nawet jeśli jest np. w fazie renowacji (np. można coś uszkodzić podczas przestawiania go). Na szczęście wprowadzono opcję czasowego wyrejestrowania, co pozwala obniżyć koszty OC do minimum.
Ile więc zapłacę za brak OC?
Pod uwagę brany jest rodzaj pojazdu (samochód osobowy, ciężarowy lub pozostałe) jak i okres pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej (do trzech dni, dwóch tygodni lub więcej). Poniżej dokładne stawki obowiązujące w pierwszej, jak i drugiej połowie roku.
Wysokość opłat za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2023 roku (okres od 01.01 – 30.06.2023) | ||||
---|---|---|---|---|
Gradacja opłaty | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy | Pozostałe pojazdy | OC rolników |
100% - powyżej dwóch tygodni | 6 980 zł | 10 470 zł | 1 160 zł | 350 zł |
50% - do dwóch tygodni | 3 490 zł | 5 240 zł | 580 zł | |
20% - do trzech dni | 1 400 zł | 2 090 zł | 230 zł |
Wysokość opłat za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2023 roku (okres od 01.07 – 31.12.2023) | ||||
---|---|---|---|---|
Gradacja opłaty | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy | Pozostałe pojazdy | OC rolników |
100% - powyżej dwóch tygodni | 7 200 zł | 10 800 zł | 1 200 zł | 360 zł |
50% - do dwóch tygodni | 3 600 zł | 5 400 zł | 600 zł | |
20% - do trzech dni | 1 440 zł | 2 160 zł | 240 zł |
Czy mogę uniknąć kary?
System regularnie sprawdza braki w ciągłości OC, a stawki wynikają z Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Jedynym sposobem jest powołanie się na wyjątkowe okoliczności, o czym mówi ww. Ustawa: "w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może umorzyć opłatę w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie".