Koenigsegg CC850 ma ręczną skrzynię automatyczną. Dziewięciobiegową z sześcioma przełożeniami
Wysyp premier na Pebble Beach Concours d’Elegance to także wysyp arcydzieł sztuki inżynieryjnej. Koenigsegg chwali się, że najnowszy model CC850 jest najszybszym autem z ręczną skrzynią biegów*.
20.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Koenigsegg CC850 to ukoronowanie 20-lecia pierwszego modeli CC8. Nawet wygląd jest bardzo podobny, ale mechanika już nie.
5-litrowy motor V8 rozwija moc 1405 KM przy zasilaniu paliwem E85 i 1202 KM przy zasilaniu zwykłą benzyną. Moment obrotowy to aż 1385 Nm i dokładnie taką samą masę ma ten samochód, oczywiście wyrażoną w kilogramach.
Osiągi to na razie tajemnica, ale ciekawostką jest skrzynia biegów – niby ręczna, ale automatyczna. Jest to dziewięciobiegowa skrzynia z sześcioma przełożeniami. Brzmi dziwnie, ale uważaj.
Kierowca ma w danej chwili pod ręką tylko sześć biegów, jednak wybierając inny tryb jazdy, może korzystać jeszcze z trzech dodatkowych przełożeń. Ostatecznie ma więc dziewięć biegów, ale przełącza drążek pomiędzy sześcioma.
No i jest pedał sprzęgła, co w takich hipersamochodach jest tak oczywiste, jak ręczne nastawianie zegara w smartfonie. Zatem mamy do czynienia z klasyczną skrzynią manualną. Kierowca może jednak korzystać z funkcji automatycznej (i tu jest właśnie gwiazdka), a wtedy do dyspozycji przekładni – nie kierowcy – jest całe dziewięć przełożeń.
Koenigsegg zbuduje zaledwie 50 egzemplarzy z okazji 50. urodzin założyciela firmy, Christiana von Koenigsegga. Cena auta jest jeszcze nieznana.