Kierowcy pojadą całą S61. Via Baltica będzie główną trasą w regionie
Już w 2024 r. kierowcy pojadą całą trasą ekspresową S61 Via Baltica z okolic Ostrowa Mazowieckiego do granicy z Litwą. Ostatnim odcinkiem będzie tu obwodnica Łomży. Otwarcie kompletnej trasy będzie miało ogromne znaczenie nie tylko dla transportu, ale też dla turystyki.
01.01.2024 11:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Via Baltica
S61 jest tym korytarzem transportowym na odcinku od znajdującego się mniej więcej w połowie drogi pomiędzy Warszawą a Białymstokiem Ostrowa Mazowieckiego dalej przez województwo podlaskie (rejon Śniadowa, Łomży, Kolna), fragment województwa warmińsko-mazurskiego (rejon Ełku) przez Suwałki do granicy z Litwą w Budzisku. Cała ta droga ma długość ok. 220 km.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, obecnie trwa przebudowa wiaduktu nad linią kolejową w ciągu S8 przed węzłem Ostrów Mazowiecka Północ oraz układanie nawierzchni na tej jezdni. W 2024 r. mają się zakończyć prace na ostatnim, blisko 13 km odcinku S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"To obwodnica Łomży. Wykonawca ma za zadanie udostępnić ją do ruchu – na zasadzie przejezdności jedną nitką mostu na Narwi – w połowie 2024 roku. To pozwoli na ruch samochodów ciężarowych po S61 do granicy z Litwą z ominięciem Łomży" - podkreśliła w komunikacie podsumowującym 2023 r. GDDKiA. Obwodnica Łomży, pełny standard dwujezdniowej drogi ekspresowej, ma mieć w 2025 r.
W 2023 r. oddano do użytku 49 km trasy S61. Były to: węzeł Łomża Zachód, który pozwolił używać kierowcom w całości odcinek Łomża Południe-Łomża Zachód, odcinek Ełk Południe-Wysokie (węzeł Kalinowo), (Warmińsko-mazurskie) oraz mazowiecki odcinek Ostrów Mazowiecka Północ-Śniadowo.
To jednak nie koniec ważnych inwestycji drogowych na wschodzie kraju.
Via Carpatia
Jesienią 2023 r. w woj. podlaskim rozpoczęła się budowa trzech pierwszych odcinków międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. W ramach budowy tej trasy w innych częściach kraju połączono już chociażby Rzeszów z Lublinem. Via Carpatia z północy na południe Europy wiedzie od granicy z Litwą w Budzisku przez Białystok, Lublin do granicy ze Słowacją w Barwinku. Ma mieć ok. 700 km.
W 2023 r. ruszyła budowa S19 na odcinkach: Haćki-Bielsk Podlaski, Bielsk Podlaski-Boćki i Boćki-Malewice. Trwa również budowa odcinka S19 od granicy z Białorusią w Kuźnicy do Sokółki. Kończą się tam roboty ziemne i rozpoczęła się budowa obiektów inżynierskich.
GDDKiA wybrała też najkorzystniejsze oferty na projekt i budowę innych podlaskich odcinków S19: Sokółka-Czarna Białostocka, Czarna Białostocka-Białystok Północ i Białystok Północ-Dobrzyniewo. Nie podpisano jednak jeszcze umów. Łącznie to ponad 46 km przyszłej drogi S19, a wartość tych inwestycji to blisko 1,5 mld zł. Umowy z wykonawcami mają być podpisane w pierwszym kwartale 2024 r., a cały ten odcinek ma być budowany w latach 2025-2028.