Ruszyły prace. Kierowcy od lat czekają na ekspresówkę
Okres przerwy zimowej standardowo trwa na budowach dróg do 15 marca. W terenach górskich jest ona jednak dłuższa i kończy się 31 marca. Teraz podkarpaccy drogowcy wrócili do prac terenowych na wyczekiwanych przez kierowców odcinkach drogi ekspresowej S19.
07.04.2024 | aktual.: 07.04.2024 13:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na S19 – czyli drodze ekspresowej, która ma połączyć Białystok, Lublin i Rzeszów z polsko-słowackim przejściem granicznym w Barwinku – prace mimo zimy były realizowane na tyle, na ile pozwalały warunki atmosferyczne. Jak obecnie sytuacja wygląda w szczegółach?
S19 Rzeszów Południe – Babica
Obecnie zaawansowanie robót drogowych wynosi tu 40 proc., a mostowych 66 proc. W czasie przerwy zimowej wykonywano tu głównie roboty ziemne i związane z użyciem betonu. Teraz kontynuowane będą prace ziemne, ale też ruszy drążenie maszyną TBM. Jeszcze przed końcem 2024 r. ma nastąpić udostępnienie do ruchu wiaduktu nad koleją na DK19 w Babicy. Ponadto do dyspozycji kierowców mają zostać oddane obiekty: WD3 w Mogielnicy i WD8 w Lutoryżu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
S19 Babica – Jawornik
Tu zawansowanie prac jest o wiele niższe: ogólnie to ok. 3 proc., a na obiektach mostowych ok. 4 proc. Zimą przygotowywano teren pod inwestycję. Prowadzona była wycinka drzew i rozbiórka budynków. "Na części obiektów inżynierskich wystartowały roboty palowe związane z posadowieniem fundamentów tak, aby na wiosnę z pełną mocą ruszyć z robotami żelbetowymi podpór. Na niektórych obiektach zabetonowano pierwsze fundamenty" – informuje GDDKiA.
S19 Krosno – Miejsce Piastowe
Zimą wykonywano tu prace żelbetowe i związane z przebudową sieci gazowej czy wodociągowej. Teraz ruszają prace ziemne i związane z tworzeniem pierwszych elementów obiektów inżynieryjnych. Na koniec roku wykonawca planuje uzyskać pozwolenie na użytkowanie m.in. wiaduktu drogowego WD-1/15, wiaduktu drogowego WD-1/16 i wiaduktu drogowego WD-1/18.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla
Zaawansowanie robót wynosi tu 21 proc. Zimą – w miarę możliwości – prowadzono prace związane z budową obiektów mostowych. Teraz wykonawca musi dokończyć prace związane z wycinką drzew i tworzeniem warstw mrozoodpornych. W 2024 r. planowane są prace związane z budową węzła Dukla, Miejsca Obsługi Podróżnych Równe oraz rozpoczęcie pierwszych prac związanych z wykonywaniem podbudów z kruszywa i układaniem warstw bitumicznych.
Droga S19 będzie miała ogromny wpływ na szybkość i bezpieczeństwo dojazdu pomiędzy północą i południem we wschodniej części kraju. Będzie to ważne nie tylko z gospodarczego, ale też turystycznego punktu widzenia.