Kia Stonic - poradnik kupującego w pigułce
Najmłodszy z samochodów marki Kia jest miejskim crossoverem, który świetnie wpisuje się we współczesne trendy. Jego poprzednikiem był ceniony i lubiany Soul. Jaką wersję Stonica warto wybrać?
21.12.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kia Stonic - podstawowe informacje
Kia Stonic jest z jednej strony następcą cenionego Soula, z drugiej zaś rozwinięciem modelu Rio segmentu B. Dlatego nazwanie go crossoverem segmentu B jest idealnym określeniem. Jego sportowa, śmiała stylistyka ma przyciągnąć klientów szukających czegoś oryginalnego.
Miejski crossover to popularne określenie, ale nie do końca oddaje ducha Kii Stonic. Tym samochodem z powodzeniem można wyjechać w trasę i cieszyć się wszechstronnością. Oferuje wystarczającą ilość miejsca dla małej rodziny 2+2 i przyzwoity bagażnik.
Debiut: 2017 r.
Segment: SUV B
Nadwozie: crossover
Wymiary: 4140x1760x1520 mm
Rozstaw osi: 2508 mm
Pojemność bagażnika: 332 l
Konkurencja: Citroen C3 Aircross, Ford EcoSport, Seat Arona,
Silniki benzynowe:
1.2 DOHC (84 KM) napęd FWD - od 54 990 zł
1.4 DOHC (100 KM) napęd FWD - od 60 990 zł
1.0 T-GDI (120 KM) napęd FWD - od 70 490 zł
Silniki Diesla:
1.6 CRDi (110 KM) napęd FWD - od 75 490 zł
Która wersja Kii Stonic jest naszym zdaniem najlepsza?
Kia oferuje do Stonica dobre wyposażenie standardowe (spec. L), ale auto zdecydowanie lepiej prezentuje się w środkowej wersji wyposażenia M, zarówno z zewnątrz jak i w kabinie. Klient otrzyma już lepszej jakości tapicerkę skórzano-materiałową czy sportową kierownicę obszytą skórą. Na pokładzie jest klimatyzacja automatyczna, podłokietnik z zamykanym schowkiem, a na zewnątrz aluminiowe obręcze kół, światła przeciwmgłowe czy relingi dachowe.
Nie dziwi więc, że dla mocniejszych wersji silnikowych nie przewidziano wersji wyposażenia M. Zresztą naszym zdaniem nie warto kupować bazowych silników do tego samochodu, chyba że z myślą o montażu instalacji LPG. Niestety silnik benzynowy 1.2 DOHC nie daje żadnych osiągów, natomiast większy motor 1.4 DOHC pomimo wyższej mocy też nie zapewnia przyjemności z jazdy.
Zupełnie inaczej jest z silnikiem 1.0 T-GDI, który rozwija 120 KM mocy i jest zdecydowanie bardziej dynamiczny. Naszym zdaniem to najlepsza jednostka do tego samochodu, a kosztująca raptem 4 tys. zł więcej od 100-konnej. Diesla można polecić przede wszystkim osobom jeżdżącym bardzo dużo, ale motor 1.6 CRDi może wydawać się trochę zbyt toporny i zupełnie zmienia właściwości jezdne.
Podsumowując, optymalna wersja Kii Stonic 1.0 T-GDI L będzie was kosztowała 70 490 zł. Wyposażenie można uznać za kompletne, choć jest kilka ciekawych opcji. Jedną z bardziej wartościowych i dość tanich jest pakiet stylistyczny za 2500 zł, który zawiera nie tylko elementy poprawiające wygląd samochodu, ale także pakiet zimowy, czyli podgrzewane fotele przednie i kierownicę. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że wersja 1.0 T-GDI ma standardowe, 17-calowe obręcze kół.