Jazda na suwak i korytarz życia. Jesienią 2019 roku duże zmiany dla kierowców

Trzeci kwartał 2019 roku może przynieść niemałą rewolucję na polskich drogach. Właśnie wtedy Rada Ministrów ma przyjąć projekt zmian dot. zarówno tzw. jazdy na suwak jak i formowania korytarza życia. Pojawiają się pierwsze szczegóły nowych przepisów.

Na zachodzie Europy tworzenie korytarzy życia jest obowiązkowe.
Na zachodzie Europy tworzenie korytarzy życia jest obowiązkowe.
Źródło zdjęć: © fot. autokult
Mateusz Lubczański

24.06.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Temat tzw. jazdy na suwak przewija się w dyskusji o bezpieczeństwie na drogach od wielu lat - pierwsze wzmianki pojawiły się już w 2012 roku. Ministerstwo Infrastruktury sygnalizowało, że zdaje sobie sprawę z ograniczeń, ale wskazywało również, że przygotowanie nowych przepisów będzie wymagało czasu. Trzeba było zmodyfikować obecny stan prawny, biorąc jednocześnie pod uwagę przepisy obowiązujące za granicą. W końcu jednak wiemy, kiedy ma to nastąpić.

Wpuszczenie wymagane przez prawo

Projekt ustawy trafił do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów z datą przyjęcia na III kwartał 2019 roku. Wówczas w przypadku zwężenia dwóch pasów do jednego, przepisy nakażą kierowcom jadącym pasem kontynuowanym wpuszczenie pojazdu, którego pas się kończy. Jak zauważają wnioskodawcy, "stosowanie przez polskich kierowców metody zamka błyskawicznego, która nie jest uregulowana w polskich przepisach ustawowych, jest jedynie wciąż mało spopularyzowanym efektem działań promujących i uświadamiających społeczeństwo".

Znak D-56 zalecający jazdę na suwak
Znak D-56 zalecający jazdę na suwak© Fot. Adrian Grycuk/CC BYSA 3.0 pl

Projektowane przepisy dodadzą do obecnej wersji dwa ustępy (4a i 4b) wskazujące zasady poruszania się. Ma to zmniejszyć korki nawet o 50 proc. (według analiz), ograniczyć agresję drogową i zredukować liczbę kolizji. Obecnie mandat za blokowanie pasa ruchu wynosi od 50 do 500 zł, lecz złapanie winnego kierowcy należy do rzadkości.

Korytarze życia mało precyzyjne

Ministerstwo Infrastruktury zauważyło też, że przepis dot. ułatwienia przejazdu dla karetek istnieje, ale "wciąż wydaje się on mało precyzyjny". Nie definiuje on wprost obowiązku tworzenia korytarzy życia, choć jak wskazują badania Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Polacy zdecydowanie popierają takie rozwiązanie. Nowelizacja ma zostać przyjęta – tak jak jazda na suwak – pod koniec 2019 roku.

Projektowane regulacje rozszerzą przepisy o ustępy 2-4, wymuszające tworzenie korytarzy na drogach szybkiego ruchu. Dadzą też możliwość skorzystania z pobocza i pasa rozdzielającego. Nowe zasady mają być jasne i proste – czytamy w projekcie.

Na razie Ministerstwo Infrastruktury nie udzieliło informacji na temat projektowanych sankcji. Oczywiste jest jednak, że wraz z wejściem w życie nowelizacji, konieczne będzie zmodyfikowanie taryfikatora mandatów. Jakiej kwoty należy się spodziewać? Najprawdopodobniej będzie to suma z górnego rejestru przewidzianych prawem kar. Będzie to jednak i tak mniej niż w Niemczech, gdzie osoba blokująca korytarz życia musi liczyć się z mandatem wynoszącym 320 euro, czyli niespełna 1,4 tys. zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (32)