Jakość paliw w 2021 r. Takiego wyniku jeszcze nie było

Rok 2021 zapamiętamy z pewnością jako czas wysokich cen paliw. Pocieszeniem dla zmotoryzowanych może być jedynie to, że tak dobrze pod względem jakości tego, co tankujemy, jeszcze nie było. UOKiK opublikował pełny raport kontroli paliw.

Nie zawsze tankowanie kończy się dobrze. Ryzyko w 2021 r. było jednak wyjątkowo niskie
Nie zawsze tankowanie kończy się dobrze. Ryzyko w 2021 r. było jednak wyjątkowo niskie
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

11.02.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Optymistyczne dane

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował pełną listę stacji paliw kontrolowanych w 2021 r. Na 1554 próbki pobrane pomiędzy 18 stycznia a 20 grudnia 2021 r. tylko w 16 przypadkach stwierdzono odstępstwa od norm jakości paliwa określonych polskimi przepisami. Oznacza to, że nieprawidłowości dotyczyły 1,03 proc. próbek. To rekordowo dobry wynik.

W 2020 r. UOKiK zakwestionował 1,7 proc. pobranych próbek paliw. Było to pogorszeniem sytuacji z 2019 r. (1,1 proc. nieprawidłowości), ale warto pamiętać, że zupełnie niedawno odsetek stacji sprzedających paliwa niespełniające norm był znacznie wyższy. W 2018 r. wyniósł on 3,9 proc., w 2017 r.   2,3 proc., w 2016 r.  3,3 proc., a w 2015 r. aż 5,3 proc.

Jak łatwo zauważyć, zdecydowana większość nieprawidłowości dotyczyła oleju napędowego. Zwykle parametry niezgodne z normami stwierdzano też na małych stacjach paliw. Odstępstwa od norm stwierdzono tylko na dwóch stacjach działających pod szyldem dużych sieci paliwowych.

Stacje, które wpadły

Firma handlowo-usługowa Zbigniew Legutko, woj. kujawsko-pomorskie, Chełmża, ul. Dworcowa 26A - olej napędowy, stabilność oksydacyjna.

Nestar, woj. opolskie, Brzeg, ul. Chocimska - olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu.

Auchan, woj. wielkopolskie, Poznań, ul. Głogowska 432 - olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu.

Komtex, woj. warmińsko-mazurskie, Sulimy 23A - olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu.

Harpia CPN, woj. wielkopolskie, Opalenica, ul. 5-go Stycznia 22 - benzyna, zaniżona liczba oktanowa.

Greener, woj. śląskie, Ogrodzieniec, ul. Kościuszki 75 - olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna (trzy badania).

KAMA, woj. kujawsko-pomorskie, Skępe, ul. Warszawska 1 - benzyna, zbyt wysoka zawartość związków organicznych zawierających tlen, za wysoka zawartość etanolu.

Hernik, woj. mazowieckie, Kolonia Skrzyńsko 2A - olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu.

Tadeusz Pranczyk, woj. pomorskie, Sierakowice, ul. Piwna 17 - olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna.

Circle K, woj. zachodniopomorskie, Szczecin, ul. Gryfińska 60 - olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna.

Komplet (partner BP), woj. śląskie, Pyrzowice, ul. Transportowa 2 - olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna (dwa badania).

Józef Zmudczyński Stacja Paliw, woj. warmińsko-mazurskie, Iłowo-Osada, ul. Jagiellońska 28A - olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna, zaniżona temperatura zapłonu (dwa badania).

Co to oznacza dla silnika?

Jedno zatankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach może nie mieć istotnego wpływu na działanie silnika. W przypadku regularnego napełniania baku takimi produktami można mieć niemal pewność, że negatywnie wpłynie to na jednostkę napędową.

Najczęściej nieprawidłowości stwierdzane w 2021 r. dotyczyły oleju napędowego. W przypadku ON nieodpowiednia stabilność oksydacyjna przekłada się na działanie korodujące i powstawanie osadów lub nagarów. Zbyt wysoka temperatura zapłonu powoduje spadek wydajności silnika, a więc jednoczesny wzrost spalania, a także przyczynia się do wyższej emisji szkodliwych substancji podczas spalania. Zbyt niska temperatura zapłonu stwarza zagrożenie wybuchem par oleju podczas tankowania.

Znacznie mniej narażeni na nieprawidłowości są użytkownicy aut benzynowych, ale i tu może dojść do awarii. Paliwo o niewłaściwej liczbie oktanowej przyczynia się do powstawania spalania stukowego. Nowsze silniki mają czujniki, które zabezpieczają auto przed takim ryzykiem, dostosowując proces spalania do parametrów paliwa. Wówczas jednak obniża się sprawność jednostki napędowej, co oznacza wyższe spalanie. Benzyna ze zbyt wysoką zawartością związków organicznych zawierających tlen ma działanie korodujące, a także zwiększa zużycie paliwa.

Do uszkodzenia silnika w bezpośrednim następstwie zatankowania paliwa o parametrach przekraczających normy dochodzi niezwykle rzadko. Jeśli jednak zdarzy się taka sytuacja, warunkiem dającym przynajmniej szansę na odzyskanie pieniędzy za naprawę auta jest posiadanie paragonu ze stacji paliw. Warto o nim pamiętać po tankowaniu.

Źródło artykułu:WP Autokult
benzynowypaliwojakość paliw
Komentarze (10)