Jak feniks z popiołów – Saab PhoeniX
W Genewie światło dzienne ujrzał nowy sportowy koncept Phoenix w wykonaniu szwedzkiego Saaba. Rewolucyjna stylistyka inspirowana lotnictwem to pomysł Jasona Castriota. Ma ona pomóc marce odnaleźć się na rynku.
01.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W Genewie światło dzienne ujrzał nowy sportowy koncept Phoenix w wykonaniu szwedzkiego Saaba. Rewolucyjna stylistyka inspirowana lotnictwem to pomysł Jasona Castriota. Ma ona pomóc marce odnaleźć się na rynku.
Agresywny pas przedni pojazdu wygląda świetnie. Proste kształty, masywny zderzak, przepastne wloty powietrza i niewielkie reflektory potęguję wrażenie drapieżności. Sylwetka szwedzkiego coupe 2+2 została przystrojona wieloma ostrymi przetłoczeniami. Niewielkie szyby, duże koła i niezwykle ciekawe skrzydła biegnące wzdłuż dachu, od słupków A po C, wydają się czymś innowacyjnym. Linia boczna pojazdu jest wyjątkowo płynna, jakby opisana jednym łukiem.
Dużo także dzieje się z tyłu auta. Zbiegający się ze szklanych dachem pas reflektorów w technologii LED został ukoronowany dawnym logo marki Saab. Liczne wyloty powietrza oraz wysoko umieszczone trapezoidalne końcówki układu wydechowego zamknięte pod obrysem lamp sprawiają, że tył nie wygląda jak inspirowany samolotem, a statkiem kosmicznym. Futurystyczny design ma być zapowiedzią poważnym zmian już w niedalekiej przyszłości.
Choć wygląd samochodu pozwala przypuszczać, że mamy do czynienia z czymś supersportowym to, niestety tylko pozory. Pod maską konceptu PhoeniX znalazła się turbodoładowana jednostka R4 o pojemności 1,6 litra (200 KM, 250 Nm) wspomagana przez motor elektryczny (34 KM) umieszczony przy tylnej osi. Dzięki takiemu rozwiązaniu nazwanemu eXWD samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu 5,9 sekundy, a prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.
Choć w zestawieniu ze stylistyką osiągi wrażenia nie robią, to na pocieszenie pozostaje niskie zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla. Spalanie na poziomie 5 l/100 km oraz 119 g CO2/km sugeruje, że Saab wpisuje się w panujące trendy.
Źródło: WorldCarFans