Jak działa system KERS?
Wraz z rozpoczęciem się tego sezonu Formuły 1 do bolidów powrócił system odzyskiwania energii kinetycznej, zastosowany w F1 po raz pierwszy w 2009 roku. Na czym polega jego działanie?
11.04.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:23
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
KERS to skrót od Kinetic Energy Recovery System - system odzyskiwania energii kinetycznej. Jak sama nazwa wskazuje, urządzenie to zajmuje się odzyskiwaniem energii kinetycznej. W bolidach F1 występują ekstremalne przeciążenia, zarówno podczas pokonywania zakrętów, jak i przyspieszania i hamowania.
Kiedy kierowca wciska pedał hamulca, bolid wytraca prędkość, a więc energię. Zadaniem systemu KERS jest przechwycenie wytracanej energii kinetycznej oraz zamiana jej w energię elektryczną. Podczas hamowania silniki elektryczne systemu działają jak prądnice. Zebrana energia wędruje do baterii, gdzie jest magazynowana.
F1 KERS system 2009
Specjalnym przyciskiem na kierownicy kierowca może w dowolnej chwili może uwolnić nagromadzoną energię, która daje zastrzyk dodatkowej mocy. Czas działania systemu oraz jego moc regulują przepisy Formuły 1.
Zespół Franka Williamsa w 2009 roku opracował system przechowywania energii oparty nie na ciężkich akumulatorach, lecz na kole zamachowym. Po hamowaniu wprawiane jest ono w ruch, wirując z prędkością do 40 000 obr./min - to mechaniczna metoda magazynowania energii. KERS Williamsa trafił później między innymi do Porsche 911 GT3 R Hybrid czy Porsche 918 RSR.