Poradniki i mechanikaJak działa system KERS?

Jak działa system KERS?

Wraz z rozpoczęciem się tego sezonu Formuły 1 do bolidów powrócił system odzyskiwania energii kinetycznej, zastosowany w F1 po raz pierwszy w 2009 roku. Na czym polega jego działanie?

Nad systemem KERS w samochodach cywilnych pracuje też Volvo
Nad systemem KERS w samochodach cywilnych pracuje też Volvo
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volvo
Bartosz Pokrzywiński

11.04.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

KERS to skrót od Kinetic Energy Recovery System - system odzyskiwania energii kinetycznej. Jak sama nazwa wskazuje, urządzenie to zajmuje się odzyskiwaniem energii kinetycznej. W bolidach F1 występują ekstremalne przeciążenia, zarówno podczas pokonywania zakrętów, jak i przyspieszania i hamowania.

Kiedy kierowca wciska pedał hamulca, bolid wytraca prędkość, a więc energię. Zadaniem systemu KERS jest przechwycenie wytracanej energii kinetycznej oraz zamiana jej w energię elektryczną. Podczas hamowania silniki elektryczne systemu działają jak prądnice. Zebrana energia wędruje do baterii, gdzie jest magazynowana.

F1 KERS system 2009

Specjalnym przyciskiem na kierownicy kierowca może w dowolnej chwili może uwolnić nagromadzoną energię, która daje zastrzyk dodatkowej mocy. Czas działania systemu oraz jego moc regulują przepisy Formuły 1.

Zespół Franka Williamsa w 2009 roku opracował system przechowywania energii oparty nie na ciężkich akumulatorach, lecz na kole zamachowym. Po hamowaniu wprawiane jest ono w ruch, wirując z prędkością do 40 000 obr./min - to mechaniczna metoda magazynowania energii. KERS Williamsa trafił później między innymi do Porsche 911 GT3 R Hybrid czy Porsche 918 RSR.

Komentarze (6)