Używany Jaguar S‑Type - typowe awarie i problemy
Z czym kojarzy się Wam brytyjska marka Jaguar? Z prestiżem? Z luksusem? A może z uciążliwą awaryjnością? Aby rozwiać wszystkie przypuszczenia i domysły postanowiliśmy przyjrzeć się ekscentrycznej limuzynie segmentu E spod znaku drapieżnego kota, która jest ciekawą alternatywą dla BMW, Audi czy Mercedesa. Zobacz co warto wiedzieć o modelu S-Type przed jego zakupem.
23.09.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
Nowy S-Type po raz pierwszy został zaprezentowany w 1998 roku. Cztery lata później brytyjski producent zdecydował się na modyfikację przedniego zawieszenia poprawiając jego trwałość oraz trakcję auta. W tym samym roku w ofercie pojawiła się 395-konna usportowiona wersja R. W 2004 roku samochód przeszedł nieznaczny lifting, a w 2008 roku S-Type został zastąpiony nowoczesnym modelem XF.
Benzynowe:
- V6 2,5 (200 KM)
- V6 3,0 (238 KM)
- V8 4,0 (281 KM)
- V8 4,2 (298 KM)
- V8 4,2 kompresor (395 KM) wersja R
Diesle:
- V6 2,7D 207 KM
Jaką trwałością legitymują się wyżej wymienione jednostki napędowe? Niestety Jaguar S-Type nie jest zbyt popularnym autem na naszych drogach i w związku z tym opinii na temat silników montowanych w tym modelu również nie ma zbyt wiele. Jeżeli chodzi o motory benzynowe to odradzamy zakup aut z jednostkami V8 wyprodukowanymi przed 2000 rokiem z powodu nietrwałej gładzi cylindrów, której zniszczenie może doprowadzić do zatarcia silnika.
Na szczęście problem ten nie dotyczy jednostek V6, ale w każdym z benzyniaków może dojść do uszkodzenia cewek zapłonowych. Jeśli zechcemy pokusić się o Jaguara z silnikiem diesla to mamy do wyboru tylko jeden 2,7-litrowy motor z koncernu PSA, który w Jaguarze został wyposażony w dwie turbosprężarki. Zastosowany system TwinTurbo podwyższa koszty serwisu w przypadku ewentualnej naprawy.
Napęd jak na Jaguara przystało przekazywany jest wyłącznie na oś tylną. Silniki modelu S-Type mogą współpracować z 5- i 6-biegowym manualem lub 4-, 5-, 6- stopniową skrzynią automatyczną. W zawieszeniu zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano układ wielowahaczowy.
Awaryjność
W egzemplarzach wyprodukowanych przed 2002 rokiem z powodu niefortunnej konstrukcji notorycznie dochodziło do uszkodzenia dolnych przegubów kulowych oraz dwuczęściowych dolnych wahaczy. W nowszych autach nieco zmodyfikowano zawieszenie, jednak pomimo większej trwałości nowego układu wyżej wymienione problemy i tak mogą się pojawić, ale przy nieco większym przebiegu. Uwaga na skrzynie automatyczne w autach z lat 2002- 2003, gdzie może dojść do awarii elektrozaworów.
Naszym zdaniem
Jaguar S-Type to prestiżowe aut z klasą, które nadal wyróżnia się w tłumie niemieckich limuzyn. Nie jest to propozycja dla wszystkich, jednym nie spodoba się jego design, a inni będą narzekali na niskiej jakości materiały wnętrza oraz wiele wspólnych przełączników zapożyczonych od Forda. Kupując to auto nie możemy też liczyć na duży bagażnik (400 litrów), niskie spalania (silniki V8 potrafią spalić w mieście około 25 litrów benzyny na 100 km) oraz niskie koszty utrzymania. Napęd na tył, rasowy dźwięk silnika oraz oryginalny design sprawiają jednak, że S-Type daje sporo frajdy z jazdy i budzi zainteresowanie wśród innych kierowców. Najtańsze egzemplarze kupimy za około 20 000 zł.