Gwiazda Mercedesa kończy 100 lat. Sławne logo skrywa ciekawą historię
Gwiazda Mercedesa to bez wątpienia jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków towarowych na świecie. W formie, jaką znamy do dziś, debiutowała już 100 lat temu. Co kryje się za charakterystycznym logo niemieckiego koncernu?
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Geneza oznaczeń marki sięga jeszcze XIX wieku. Już w 1899 roku austriacki biznesmen Emil Jellinek nazywał imieniem swojej córki, Mercédès, pojazdy Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), które wykorzystywał w motorsporcie i dystrybuuował. W 1902 roku zarejestrował nazwę jako oficjalny znak towarowy.
W ślad za nim poszli bracia Paul i Adolf Daimler, synowie Gottlieba Daimlera i właściciele DMG, którzy również zapragnęli charakterystycznego znaku. Wybrali gwiazdę dorysowaną kiedyś przez ich ojca na pocztówce przedstawiającej rodzinny dom. Jej trójramienny kształt miał symbolizować wizję motoryzacji Daimlera na lądzie, wodzie i w powietrzu. Znak został oficjalnie zarejestrowany 24 czerwca 1909 roku.
Równolegle swoją identyfikację rozwijał trzeci z podmiotów - Benz & Cie, który w 1909 roku zarejestrował napis Benz otoczony wieńcem laurowym. Tu warto zwrócić uwagę, że to nie pierwsze podobieństwo dat między Daimlerem i Benzem. Z analogiczną sytuacją mieliśmy do czynienia w 1886 roku, kiedy to obaj panowie zaprezentowali swoje automobile z napędem spalinowym.
Kilka dobrych lat później, 5 listopada 1921 roku, a więc dokładnie 100 lat temu, firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) złożyła w urzędzie patentowym wniosek o ochronę zmodyfikowanego wzoru użytkowego przedstawiającego gwiazdę, tym razem zamkniętą w kształcie koła.
Na rejestrację wzoru czekano aż 2 lata. W końcu, w 1923 roku doczekał się on oficjalnego zatwierdzenia i zaczął dumnie zdobić przody ówczesnych modeli. Najczęściej logo montowano na szczycie chłodnicy. Wkrótce pojawiło się również na innych podzespołach.
Po ustanowieniu wspólnoty interesów między Benzem i Daimlerem w ramach fuzji korporacyjnej w 1924 roku, emblematy dwóch najstarszych producentów samochodów stanęły obok siebie. Rok później doczekały się połączenia w formie trójramiennej gwiazdy z wieńcem laurowym i napisem Mercedes-Benz.
Taka forma oznakowania aut Daimlera jest znana po dziś dzień. Mimo to najbardziej rozpoznawalnym i najczęściej używanym wzorem jest gwiazda w okręgu jednoznacznie kojarząca się z marką ze Stuttgartu.
Mercedes postanowił uświetnić 100-lecie istnienia logo wyjątkowym eksponatem wystawionym przed muzeum marki w Stuttgarcie. To gwiazda o średnicy ponad 5 metrów, która dotychczas zdobiła szczyt miejskiego dworca. Na czas remontu została jednak zdemontowana i do 2025 roku pozostanie w rękach muzeum. Później powróci na właściwe miejsce, dołączając do setek identycznych rzeźb rozlokowanych na wielu budynkach całego świata.