Gwiazda Mercedesa kończy 100 lat. Sławne logo skrywa ciekawą historię
Gwiazda Mercedesa to bez wątpienia jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków towarowych na świecie. W formie, jaką znamy do dziś, debiutowała już 100 lat temu. Co kryje się za charakterystycznym logo niemieckiego koncernu?
05.11.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Geneza oznaczeń marki sięga jeszcze XIX wieku. Już w 1899 roku austriacki biznesmen Emil Jellinek nazywał imieniem swojej córki, Mercédès, pojazdy Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), które wykorzystywał w motorsporcie i dystrybuuował. W 1902 roku zarejestrował nazwę jako oficjalny znak towarowy.
W ślad za nim poszli bracia Paul i Adolf Daimler, synowie Gottlieba Daimlera i właściciele DMG, którzy również zapragnęli charakterystycznego znaku. Wybrali gwiazdę dorysowaną kiedyś przez ich ojca na pocztówce przedstawiającej rodzinny dom. Jej trójramienny kształt miał symbolizować wizję motoryzacji Daimlera na lądzie, wodzie i w powietrzu. Znak został oficjalnie zarejestrowany 24 czerwca 1909 roku.
Równolegle swoją identyfikację rozwijał trzeci z podmiotów - Benz & Cie, który w 1909 roku zarejestrował napis Benz otoczony wieńcem laurowym. Tu warto zwrócić uwagę, że to nie pierwsze podobieństwo dat między Daimlerem i Benzem. Z analogiczną sytuacją mieliśmy do czynienia w 1886 roku, kiedy to obaj panowie zaprezentowali swoje automobile z napędem spalinowym.
Kilka dobrych lat później, 5 listopada 1921 roku, a więc dokładnie 100 lat temu, firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) złożyła w urzędzie patentowym wniosek o ochronę zmodyfikowanego wzoru użytkowego przedstawiającego gwiazdę, tym razem zamkniętą w kształcie koła.
Na rejestrację wzoru czekano aż 2 lata. W końcu, w 1923 roku doczekał się on oficjalnego zatwierdzenia i zaczął dumnie zdobić przody ówczesnych modeli. Najczęściej logo montowano na szczycie chłodnicy. Wkrótce pojawiło się również na innych podzespołach.
Po ustanowieniu wspólnoty interesów między Benzem i Daimlerem w ramach fuzji korporacyjnej w 1924 roku, emblematy dwóch najstarszych producentów samochodów stanęły obok siebie. Rok później doczekały się połączenia w formie trójramiennej gwiazdy z wieńcem laurowym i napisem Mercedes-Benz.
Taka forma oznakowania aut Daimlera jest znana po dziś dzień. Mimo to najbardziej rozpoznawalnym i najczęściej używanym wzorem jest gwiazda w okręgu jednoznacznie kojarząca się z marką ze Stuttgartu.
Mercedes postanowił uświetnić 100-lecie istnienia logo wyjątkowym eksponatem wystawionym przed muzeum marki w Stuttgarcie. To gwiazda o średnicy ponad 5 metrów, która dotychczas zdobiła szczyt miejskiego dworca. Na czas remontu została jednak zdemontowana i do 2025 roku pozostanie w rękach muzeum. Później powróci na właściwe miejsce, dołączając do setek identycznych rzeźb rozlokowanych na wielu budynkach całego świata.