Nie tankuj E10, jeśli masz jedno z aut z listy
Od stycznia 2024 r. na stacjach paliw dostępna jest benzyna E10. Z uwagi na specyfikę silników w niektórych samochodach, nawet tych, które nadal cieszą się popularnością, tankowanie tego nowego w Polsce paliwa do baku nie zawsze jest wskazane. Do których samochodów lepiej go nie wlewać?
Europejska organizacja ACEA oraz niemiecki urząd DAT opublikowały wykazy pojazdów, które mogą korzystać z benzyny E10. Wskazano przy tym wyjątki. Jak się bowiem okazuje, niektórych samochodów nie powinno się tankować benzyną E10, bo mówiąc krótko, można uszkodzić auto. Dotyczy to wielu modeli aut, które nadal są często wybierane przez polskich kierowców.
Nie każdy samochód nadaje się, by wlewać nową benzynę. Dlaczego nie tankować E10?
Tankowanie benzyny E10 do samochodów wymienionych w tym artykule może skutkować po dłuższym użytkowaniu uszkodzeniem uszczelnienia układu paliwowego oraz prowadzić do korozji komponentów wykonanych z aluminium. Dodatkowo może dojść do obniżenia dynamiki jazdy oraz zwiększenia zużycia paliwa. Problem ten dotyczy zwłaszcza pojazdów wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, ale nie tylko.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak duży jest problem? Wszystko zależy od modelu samochodu. Volkswagen Golf piątej generacji, czyli bardzo popularny w Polsce pojazd, to doskonały przykład. Auto występowało z silnikiem 1.6 MPI, do którego można tankować E10, oraz 1.6 FSI, którego nie wolno zalewać E10. Warto o tym pamiętać przy zakupie. Jeśli ogłoszeniodawca wystawi na sprzedaż Golfa V 1.6 i nie dopytamy, jaki to dokładnie silnik, możemy się później mocno zdziwić.
Nie każda osoba zna przecież różnice między wersjami aut, jak ma to miejsce w przypadku VW Golfa 1.6 FSI i MPI, gdzie pojemność silnika jest bardzo zbliżona (1598 cm sześc. dla MPI i 1595 cm3 dla FSI). Aby to zweryfikować, pomocny może okazać się dowód rejestracyjny. Wystarczy zajrzeć do rubryki P.1 (pojemność) oraz P.2 (moc). Dla Golfa, jeżeli moc wynosi 75 kW, można tankować E10, ale przy 85 kW już nie.
Podobna sytuacja dotyczy Volvo S40, które mimo swojego wieku, nadal jest popularne. W ofercie są dwa silniki o mocy 92 kW, ale różnią się pojemnością. Silnik o pojemności 1834 cm3 jest nieodpowiedni do E10, w przeciwieństwie do jednostki 1783 cm3.
Jakich samochodów nie tankować benzyną E10?
Analiza listy samochodów dopuszczonych do tankowania benzyny E10 pozwala pomyśleć, że wyjątków jest niewiele. Jednak, choć ogólnie od rocznika 2005-2006 niemal wszystkie samochody mogą używać E10, nie oznacza to braku problemu. Znajdą się przecież zarówno starsze auta dostosowane do tego typu paliwa, jak i nowsze, które nie są do niego przystosowane.
Zobacz także
Poniżej znajdziecie wykaz popularnych modeli samochodów, do których nie można tankować benzyny E10 (w nawiasie znajduje się informacja, którą można zweryfikować w dowodzie rejestracyjnym, aby potwierdzić, że to ten model).
- Alfa Romeo 147 – wszystkie wersje,
- Alfa Romeo 156 – wszystkie wersje,
- Alfa Romeo 159 1.9 JTS (poj. 1859 cm sześc.),
- Alfa Romeo 159 i Brera 2.2 JTS (poj. 2198 cm sześc.),
- Audi A2 1.6 FSI (moc 81 kW),
- A3 8P 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,
- A4 B6 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,
- Audi A4 B6/B7 do rocznika 2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (wszystkie silniki),
- Daewoo Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje,
- Daewoo/Chevrolet Spark do rocznika 2006 – wszystkie wersje,
- Fiat Doblo I 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.) – do rocznika 2010,
- Fiat Stilo 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.),
- Fiat Stilo 1.8 16V (poj. 1747 cm sześc.),
- Fiat Stilo 2.4 20V (poj. 2446 cm sześc.),
- Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI (moc 96 kW),
- Lexus IS 250 (moc 153 kW) – do rocznika 2007,
- Lexus GS 300 (poj. 2995 cm sześc.) – do rocznika 2007,
- Mazda 323 – wszystkie wersje,
- Mazda 626 – wszystkie wersje,
- Mazda Demio – wszystkie wersje,
- Mazda MX-5 NA – wszystkie wersje (początek VIN JMZNA...) – do rocznika 1998,
- Mazda MX-5 NB – wszystkie wersje (początek VIN JMZNB...) – do rocznika 2005,
- Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI (poj. 1796 cm sześc. i moc 125 kW),
- Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (moc 92 kW),
- Opel Vectra C i Signum 2.2 (moc 114 kW),
- Opel Zafira B 2.2 (poj. 2198 cm sześc.),
- Renault Laguna II 2.0 (moc 103 kW),
- Renault Laguna II 2.0 Turbo (moc 120 kW),
- Renault Vel Satis 2.0 Turbo (moc 120 kW),
- Renault Avantime 2.0 Turbo (moc 120/121 kW),
- Renault Espace IV 2.0 Turbo (moc 120 kW),
- Seat Altea 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
- Seat Leon II 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2006,
- Seat Toledo III 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
- Skoda Felicia 1.3,
- Toyota Avensis I 2.0 D-4 VVT-i (moc 110 kW),
- Toyota Avensis II 2.0 D-4 VVT-i (moc 108 kW),
- Toyota Avensis II 2.4 D-4 VVT-i (moc 120 kW),
- Volkswagen Lupo 1.4 FSI (mocy 77 kW),
- Volkswagen Polo 1.4 FSI (moc 63 kW),
- Volkswagen Golf IV 1.6 FSI (moc 81 kW),
- Volkswagen Bora 1.6 FSI (moc 81 kW),
- Volkswagen Golf V 1.4 FSI (moc 66 kW) do rocznika 2004,
- Volkswaagen Golf V 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004,
- Volkswagen Golf V 2.0 FSI moc 110 kW) do rocznika 2004,
- Volkswagen Touran 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004,
- Volkswagen Touran 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2004,
- Volvo S40/V40 1.8 GDI (poj. 1834 cm sześc.).