Dobre informacje dla kierowców. Coraz bliżej ukończenia drogi S17
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi S17 o łącznej długości ok. 36 km. Oznacza to, że w fazie realizacji jest już cała droga ekspresowa z Zamościa do granicy z Ukrainą w Hrebennem.
29.11.2022 | aktual.: 29.11.2022 09:34
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Już w połowie października GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę odcinka Zamość Wschód - Zamość Południe o długości 12,5 km. W końcówce listopada nadeszła pora na dwa kolejne fragmenty drogi S17 w kierunku przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem. Mowa o odcinkach Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne.
Dobre informacje dla kierowców. Coraz bliżej ukończenia drogi S17
Odcinek od Zamościa do Tomaszowa Lubelskiego liczy ponad 18 km, a za jego powstanie odpowiedzialna będzie firma Kolin. Inwestycja pochłonie 822,5 mln zł. Fragment trasy S17 z Tomaszowa Lubelskiego do Hrebennego wykona Budimex. W tym przypadku 17-kilometrowy odcinek kosztować będzie 598,2 mln zł.
- Po podpisaniu dzisiejszych umów, do fazy realizacji przeszły w tym roku 24 zadania o łącznej długości ponad 330 km i wartości niemal 13 mld złotych - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zadaniem wykonawców będzie wybudowanie drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z pasami awaryjnymi). Na S17 powstaną też obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz infrastruktura związana z ochroną środowiska. W ramach inwestycji przewidziano też rozbudowę kolidujących dróg poprzecznych, infrastruktury technicznej, cieków oraz urządzeń melioracyjnych.
Odcinek S17 od węzła Zamość Południe do węzła Tomaszów Lubelski Północ będzie liczył 18,5 km i przebiegać będzie wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17 po jej wschodniej stronie. Nowa trasa omijać będzie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do DK17. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, a także para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice oraz Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej.
Na trasie od węzła Zamość Południe do węzła Tomaszów Lubelski Północ powstaną cztery estakady, cztery mosty, siedem wiaduktów, kładka dla pieszych oraz trzy przejścia dla zwierząt dużych i średnich.
Odcinek S17 od węzła Tomaszów Lubelski Południe do przejścia granicznego w Hrebennem liczyć będzie 17,5 km. Ominie Lubyczę Królewską i dalej poprowadzony będzie w korytarzu obecnej DK17. Na tej trasie powstanie jedenaście obiektów inżynierskich, w tym trzy estakady, most, pięć wiaduktów oraz dwa przejścia dla zwierząt.
Z Warszawy do granicy z Ukrainą
Ukończenie drogi S17 z Zamościa do przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem jest niezwykle ważne ze względu na znaczenie tej trasy. Stanowi ona fragment ciągu S17 Warszawa - Lublin - Zamość - Tomaszów Lubelski - Hrebenne. Jest to równocześnie droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Będzie się ona łączyć z drogą S12, a poprzez planowane węzły na obwodnicy Lublina połączy się również z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia).
Droga ekspresowa między Lublinem a Hrebennem będzie liczyć ok. 140 km. Obecnie na etapie prac przygotowawczych znajduje się pięć odcinków drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem o łącznej długości ok. 67 km.
Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje ogłoszenie przetargów na realizację trzech z nich: Piaski - Łopiennik (ok. 16,5 km), Krasnystaw - Izbica (ok. 19 km) oraz Izbica - Zamość Sitaniec (ok. 10 km). Dla pozostałych dwóch Łopiennik - Krasnystaw (ok. 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (ok. 12 km) toczy się procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.