Dealerzy wprost: brakuje specjalistów. Będzie jeszcze gorzej
Brak specjalistów nie jest zjawiskiem nowym, ale w ostatnim czasie problem zdecydowanie narastał. Związek Dealerów Samochodów zbadał te doniesienia.
20.03.2023 | aktual.: 20.03.2023 15:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dealerzy samochodów mówią wprost – wykwalifikowanych pracowników coraz trudniej znaleźć, pomimo rosnącego zapotrzebowania, zwłaszcza na fachowców posiadających wiedzę potrzebną do serwisowania samochodów elektrycznych.
Największe zapotrzebowanie jest przede wszystkim na lakierników, blacharzy, ale również mechatroników i elektryków samochodowych. Nieco lepiej zaczyna wyglądać sytuacja w przypadku mechaników, gdzie dzięki powolnie wracającemu zainteresowaniu tym zawodem, braki kadrowe nie są aż tak bardzo odczuwalne. Jedyną kategorią, gdzie głosów neutralnych było więcej niż negatywnych, był zawód doradcy serwisowego.
Związek rzucił też więcej światła na kwestię rentowności. Specyfika dealerskiego serwisu była bardziej odporna na ostatnie zawirowania niż działy sprzedaży samochodów. O ile dla działów sprzedaży samochodów nowych i używanych wyniki dotyczące rentowności były bardzo spolaryzowane (czyli bardzo dobry wynik w 2022 roku i bardzo pesymistyczne prognozy na rok 2023), tak dla serwisu odpowiedzi były dużo bardziej zrównoważone.
37 proc. ankietowanych udzieliło odpowiedzi, że rok 2022 jest zamykany ze wzrostem rentowności w zakresie serwisu. Nieco gorzej wyglądają prognozy na rok 2023. W tym wypadku już niecałe 20 proc. ankietowanych spodziewało się zwiększenia rentowności, a ponad 28 proc. uznało, że nie nastąpią żadne zmiany w tej kwestii.