Chcesz wymienić opony? Uważaj na to, co kupujesz

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził dostępne w sklepach lewarki do podnoszenia samochodu. Jeśli myślisz, że wszystko, co jest w sprzedaży w Unii Europejskiej spełnia minimalne kryteria bezpieczeństwa, to jesteś w błędzie.

Letnie opony sprawdzają się coraz gorzej. Wymieniasz samodzielnie? Oby dobrym sprzętem
Letnie opony sprawdzają się coraz gorzej. Wymieniasz samodzielnie? Oby dobrym sprzętem
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

26.10.2024 10:42

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Uszkodzone ramiona, luźne śruby czy zbyt krótkie ramię korby – to główne wady, jakie wykryli urzędnicy UOKiK-u, sprawdzający urządzenia do podnoszenia samochodów. Lewarki są teraz szczególnie w cenie ze względu na zbliżający się sezon wymiany opon. Wiele osób decyduje się na dwa komplety z felgami, a ci, którzy postawili na komplet całoroczny, mogą chcieć sami rotować opony, jeśli nie wymagają one wyważenia.

UOKiK sprawdził 10 modeli podnośników trapezowych, które nie są oryginalnym wyposażeniem samochodów ani oryginalnymi częściami zamiennymi. Jeden z nich pochodził z Polski, siedem z Chin, a w przypadku dwóch nie udało się ustalić kraju pochodzenia. Pod lupę wzięto podnośniki które miały być przystosowane do podnoszenia pojazdu o masie do 3 ton. No właśnie, miały być.

Wyniki badań laboratoryjnych UOKiK-u są porażające. Spośród 10 skontrolowanych narzędzi aż 7 nie wytrzymało obciążenia, które zadeklarował producent.

Ponadto kontrola UOKiK-u wykryła przypadki uszkodzenia ramion i łożysk podnośnika, uszkodzenia korby podnośnika, możliwość przypadkowego wykręcenia śruby podnośnika bez użycia żadnych narzędzi, a także zbyt krótkie ramię korby służącej do podnoszenia pojazdu. Ja informuje UOKiK, niebezpieczne produkty są wycofywane z rynku.

Testy UOKiK-u pozytywnie przeszły podnośniki: Cartrend 1t, oferowany przez niemiecką firmę MTS Marken Technik Service oraz podnośnik samochodowy START 2007 polskiej firmy START Dobrowolski.

Poniżej podajemy listę pozostałych testowanych podnośników i charakter wykrytych nieprawidłowości:

  • HAMRON 1,5t (zbyt krótkie ramię korby)
  • GEKO typ: G02194 (uszkodzenie korby i ramion podnośnika)
  • Einparts EPJ01 (braki w oznaczeniu produktu)
  • Carmotion, art no. 63392 (możliwość przypadkowego wykręcenia śruby z podnośnika - bez użycia narzędzi -oraz uszkodzenie korby i łożyska)
  • AMIO JFM-1.5T (uszkodzenie korby i ramion podnośnika)
  • CarCommerce model: BD-02B2 (pęknięcie korby)
  • VOREL BY TOYA 80252 (skrzywienie korby)

Jak widać, nie wszystko, co można kupić w internecie czy wielkopowierzchniowym sklepie nadaje się do użytku. Stąd też lepiej wybierać urządzenia sprawdzone lub renomowanych marek. Łatwo wyobrazić sobie, jakie skutki mogłaby mieć wymiana kół za pomocą podnośników fatalnej jakości. Brak możliwości wymiany kół to najmniejszy problem. Większym byłoby niekontrolowane i niespodziewane opadnięcie samochodu, z którego już zdążyliśmy odkręcić koła lub w momencie, gdy ręce znajdują się pod nim.

podnośnikwymiana koławymiana opon
Komentarze (0)