Budowa drogi S19 coraz bliżej. Ma być gotowa w 2026 roku

Trwają prace związane z przygotowaniem budowy drogi ekspresowej S19 między węzłem Babica a Jawornikiem. Do wojewody podkarpackiego właśnie trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Prace miałyby ruszyć w drugiej połowie 2023 roku.

Budowa drogi S19 coraz bliżej. Ma być gotowa w 2026 roku
Budowa drogi S19 coraz bliżej. Ma być gotowa w 2026 roku
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Łukasz Kuczera

15.12.2022 10:21

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do wojewody podkarpackiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S19 między węzłem Babica a Jawornikiem. Mowa o dwujezdniowej trasie o długości 11,6 km, składającej się z dwóch pasów ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny).

Budowa drogi S19 coraz bliżej. Ma być gotowa w 2026 roku

W ramach tej inwestycji wybudowany zostanie też węzeł Żarnowa - Strzyżów, zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R, a także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa). Przewidziano też budowę ośmiu estakad na wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,1 km i filarach o wysokości ok. 80 m.

Na planowanym odcinku S19 powstanie też pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych, jedno dla zwierząt małych).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Budowa drogi ekspresowej S19 oznacza też powstanie tymczasowego łącznika z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. To konsekwencja tego, że trasa S19 między Babicą a Domaradzem powstaje etapami. Po wybudowaniu odcinka Jawornik - Domaradz droga S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie funkcjonować droga gminna, służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.

Droga ekspresowa S19 od węzła Babica do Jawornika przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Dlatego przed rozpoczęciem inwestycji konieczne było rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Spora liczba wzniesień i dolin, a także jarów z ciekami wodnymi, stanowi wyzwanie dla wykonawcy.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem siedmiu obszarów osuwiskowych i sześciu predysponowanych osuwiskowo. W ramach prowadzonego na etapie KP (Koncepcji programowej - dop. aut.) rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy) - informuje GDDKiA.

Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Wykonano ich 765, o łącznym metrażu 12 081 mb i głębokości od 3 do 50 m. Wykonano również 319 sondowań badawczych o łącznym metrażu 2 272 mb i głębokości od 1,8 do 35 m.

S19 ma być gotowa w 2026 roku

Odcinek drogi S19 Babica - Jawornik realizowany jest w systemie "Projektuj i buduj". Wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość umowy wynosi 1 253 370 000 zł. Zgodnie z zawartym kontraktem, prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zostaną ukończone w ciągu 43 miesięcy, tj. we wrześniu 2026 r. Przy czym, do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca).

Droga ekspresowa S19 to fragment międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce wspomniana trasa liczyć będzie ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.

Źródło artykułu:WP Autokult
gddkiabudowa s19droga s19
Komentarze (2)