Bezprawnie odmawiali napraw gwarancyjnych. UOKiK przyłapał kilka marek

Naprawy gwarancyjne tylko pod warunkiem serwisowania auta w ASO? W Unii Europejskiej to nielegalne. UOKiK nałożył kary na przedstawicieli marek, którzy chcieli narzucić klientom swoje usługi.

Serwis może odbywać się z dowolnym zakładzie. Ale zgodnie z wytycznymi
Serwis może odbywać się z dowolnym zakładzie. Ale zgodnie z wytycznymi
Źródło zdjęć: © Filip Blank
Tomasz Budzik

06.05.2022 | aktual.: 14.03.2023 12:17

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Unijne prawo zakazuje producentom samochodów uzależniania darmowego wykonywania napraw gwarancyjnych od tego, czy auto było serwisowane w autoryzowanym zakładzie. Takie działanie uznaje się za ograniczające konkurencję porozumienie pomiędzy importerami i autoryzowanymi stacjami obsługi. Jest to niekorzystne zarówno dla nabywców, jak i dla niezależnych warsztatów. Zasada ta obowiązuje również w Polsce. Jak się jednak okazuje, niektórzy importerzy o tym zapominają.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeanalizował działania 14 importerów. Wśród skontrolowanych firm znalazły się: Ford Polska, Stellantis Polska, Nissan Sales Central&Eastern Europe, Mazda Motor Logistics Europe, Opel Poland, Toyota Motor Poland Company Limited, FCA Poland, BMW Vertriebs, MMC Car Poland, Mercedes-Benz Polska, Kia Motors Polska, Renault Polska, Hyundai Motor Poland oraz Volkswagen Group Polska. Urząd wykrył kilka nieprawidłowości.

Ford Polska oferuje nabywcom samochodów dodatkową, płatną usługę serwisowania pojazdów w dowolnym ASO po upływie podstawowej gwarancji. Jednocześnie spółka zastrzegała, że realizacja zakupionych uprawnień jest możliwa, jeśli wszystkie przeglądy techniczne będą odbywały się w ASO. Po interwencji Prezesa UOKiK spółka Ford Polska zmieniła swój regulamin i obecnie serwisowanie pojazdu poza Autoryzowaną Siecią Dealerską nie powoduje automatycznej utraty uprawnień w ramach dodatkowej usługi.

W celu utrzymanie gwarancji, nabywcy samochodów Nissana mieli obowiązek dokonywania przeglądów lub corocznej kontroli nadwozia u dealerów samochodów Nissan lub w autoryzowanych stacjach obsługi. Po wystąpieniu Prezesa UOKiK spółka Nissan Sales Central&Eastern Europe usunęła ten wymóg.

Spółka Stellantis Polska, importer samochodów Citroen, DS i Peugeot, oferuje nabywcom pojazdów dodatkowe usługi gwarancyjne w ramach tzw. umów serwisowych, obejmujących m.in. usunięcie skutków awarii. Kierowca był do niedawna zobowiązany do wykonywania wszystkich czynności serwisowych oraz związanych z obsługą pojazdu w ASO lub w sieci operatora assistance. Spółka zmieniła swoje praktyki i obecnie dopuszcza możliwość napraw również w niezależnych warsztatach, jeśli są one dokonywane zgodnie ze standardem marki.

Warto zwrócić uwagę na to ostatnie stwierdzenie. Jak przypomina UOKiK, unijne prawo pozwala na serwisowanie samochodu poza ASO, ale musi się to odbywać zgodnie ze standardami serwisowymi danej marki. Wykonanie przeglądu, naprawy czy serwisu niezgodnie z tymi standardami może powodować utratę uprawnień wynikających z udzielonej gwarancji – informuje UOKiK.

Źródło artykułu:WP Autokult
CitroënPeugeotFord
Komentarze (2)