Poradniki i mechanikaBenzyna E10 w kolejnym kraju Europy. Sprawdź, kto nie powinien jej tankować

Benzyna E10 w kolejnym kraju Europy. Sprawdź, kto nie powinien jej tankować

Do grona 14 państw w Europie, gdzie można spotkać benzynę E10, wkrótce dołączy kolejne - Wielka Brytania. Jednak nie do każdego samochodu z benzynowym silnikiem takie paliwo można zatankować. Oto lista aut, które powinny go unikać.

Pomyłka przy dystrybutorze może być kosztowna
Pomyłka przy dystrybutorze może być kosztowna
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Filip Buliński

24.08.2021 | aktual.: 11.12.2023 08:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wbrew pozorom benzyna benzynie nierówna. I nie chodzi tu o liczbę oktanową, ale o udział biokomponentów. Podróżując za granicę, warto zwrócić uwagę, jakie oznaczenie ma pistolet, po który sięgamy. Już w 14 krajach w Europie można trafić na benzynę E10, czyli zawierającą 10 proc. paliwa pochodzenia roślinnego (etanolu).

W jakich krajach spotkamy benzynę E10?

Niebawem liczba państw, gdzie będzie można trafić na to paliwo, powiększy się. Do tej pory na taki ruch zdecydowały się Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niderlandy, Niemcy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry. Od 1 września 2021 r. do tego grona dołączy także Wielka Brytania.

Jest prawdopodobne, że w końcu i u nas na stacjach zagości benzyna E10, ze względu na unijne regulacje, które zobowiązują do 10-procentowego udziału energii z odnawialnych źródeł, wykorzystywanej w transporcie. Jak do tej pory możemy na polskich stacjach znaleźć benzynę o oznaczeniu E5, co oznacza 5-procentowy udział etanolu.

Wbrew pozorom nie każdy silnik benzynowy jest przystosowany do spalania benzyny E10. W razie pomyłki może dojść nie tylko do kilkuprocentowego spadku wydajności jednostki (ponieważ alkohol, którym jest etanol, jest mniej energetyczny), ale także do uszkodzenia układu zasilania czy elementów gumowych i aluminiowych. Szkody mogą powstać już po jednym zatankowaniu niewłaściwego paliwa, dlatego eksperci radzą, by w razie pomyłki nawet odpompować niewłaściwą benzynę.

Jakie samochody mogą jeździć na benzynie E10?

Z tego powodu jadąc za granicę, lepiej upewnić się, że nasz samochód jest przystosowany (lub też nie) do spalania benzyny E10 i zwrócić uwagę, po który pistolet sięgamy. Poniżej znajdziecie listę aut opracowaną przez stowarzyszenie ACEA we współpracy z JAMA (stowarzyszenie japońskich producentów samochodów), których silniki mogą pracować na wspomnianym paliwie, a które powinny go unikać:

  • Alfa Romeo - wszystkie silniki wyprodukowane po 1 stycznia 2011 r. są przystosowane do spalania benzyny E10. Ponadto, na paliwie mogą pracować także silniki w modelach:
    1. MiTo (wszystkie silniki),
    2. Giulietta (wszystkie silniki),
    3. 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
    4. Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6,
    5. Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
    6. 8C: 4.7 32V.
  • Audi - do spalania benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki, z wyjątkiem:
    1. A2 1.6 FSI (2003–2005),
    2. A3 1.6 FSI (2004),
    3. A3 2.0 FSI (2004),
    4. A4 2.0 FSI (2003–2004).
    5. A4 sedan z lat 2001–2008 oraz A4 Avant z lat 2002–2008 fabrycznie wyposażonych w ogrzewanie postojowe.
  • BMW - wszystkie jednostki są przystosowane do pracy na benzynie E10.
  • Chevrolet - benzynę E10 mogą przyjąć wszystkie silniki w modelach wyprodukowanych od 2006 r. spełniające co najmniej normę Euro 4. W przypadku modeli Aveo i Kalos do spalania E10 przystosowane są już modele od rocznika 2005.
  • Chrysler - do E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli:
    1. 300 C (LX),
    2. 300 M (LR),
    3. Grand Voyager (RT),
    4. Neon (PL),
    5. PT Cruiser (PT),
    6. Sebring (JR),
    7. Sebring (JS),
    8. Stratus (JA, JX),
    9. Voyager (GS),
    10. Voyager (RG).
  • Citroën - wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na do E10.
  • Dacia - wszystkie jednostki mogą pracować na E10.
  • Dodge - do pracy na E10 przystosowane są wszystkie silniki następujących modeli:
    1. Avenger (JS),
    2. Caliber (PK),
    3. Journey,
    4. Nitro (KJ).
  • DS - do E10 przystosowane są wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.
  • Fiat - do benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki Fiata wyprodukowane od 2000 r. oraz spełniające co najmniej normę Euro 3, z wyłączeniem następujących modeli:
    1. Barchetta: 1.8 16V,
    2. Bravo/Brava (182): 1.6 16V,
    3. Doblò: 1.6 16V,
    4. Marea: 1.6 16V, 2.0 16V,
    5. Multipla: 1.6 16V,
    6. Palio: 1.6 16V,
    7. Punto (188): 1.8 16V,
    8. Stilo: 1.6 16V (1.596 cm³), 1.8 16V, 2.4 20V.
  • Ford - do spalania E10 przystosowane są wszystkie sprzedawane w Europie samochody wyprodukowane od 1992 r. z wyjątkiem Mondeo z silnikiem 1.8 SCI z lat 2003–2007.
  • Honda - do E10 przystosowane są wszystkie silniki benzynowe wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa (HONDA PGM-FI).
  • Hyundai - wszystkie jednostki mogą pracować na E10.
  • Jaguar - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1992 r.
  • Jeep - do E10 przystosowane są wszystkie silniki modeli:
    1. Cherokee (KJ),
    2. Cherokee (XJ),
    3. Cherokee (KL),
    4. Commander (WH),
    5. Compass (PK),
    6. Compass (MX),
    7. Grand Cherokee (WH),
    8. Grand Cherokee (WJ),
    9. Grand Cherokee (WK),
    10. Patriot (PK),
    11. Renegade (BU),
    12. Wrangler (JK),
    13. Wrangler (TJ).
  • Kia - wszystkie jednostki mogą pracować E10.
  • Land Rover - benzyna E10 jest odpowiednia dla wszystkich samochodów wyprodukowanych od 1996 r.
  • Lancia - do używania E10 przystosowane są wszystkie modele, które spełniają przynajmniej normę Euro 3 i zostały wyprodukowane od 2000 r. z wyjątkiem modeli:
    1. Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V,
    2. Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.
  • Lexus - do E10 przystosowane są wszystkie silniki z modeli sprzedawanych w Europie od stycznia 1998 r. z wyjątkiem:
    1. IS250 2.5 l V6 (4GR-FSE) od 08.2005 r. do 09.2007 r.,
    2. GS300 3.0 V6 (3GR-FSE) od 01.2005 r. do 09.2007 r.
    3. LS460 4.6 l V8 (1UR-FSE) od 08.2006 r. do 09.2007 r.
  • Maybach - wszystkie silniki są przystosowane do pracy na benzynie E10.
  • Mercedes - silniki wszystkich modeli są przystosowane do pracy na E10 z wyjątkiem:
    1. C200 CGI (W203),
    2. CLK 200 CGI (C209) z lat 2002–2005,
    3. samochodów wyposażonych w gaźnik
    4. samochodów niewyposażonych w trójdrożny katalizator
  • Mini - do pracy na E10 przystosowane są wszystkie modele produkowane od 2000 r.
  • Opel - do korzystania z paliwa E10 przystosowane są wszystkie samochody z wyjątkiem aut z silnikiem o pojemności 2.2 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum, Zafira).
  • Peugeot - do pracy na E10 przystosowane są wszystkie silniki samochodów wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.
  • Porsche - do E10 przystosowane są wszystkie modele wyprodukowane od 1998 r. (dla Boxstera od 1997 r.) z wyjątkiem Carrery GT.
  • Renault - do używania E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. z wyjątkiem modeli:
    1. 19,
    2. Avantime 2.0 l z lat 2000–2001 (F4R 760 i F4R 761),
    3. Espace 4 2.0 z lat 2000–2001 (F4R 790 i F4R 794),
    4. Laguna II gen. 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782),
    5. Laguna II gen. 2.0 Turbo z lat 2000–2001 (F4R 764 i F4R 765),
    6. Megane I gen. 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740),
    7. Velsatis 2.0 l z lat 2000–2001 (F4R 762 i F4R 763).
  • Rolls-Royce - do E10 przystosowane są wszystkie samochody wyprodukowane od 2003 r.
  • Seat – do pracy na E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem:
    1. Altea 2.0 FSI 110 kW (od 05.2004 r. do 11.2005 r.),
    2. Leon 2.0 FSI 110 kW (od 07.2005 do 11.2006 r.)
    3. Toledo 2.0 FSI 110 kW (od 09.2004 do 11.2005 r.).
  • Škoda - do E10 przystosowane są silniki z wyjątkiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW montowanym w Felicii.
  • Smart - wszystkie silniki są przystosowane do pracy na benzynie E10.
  • Toyota - z paliwa E10 można korzystać w przypadku wszystkich modeli przeznaczonych na rynek europejski i wyprodukowanych od stycznia 1998 r. z wyjątkiem modelu Avensis z silnikiem:
    1. 2.0 l (1AZ-FSE) wyprodukowanym pomiędzy 07.2000 r. a 10.2008 r.
    2. 2.4 l (2AZ-FSE) wyprodukowanym pomiędzy 07.2000 r. a 10.2008 r.
  • Volkswagen -  do używania E10 przystosowane są wszystkie auta z wyjątkiem modeli:
    1. Lupo 1.4 77 kW (od 08.2000 to 11.2003),
    2. Polo 1.4 FSI 63 kW (01.2002 do 06.2006),
    3. Golf IV 1.6 FSI 81 kW (11.2001 do 05.2004),
    4. Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006),
    5. Bora 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005),
    6. Bora Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005),
    7. Golf V 1.4 FSI 66 kW (11.2003 do 11.2004),
    8. Golf V 1.6 FSI 85 kW (08.2003 do 05.2004),
    9. Golf V 2.0 FSI 110 kW (01.2004 do 05.2004),
    10. Touran 1.6 FSI 85 kW (11.2002 do 05.2004),
    11. Touran 2.0 FSI 110 kW (10.2003 do 05.2004).
  • Volvo -  do E10 przystosowane są wszystkie samochody produkowane od 1976 r. z wyjątkiem S40/V40 z silnikiem 1.8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa.
Źródło artykułu:WP Autokult
silnikibenzynowypaliwo
Komentarze (43)