Acura, czyli Honda, ale inaczej [geneza motoryzacji]
Toyota ma Lexusa, Nissan - Infiniti. Jeszcze jedna japońska marka ma w swoim portfolio submarkę premium. Mowa o Hondzie i Acurze. Wielka szkoda, że Europie Acura praktycznie nie istnieje.
22.09.2011 | aktual.: 12.10.2022 16:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia tej młodej marki sięga 1986 roku, kiedy to Acura zadebiutowała w Stanach Zjednoczonych. Szybko stworzono także przedstawicielstwa w Kanadzie. Tak naprawdę to Honda i jej Acura wytyczały szlaki dla Lexusa i Infinitihref="https://autokult.pl/infiniti,temat,6807623026697857"> - dopiero po rynkowym sukcesie marki należącej do Hondy Toyota i Nissan zdecydowały odważniej zainwestować w swoje luksusowe samochody.
W 1986 roku wprowadzono modele Legend oraz Integra. Legenda była oferowana jako coupe i sedan. Integra, czyli auto oparte na Hondzie Civic, miała czterocylindrowy silnik 1.6 16V DOHC z dwoma wałkami rozrządu, wykonany w technice 4-zaworowej. Silnik ten był jednym z istotniejszych czynników, które przyczyniły się do popularności modelu. Jego moc wynosiła 113 KM (134 Nm) oraz 118 KM (137 Nm). Potocznie słabsza jednostka określana była mianem "browntop", natomiast mocniejsza: "blacktop". Miało to związek z kolorem pokrywy zaworów.
W 1990 roku na rynku pojawiła się Acura NSX (New Sports eXperimential). To sportowe auto RWD napędzał silnik V6. Rewolucyjne było jego wykonanie - samochód w całości zrobiono z aluminium. NSX miał zmniejszoną moc w stosunku do wersji europejskiej i japońskiej, osiągał około 255 KM, lecz miał wyższy moment obrotowy.
W 1996 roku zadebiutowała Acura 3,5 RL, którą ogłoszono następczynią modelu Legend. Silnik miał moc 225 KM. Niestety, auto nie odniosło spektakularnego sukcesu. Było uważane za nijakie i nudne. W 1999 roku Acura wprowadziła model 3,2 TL, który gabarytowo zbliżony był do serii 5 BMW. Pojawiła się także Acura MDX, czyli luksusowy SUV.
Prawdziwy hit pojawił się 5 lat później. Na rynek weszła II generacja modelu TL, napędzana silnikiem o mocy 270 KM. Jak na Stany Zjednoczone zdecydowano się na mało popularne rozwiązanie - samochód miał sześciobiegową skrzynię manualną. W ciągu roku w USA sprzedano prawie 75 tysięcy tych samochodów.
Acura w dalszym ciągu nie ma oficjalnych przedstawicielstw w Europie. Trafia na specjalne zamówienie jedynie do sieci dealerskiej Hondy w Wielkiej Brytanii. Na razie nie zanosi się na to, by miało to się zmienić, mimo że Acura jest już obecna w takich krajach jak Meksyk czy Chiny.