720 KM + pakiet aero – G‑Power M3 SK III ‘Sporty Drive’ RS (2013)
Pod koniec zeszłego roku wydawało się, że G-Power przestanie przygotowywać nowe pakiety do BMW M3 serii E92. Tymczasem niedawno tuner zaprezentował zestaw aerodynamiczny RS, który w połączeniu z innymi poprawkami robi z M-trójki wóz prawie torowy.
21.01.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Widoczny na zdjęciach samochód prawdopodobnie byłby na torze najszybszym BMW, jakie przygotowało G-Power. Co prawda niektóre wersje M5 są mocniejsze o około 100 KM, ale są to wozy wybitnie na autostradę, zaś to M3 powinno sprawdzić się też doskonale na torze.
Dla większości firm pakiety spojlerów „aerodynamicznymi” są tylko z nazwy i w zasadzie są to tylko zestawy stylistyczne – nie zawsze udane zresztą. Przygotowanie kilku spojlerów pod względem aerodynamicznym to dość poważny wydatek, bo opracowanie takich elementów wiąże się z badaniami w tunelu aerodynamicznym. Kilku tunerów jednak na to stać. Należy do nich G-Power, które swoją wiedzę czerpie z wyścigów, a potem - na ile jest to możliwe - wciela ją do samochodów drogowych. Pakiet „RS” jest tego najlepszym odzwierciedleniem.
Zestaw składa się ze spojlera instalowanego pod przednim zderzakiem, pokrywy silnika, klapy bagażnika oraz skrzydła z tyłu. Każda część jest wykonana ręcznie z kompozytu węglowego i każda odgrywa określoną rolę.
Niewielki spojler z przodu oraz 3-częściowe tylne skrzydło, które można ustawić w czterech pozycjach, mają za zadanie dociskać samochód do nawierzchni. Dzięki nim maszyna jest w stanie pokonywać łuki z większymi prędkościami.
Pokrywa bagażnika jest zakończona elementem przypominającym nieco listwę Gurneya. Takie części charakteryzują się generowaniem stosunkowo dużego docisku w połączeniu z niewielkim oporem aerodynamicznym. W tym wozie spojler znajdujący się na bagażniku współpracuje z tylnym skrzydłem.
Maska silnika nie tylko wygląda nieco inaczej niż seryjna, ale wykonane w niej otwory odpowiadają za prawidłową wentylację komory silnika, dzięki czemu jednostka napędowa jest dodatkowo zabezpieczona przed przegrzaniem.
Kompozytowe klapa bagażnika i pokrywa silnika są w sumie lżejsze od oryginalnych części o niespełna 11 kg. Zysk to niewielki, ale wart podkreślenia.
Zestaw spojlerów został zaprojektowany i przebadany symulacyjnie w jednym z programów z grupy CAD, a następnie zamontowany na samochodzie trafił do tunelu aerodynamicznego w celu przeprowadzenia pomiarów.
W wozie, który ma na sobie ubiór w postaci kitu „RS”, G-Power dokonało szeregu modyfikacji w silniku i wokół niego. Standardowa 4-litrowa V-ósemka została powiększona o 600 cm[sup]3[/sup]. Dodatkowe 0,6 l osiągnięto poprzez wymianę wału korbowego (czego efektem jest zwiększenie skoku tłoka) oraz rozwiercenie tulei cylindrowych. Nowe tłoki dostarczyła firma Mahle.
Inne ukształtowanie denek tłoków umożliwiło obniżenie stopnia sprężania, a to z kolei pozwoliło bezpiecznie podłączyć kompresor ASA T1-723. Konstrukcja ta jest wyposażona w układ chłodzenia, który został sprzężony z systemem chłodzenia i smarowania silnika. Sprężarka pracuje z ciśnieniem 0,4 bara.
Tuner zainstalował także lepiej wyważone korbowody, wydajniejsze wtryskiwacze paliwa i zimne świece zapłonowe. Po „drugiej stronie” silnika znalazł się sportowy „wydech” z reaktorami katalitycznymi o zmniejszonych oporach wewnętrznych. Układ wydechowy jest lżejszy od fabrycznego o 23 kg. Nie zabrakło nowego sterownika jednostki napędowej.
Tak przygotowana i uzbrojona jednostka napędowa osiąga moc 720 KM, co w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią przekładniową i napędem na tylną oś przekłada się na sprint do 100 km/h w zaledwie 3,70 s i prędkość maksymalną w granicach 330 km/h.
Swoje doskonałe osiągi na torze (tak przynajmniej twierdzi G-Power) niemiecki wóz ma zawdzięczać nie tylko silnikowi i aerodynamice. Za możliwie jak najlepsze resorowanie odpowiada gwintowane w pełni regulowane zawieszenie, a za krótką drogę hamowania układ hamulcowy z ceramicznymi 380-milimetrowymi wentylowanymi tarczami. Wymagają one montażu co najmniej 19-calowych felg, ale z tym nie było żadnego problemu, bo mechanicy zdecydowali się na 20-calowe obręcze Silverstone z semislickami Michelin.
Co prawda G-Power nie udostępniło zdjęć wnętrza, ale na innych fotografiach widać, że w kabinie znajdują się klatka bezpieczeństwa oraz kubełkowe fotele dla kierowcy i pasażera. Zdaje się, że nie ma też tylnej kanapy.
Koszt modyfikacji nie został ujawniony. Widoczna na zdjęciach maszyna miała wcześniej pakiet wzmacniający silnik do 610 KM.
Konkurencja
[RENM M3 Agitator 450 KM]
Dane techniczne
- Typ: V8
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: ≈ 4600 cmsup3/sup
- Doładowanie: kompresor ASA T1-723
- Moc maksymalna: 720 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: ≈ 156,52 KM/l (seryjny – 105,05 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Koła przednie: 9,0 x 20” Silverstone
- Koła tylne: 10,0 x 20” Silverstone
- Opony przednie: 255/30 R 20 Michelin
- Opony tylne: 295/25 R 20 Michelin
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1622 kg (- 33 kg)
- Stosunek masy do mocy: 2,25 kg/KM (seryjny – 3,94 kg/KM)
- Długość: 4615 mm
- Szerokość: 1804 mm
- Rozstaw osi: 2761 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
- Prędkość maksymalna: 330 km/h
Źródło: G-Power