7‑biegowa, manualna skrzynia wraca do gamy Porsche 911
Przekładnie automatyczne już od kilku dobrych lat rządzą w wyższych segmentach rynku, wliczając w to także typowo sportowe pojazdy. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż większość klientów po prostu nie chce samodzielnie zmieniać biegów. Szkoda tylko, że producenci często nie pozostawiają im żadnego wyboru. Do dziś podobnie było z najnowszą generacją Porsche 911.
31.10.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Poprzednia odsłona najpopularniejszego samochodu sportowego na świecie zadebiutowała z 7-biegową przekładnią manualną. Było to dość głośne wydarzenie z uwagi na ponadnormatywną liczbę przełożeń charakteryzujących tę konstrukcję. I choć nie było to najpopularniejsze rozwiązanie, wśród klientów miało swoich zwolenników. Zdziwiliśmy się więc, gdy w następcy Porsche z niego zrezygnowało.
Do dziś. Niemcy ogłosili właśnie, że manualna, 7-biegowa skrzynia wraca do oferty w wersjach Carrera S oraz Carrera 4 S, gdzie będzie alternatywną opcją dla 8-stopniowej, automatycznej przekładni PDK. To dobra wiadomość dla wielbicieli machania lewarkiem i czystej "prawdziwej" jazdy. Puryści z pewnością będą zachwyceni, tym bardziej że takie rozwiązanie ma jedną dużą zaletę.
Jest nią oczywiście niższa masa. Wersja z manualem waży o około 40 kg mniej. Ponadto jest wyposażona w system rev-match. Automatycznie podbija on obroty do odpowiedniego poziomu przy szybkich redukcjach, co znacząco ułatwia płynną i szybką jazdę. Oczywiście nie brakuje także sportowego dyferencjału z funkcją torque vectoring.
Wadą odmian z manualną przekładnią są natomiast gorsze osiągi. Podczas gdy Carrera S z przekładnią PDK osiąga setkę w 3,4 sekundy, odmiana z ręczną skrzynią robi to w około 4 sekundy i to tylko pod warunkiem, że kierowca operuje nią naprawdę sprawnie. Na szczęście prędkość maksymalna pozostała bez zmian - nadal wynosi 307 km/h.
Skrzynia manualna zagości w gamie Porsche 911 już w najbliższych miesiącach. Ceny nie są na razie znane. Nie zdziwimy się, jeśli taki wariant będzie nieco tańszy od automatu lub pozostanie bezpłatną opcją. Przypominamy, że obecnie za model 911 Carrera S z automatyczną skrzynią PDK trzeba zapłacić 595 tysięcy złotych.