570 KM sprawdzone w Nardò – G‑Power M3 SK II 'Sporty Drive' (2011)

Wielu tunerów chwali się osiągami swoich samochodów – teoretycznymi osiągami. Drużyna G-Power zwykle tego nie robi tylko po prostu sprawdza na torach lub autostradach możliwości swoich wozów. Tak też się stało z doładowanym, 570-konnym BMW M3.

570 KM sprawdzone w Nardò – G-Power M3 SK II 'Sporty Drive' (2011)
Olgierd Lachowski

26.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

G-Power M3 SK II 'Sporty Drive' fot.1
G-Power M3 SK II 'Sporty Drive' fot.1

W Aresing można wybierać spośród kilku wersji tuningowych M3. Najmocniejsza i najbardziej radykalna M3 GT2 S ma aż 600 KM. Auto dziś prezentowane, a przebadane już na włoskim owalnym torze Nardò, ma o 30 KM mocy mniej i jest cięższe od GT2 S, ale i tak charakteryzuje się bardzo dobrymi osiągami. Ba, prędkość maksymalna jest nawet wyższa niż zakładali inżynierowie. Ale o tym za chwilę.

M3 ma 8-cylindrowy, widlasty silnik S65B40 o objętości skokowej 4 litrów. Ta dwukrotnie nagradzana nagrodą silnika roku jednostka napędowa w seryjnym samochodzie ma moc 420 KM przy 8300 obr./min. Krótkoskokowy, wysokoobrotowy motor ma 400-niutonometrowy maksymalny moment obrotowy dostępny przy 3900 obr./min.

Ważące ok. 1650 kg BMW M3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,80 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (jest ograniczona elektronicznie).

G-Power M3 SK II 'Sporty Drive' fot.2
G-Power M3 SK II 'Sporty Drive' fot.2

G-Power tradycyjnie dla tej firmy postawiło na doładowanie sprężarką mechaniczną. Jak zawsze wybór padł na produkt ASA. Jest to model T1-522, który tzw. bypassami podłączono do systemu smarowania silnika. Technicy wymienili wtryskiwacze paliwa na wydajniejsze i świece zapłonowe na tzw. zimne świece zapłonowe[sup]1)[/sup].

Aby kompresor pracował jak najwydajniej, trzeba było podłączyć międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego. Tuner zdecydował się, że wystarczająco dobry będzie intercooler typu gaz-gaz.

Uzupełnieniem tuningu silnika jest zmieniony układ wydechowy ze sportowymi konwerterami katalitycznymi oraz nowe oprogramowanie sterujące.

G-Power M3 SK II 'Sporty Drive' fot.8
G-Power M3 SK II 'Sporty Drive' fot.8

Mechanicy ustawili nadciśnienie doładowania na 0,41 bara, co sprawia, że S65B40 legitymuje się mocą 570 KM przy 7800 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 565 Nm przy 4400 obr./min. Napęd przekazywany jest przez 7-biegową, zautomatyzowaną dwusprzęgłową skrzynię biegów DCT na tylne koła.

Tuner wymienił elementy zawieszenia na zestaw Clubsport, w którym można regulować wysokość przedniej osi w zakresie od 15 do 45 mm, a tylnej od 10 do 40 mm. Istnieje też możliwość korygowania charakterystyki pracy amortyzatorów.

W tym aucie założono 396-milimetrowe tarcze hamulcowe z przodu i 380-milimetrowe z tyłu. Przednie koła są zatrzymywane 6-tłoczkowymi zaciskami, a tylne - 4-tłoczkowymi. G-Power zapewnia, że maksymalne opóźnienie przy hamowaniu przekracza 1 g. Zainteresowani mogą nabyć hamulce z ceramicznymi, połowę lżejszymi od staliwnych, tarczami hamulcowymi.

G-Power M3 SK II 'Sporty Drive' fot.4
G-Power M3 SK II 'Sporty Drive' fot.4

Oglądając tę M3, pierwszą rzeczą, jaką zauważymy, są koła z felgami Silverstone. Felgi o charakterystycznym wzorze mają średnicę 19”, a pomiędzy nimi a asfaltem znajdują się opony 245/35 R 19 z przodu i 265/35 R 19 z tyłu.

Pozostałe zmiany to nowa pokrywa silnika, pokrywa bagażnika i listwa pod zderzakiem wykonane z włókna węglowego. Części z kompozytu pozwoliły zaoszczędzić kilka kilogramów, ale nie podano ile dokładnie.

G-Power podaje, że z dbałości o jakość i niezawodność swoich produktów testuje je w trudnych warunkach w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Ten wóz podobno też tam był. I coś w tym chyba jest, bo w tym roku tuner uniknął większych kłopotów technicznych. Główny punkt programu imprezy na Nardò M3 zaliczyło śpiewająco, osiągając prędkość 333,29 km/h.

Mały zgrzyt w tym sprawnie działającym mechanizmie nastąpił tylko przy pomiarze czasów przyspieszeń. Z powodu uszkodzonego włącznika kickdownu auto rozpędzało się wolniej, niż życzyliby sobie przedstawiciele G-Power, uzyskując 100 km/h po 4,40 s, 200 km/h po 12,90 s, a 300 km/h po 42,10 s.

G-Power M3 SK II 'Sporty Drive' fot.6
G-Power M3 SK II 'Sporty Drive' fot.6

Wartość gotowego do jazdy stuningowanego G-Power M3 SK II „Sporty Drive” szacowana jest na 103 575 euro.

[sup]1)[/sup] Są to świece o dużej zdolności odprowadzania ciepła, dzięki czemu nadają się do silników mocno wysilonych i wyczynowych.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, S65B40
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor ASA T1-522
  • Moc maksymalna: 570 KM przy 7800 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 142,54 KM/l (seryjny – 105,03 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 565 Nm przy 4400 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napęd: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Koła przednie: 19”
  • Koła tylne: 19”
  • Opony przednie: 245/35 R 19
  • Opony tylne: 265/35 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1675 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,94 kg/KM (seryjny – 3,99 kg/KM)
  • Długość: 4615 mm
  • Szerokość: 1804 mm
  • Rozstaw osi: 2761 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,40 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,90 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 42,10 s
  • Prędkość maksymalna: 333,29 km/hblock position=\inside7589/block

Źródło: G-Powerautowp

Komentarze (0)