570 KM sprawdzone w Nardò – G‑Power M3 SK II 'Sporty Drive' (2011)
Wielu tunerów chwali się osiągami swoich samochodów – teoretycznymi osiągami. Drużyna G-Power zwykle tego nie robi tylko po prostu sprawdza na torach lub autostradach możliwości swoich wozów. Tak też się stało z doładowanym, 570-konnym BMW M3.
26.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W Aresing można wybierać spośród kilku wersji tuningowych M3. Najmocniejsza i najbardziej radykalna M3 GT2 S ma aż 600 KM. Auto dziś prezentowane, a przebadane już na włoskim owalnym torze Nardò, ma o 30 KM mocy mniej i jest cięższe od GT2 S, ale i tak charakteryzuje się bardzo dobrymi osiągami. Ba, prędkość maksymalna jest nawet wyższa niż zakładali inżynierowie. Ale o tym za chwilę.
M3 ma 8-cylindrowy, widlasty silnik S65B40 o objętości skokowej 4 litrów. Ta dwukrotnie nagradzana nagrodą silnika roku jednostka napędowa w seryjnym samochodzie ma moc 420 KM przy 8300 obr./min. Krótkoskokowy, wysokoobrotowy motor ma 400-niutonometrowy maksymalny moment obrotowy dostępny przy 3900 obr./min.
Ważące ok. 1650 kg BMW M3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,80 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (jest ograniczona elektronicznie).
G-Power tradycyjnie dla tej firmy postawiło na doładowanie sprężarką mechaniczną. Jak zawsze wybór padł na produkt ASA. Jest to model T1-522, który tzw. bypassami podłączono do systemu smarowania silnika. Technicy wymienili wtryskiwacze paliwa na wydajniejsze i świece zapłonowe na tzw. zimne świece zapłonowe[sup]1)[/sup].
Aby kompresor pracował jak najwydajniej, trzeba było podłączyć międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego. Tuner zdecydował się, że wystarczająco dobry będzie intercooler typu gaz-gaz.
Uzupełnieniem tuningu silnika jest zmieniony układ wydechowy ze sportowymi konwerterami katalitycznymi oraz nowe oprogramowanie sterujące.
Mechanicy ustawili nadciśnienie doładowania na 0,41 bara, co sprawia, że S65B40 legitymuje się mocą 570 KM przy 7800 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 565 Nm przy 4400 obr./min. Napęd przekazywany jest przez 7-biegową, zautomatyzowaną dwusprzęgłową skrzynię biegów DCT na tylne koła.
Tuner wymienił elementy zawieszenia na zestaw Clubsport, w którym można regulować wysokość przedniej osi w zakresie od 15 do 45 mm, a tylnej od 10 do 40 mm. Istnieje też możliwość korygowania charakterystyki pracy amortyzatorów.
W tym aucie założono 396-milimetrowe tarcze hamulcowe z przodu i 380-milimetrowe z tyłu. Przednie koła są zatrzymywane 6-tłoczkowymi zaciskami, a tylne - 4-tłoczkowymi. G-Power zapewnia, że maksymalne opóźnienie przy hamowaniu przekracza 1 g. Zainteresowani mogą nabyć hamulce z ceramicznymi, połowę lżejszymi od staliwnych, tarczami hamulcowymi.
Oglądając tę M3, pierwszą rzeczą, jaką zauważymy, są koła z felgami Silverstone. Felgi o charakterystycznym wzorze mają średnicę 19”, a pomiędzy nimi a asfaltem znajdują się opony 245/35 R 19 z przodu i 265/35 R 19 z tyłu.
Pozostałe zmiany to nowa pokrywa silnika, pokrywa bagażnika i listwa pod zderzakiem wykonane z włókna węglowego. Części z kompozytu pozwoliły zaoszczędzić kilka kilogramów, ale nie podano ile dokładnie.
G-Power podaje, że z dbałości o jakość i niezawodność swoich produktów testuje je w trudnych warunkach w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Ten wóz podobno też tam był. I coś w tym chyba jest, bo w tym roku tuner uniknął większych kłopotów technicznych. Główny punkt programu imprezy na Nardò M3 zaliczyło śpiewająco, osiągając prędkość 333,29 km/h.
Mały zgrzyt w tym sprawnie działającym mechanizmie nastąpił tylko przy pomiarze czasów przyspieszeń. Z powodu uszkodzonego włącznika kickdownu auto rozpędzało się wolniej, niż życzyliby sobie przedstawiciele G-Power, uzyskując 100 km/h po 4,40 s, 200 km/h po 12,90 s, a 300 km/h po 42,10 s.
Wartość gotowego do jazdy stuningowanego G-Power M3 SK II „Sporty Drive” szacowana jest na 103 575 euro.
[sup]1)[/sup] Są to świece o dużej zdolności odprowadzania ciepła, dzięki czemu nadają się do silników mocno wysilonych i wyczynowych.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, S65B40
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3999 cmsup3/sup
- Doładowanie: Kompresor ASA T1-522
- Moc maksymalna: 570 KM przy 7800 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 142,54 KM/l (seryjny – 105,03 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 565 Nm przy 4400 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Koła przednie: 19”
- Koła tylne: 19”
- Opony przednie: 245/35 R 19
- Opony tylne: 265/35 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1675 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,94 kg/KM (seryjny – 3,99 kg/KM)
- Długość: 4615 mm
- Szerokość: 1804 mm
- Rozstaw osi: 2761 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,40 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,90 s
- Przyspieszenie 0-300 km/h: 42,10 s
- Prędkość maksymalna: 333,29 km/hblock position=\inside7589/block