1985 Saab EV‑1 [zapomniane koncepty]

Skrót EV kojarzy nam się dzisiaj ze sformułowaniem Electric Vehicle, czyli samochód elektryczny. Jednak w 1985 roku Saab zastosował go w nazwie swojego modelu studyjnego i to wcale nie był pojazd elektryczny. Oto Saab EV-1 (Experimental Vehicle One).

1985 Saab EV-1
1985 Saab EV-1
Arkadiusz Gabrysiak

12.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:28

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Skrót EV kojarzy nam się dzisiaj ze sformułowaniem Electric Vehicle, czyli samochód elektryczny. Jednak w 1985 roku Saab zastosował go w nazwie swojego modelu studyjnego i to wcale nie był pojazd elektryczny. Oto Saab EV-1 (Experimental Vehicle One).

Samochód zadebiutował w 1985 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie i był w pełni działającym prototypem. Bazował w dużej mierze na Saabie 900 Turbo 16V i był jednym z nielicznych konceptów wykonanych w latach niezależności szwedzkiej marki, gdyż w w 1990 roku GM przejęło część akcji Saaba.

Koncept EV-1 to gównie eksperyment stylistyczny oraz model testowy dla nowych materiałów zastosowanych w produkcji. Za projekt prezentowanego modelu odpowiada Björn Envall, który zdecydował się na niskie nadwozie z długą maską.

1985 Saab EV-1
1985 Saab EV-1

Słupki drzwiowe były usytuowane w taki sposób, że z daleka praktycznie nie były widoczne, co potęgowało wrażenie, że cały kokpit samochodu począwszy od linii drzwi a na dachu kończąc wykonany jest ze szkła. Możemy więc tutaj zaryzykować stwierdzenie, że są to korzenie futurystycznego konceptu Aero X zaprezentowanego w 2006 roku.

Dodatkowo na dachu zainstalowano ogniwa słoneczne, które zasilały system wentylacji podczas postoju pojazdu. Rozwiązanie to było popularne w modelach koncepcyjnych w tamtym okresie.

1985 Saab EV-1
1985 Saab EV-1

Do budowy paneli karoserii wykorzystano wzmacniane aramidami (Kevlarem i Twaronem) tworzywo sztuczne, które w przypadku niewielkiej stłuczki powracało do swojego pierwotnego kształtu. Panele drzwiowe były natomiast wzmacnianie włóknem węglowym.

Pod maską znalazła się standardowa, turbodoładowana, 16-zaworowa jednostka benzynowa Saaba o pojemności 2,0 litrów, która w tym przypadku generowała aż 285 KM i 335 Nm momentu obrotowego. Pozwalało to temu ważącemu niespełna 1200 kilogramów coupe na osiągnięcie pierwszych 100 km/h w 5,9 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się dopiero przy 270 km/h.

1985 Saab EV-1
1985 Saab EV-1

W środku znalazło się miejsce na 4 fotele z Chevroleta Corvette, w których wygodnie mogły podróżować 4 dorosłe osoby. Dodatkowo, prędkościomierz był tak skonstruowany, że w czasie nocnej jazdy podświetlał tylko tę część tarczy, gdzie znajdowała się prędkość z jaką samochód się poruszał. Można powiedzieć, że był to początek tzw. Night Panela.

W ramach ciekawostek dodam, że samochód pojawił się w jednej scenie w filmie "Powrót do przyszłości II" - screen z tego filmu z Saabem EV-1 możecie zobaczyć w poniższej galerii. Poniżej także oficjalny film promocyjny modelu EV-1.

Saab EV1 official promotional video 1985

  • BTTF Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
[1/17] BTTF Saab EV-1
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)