Żółta masa w oleju silnikowym. Co oznacza i jak reagować?

Czytelnik zauważył żółtą masę pod korkiem wlewu oleju, przypominającą masło. Na szczęście nie jest ona groźna. Sprawdź, czy w twoim aucie nie ma podobnego zjawiska.

Żółta maź pod korkiem
Żółta maź pod korkiem
Źródło zdjęć: © WP Autokult

19.05.2025 | aktual.: 19.05.2025 09:30

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Co to za żółta masa?

Podczas kontroli oleju czytelnik zauważył żółtą masę o konsystencji tłuszczu pod korkiem wlewu oleju i na bagnecie. Zaniepokojony, zapytał, czy to oznacza awarię uszczelki pod głowicą. Po krótkim wywiadzie okazało się, że jego auto pokonuje głównie krótkie dystanse, co powoduje, że silnik nie rozgrzewa się w pełni.

Przyczyny powstawania "masła"

Zjawisko to jest wynikiem skraplania się wody na metalowych elementach silnika, która mieszając się z olejem tworzy "masło". Jest to naturalny proces, ale może wpływać na trwałość silnika. Ważne jest, aby nie panikować i nie podejmować pochopnych decyzji o naprawie.

Jak sobie z tym radzić?

Zaleca się przejażdżkę na dłuższym dystansie, aby silnik mógł się dobrze rozgrzać. Po takiej próbie "masło" powinno zniknąć, co potwierdza, że przyczyną jest niedogrzewanie silnika, a nie awaria uszczelki. Warto również wymienić olej, ponieważ woda nie sprzyja ochronie silnika.

Kiedy być ostrożnym?

Zjawisko to najczęściej występuje od jesieni do wiosny, kiedy temperatury są niskie. Latem, jeśli "masło" się pojawi, należy być bardziej ostrożnym, ponieważ może to wskazywać na inne problemy. Zaleca się zmianę trasy lub stylu jazdy przynajmniej raz w tygodniu, a jeśli problem nie ustąpi, rozważyć wymianę oleju na inny.

Komentarze (1)