Zła wiadomość dla właścicieli starych aut. Do centrum stolicy wkrótce nie wjadą

Warszawa zamierza oficjalnie dołączyć do grona miast posiadających tzw. strefy czystego transportu już w lipcu 2024 roku. Wstępne badania wskazują na to, że mieszkańcy stolicy chcą takiego rozwiązania. Właśnie ruszyły konsultacje społeczne.

W Warszawie samochodów jest już więcej niż mieszkańców
W Warszawie samochodów jest już więcej niż mieszkańców
Źródło zdjęć: © East News | Witold Jaroslaw Szulecki
Aleksander Ruciński

25.01.2023 | aktual.: 25.01.2023 17:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

– 87 proc. mieszkańców i mieszkanek Warszawy chce, aby władze lokalne podejmowały działania, których celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a 76 proc. chce powstania strefy czystego transportu. Warto również podkreślić, że utworzenie stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. jest jednym z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy – stwierdził prezydent Rafał Trzaskowski.

Władze Warszawy chcą jednak poprzedzić ostateczne decyzje konsultacjami społecznymi, które ruszyły 25 stycznia 2023 roku i potrwają przez najbliższe trzy miesiące.

Uwagi mieszkańców zbierane są pod adresem e-mail: [email protected] lub przez formularz dostępny na Warszawskiej Platformie Konsultacji Społecznych. W planach są również spotkania online oraz dyżury konsultacyjne w różnych dzielnicach miasta. Harmonogram spotkań dostępny jest pod linkiem https://konsultacje.um.warszawa.pl/sct. Więcej informacji o SCT można uzyskać w serwisie Urzędu Miasta: transport.um.warszawa.pl/sct.

Strefa, która ma funkcjonować od lipca 2024 roku, planowo obejmie swoim zasięgiem większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi.

Planowana strefa czystego transportu
Planowana strefa czystego transportu © UM Warszawa

Zgodnie z założeniami zakazem wjazdu do strefy byłyby objęte pojazdy niespełniające normy Euro 2 (starsze niż 27 lat) i pojazdy z silnikiem Diesla niespełniające normy Euro 4 (starsze niż 18 lat). Następnie, co dwa lata następowałoby cykliczne zaostrzenie wymagań oraz ewentualne rozszerzanie strefy o kolejne lokalizacje.

W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu. Najwięcej znajdziemy we Włoszech i w Niemczech. Pierwszym polskim miastem, które przyjęło podobną uchwałę jest Kraków. Tamtejsza strefa czystego transportu zacznie funkcjonować od 1 lipca 2024 roku. Na dobrej drodze do wprowadzenia SCT jest też Wrocław.

Źródło artykułu:WP Autokult
ekologiastrefa czystego transportuwarszawa
Komentarze (83)