Poradniki i mechanikaTerenówka nie przeszła przeglądu? Producent amortyzatorów radzi: sprawdź ciśnienie w oponach

Terenówka nie przeszła przeglądu? Producent amortyzatorów radzi: sprawdź ciśnienie w oponach

Producent amortyzatorów marki Bilstein ostrzega właścicieli pojazdów terenowych przed nadmiernym ciśnieniem w oponach podczas badania technicznego. Może to spowodować negatywny wynik podczas testu amortyzatorów.

Ciśnienie w ogumieniu wpływa na wynik testu amortyzatorów.
Ciśnienie w ogumieniu wpływa na wynik testu amortyzatorów.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

06.07.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:00

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Od pięciu lat marka Bilstein prowadzi w Polsce kampanię polegającą na bezpłatnej kontroli zawieszenia. Na mobilny tester trafiają także samochody terenowe i specjaliści zauważyli podstawowy błąd, jaki popełniają ich użytkownicy - zbyt wysokie ciśnienie w oponach.

  • Badanie zawieszenia w typowej czy zmodyfikowanej terenówce jest identyczne jak w przypadku samochodu osobowego. Uzyskane wyniki nie powinny się więc różnić, a jednak często są diametralnie inne. W praktyce ma to ogromne przełożenie na bezpieczeństwo jazdy, a przyczyna pogorszenia trakcji bywa często prozaiczna. To za wysokie ciśnienie w oponach – zauważa Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w IHR Warszawa, przedstawiciela firmy Bilstein w Polsce.
  • W ponad połowie przypadków (w samochodach terenowych przyp. red) było ono za wysokie. Podobny błąd popełniają też użytkownicy SUV–ów, pick-upów czy samochodów dostawczych - dodaje Andrzej Wojciech Buczek.

Dlaczego zbyt wysokie ciśnienie?

W terenówkach ze zmodyfikowanymi kołami - większy rozmiar z terenową rzeźbą bieżnika - nierzadko stosuje się stosunkowo wysokie ciśnienie z kilku powodów. Pierwszy jest banalny - wygląd. Opony o niedużej średnicy osadzenia a dużej średnicy ogólnej, przy ciśnieniu podawanym przez producenta wyglądają nierzadko tak, jakby miały za mało powietrza. Dlatego często dochodzi się do wartości 2,5-3 bary, a to już zdecydowanie za dużo.

Drugi jest już bardziej uzasadniony - komfort jazdy i ekonomia. Przez niskie ciśnienie terenowe opony wyją niemiłosiernie na asfalcie, a do tego stawiają duży opór. Nie dość, że samochód jest głośny, to jeszcze paliwożerny. Niestety wysokie ciśnienie to też niższy poziom amortyzacji i wyższe zużycie środkowej, istotnej części bieżnika.

Podczas mobilnych testów technicy zauważyli, że wysokie ciśnienie przekłada się na wynik sprawności amortyzatorów w granicach 44-47 proc. Podczas gdy przyjęta średnia powinna oscylować wokół 65 proc. Powodem tego nie jest jednak zły stan amortyzatorów, a właśnie ciśnienie.

Warto wiedzieć, że podczas badania technicznego diagnosta może zakwestionować sprawność amortyzatorów i auto nie przejdzie okresowego przeglądu przez tak prosty błąd. Dlatego jeśli sprawność amortyzatorów okaże się zaskakująco niska, należy w pierwszej kolejności sprawdzić i skorygować ciśnienie w oponach, a następnie poprosić diagnostę o ponowną kontrolę.

Źródło artykułu:WP Autokult
poradnikiukłady zawieszeńopony
Komentarze (6)