Zaślepka w zderzaku. Każdy powinien wiedzieć, do czego służy
Zaślepki w zderzaku są elementem, który można znaleźć w niemal każdym samochodzie. Wielu z nas jednak wolałoby nie mieć potrzeby korzystania z elementu, który jest pod nimi ukryty. Oczywiście, chyba że znajdzie się ktoś, kto potrzebuje naszej pomocy na drodze.
23.10.2023 | aktual.: 17.01.2024 15:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zaślepki te można zlokalizować zarówno na przednim, jak i tylnym zderzaku. Ich kształt może być różny - zazwyczaj jest to mały, okrągły lub kwadratowy element. Wszystko zależy od konkretnego modelu samochodu. Pod zaślepką znajduje się gwint, do którego wkręcane jest ucho do holowania. Ucho to jest częścią zestawu narzędzi dostarczanych przez producenta samochodu. Dzięki temu mamy możliwość bezpiecznego i prawidłowego przymocowania liny do holowania lub liny, która pozwala na wciągnięcie pojazdu na lawetę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Aby uzyskać dostęp do gwintu, trzeba delikatnie podważyć zaślepkę. Można to zrobić za pomocą płaskiego śrubokręta lub grota kluczyka do samochodu, który wsadzamy w wyżłobione miejsce. Zaślepka zazwyczaj jest zabezpieczona plastikowym paskiem, aby nie zgubiła się po otwarciu. Wkręcając ucho do holowania, trzeba pamiętać, aby dokręcić je mocno.
Uszy do holowania mogą mieć różne długości. Czy są krótsze, czy dłuższe, zależy od konstrukcji danego samochodu, ponieważ gwint jest wpuszczony w belkę. Niektórzy producenci samochodów zamiast stosować zaślepkę i gwint na ucho, "integrują" je od razu z belką i umieszczają w widocznym miejscu.
Choć dla osób, które interesują się motoryzacją, informacja ta może wydawać się oczywista, dla tych, którzy korzystają z samochodu jedynie jako środka transportu, może to być nowość. Nawet jeśli informacje o zastosowaniu ucha do holowania są zawarte w instrukcji obsługi samochodu, warto znać je na pamięć. Lepiej wiedzieć z góry, gdzie i czego szukać, niż tracić czas na przeglądanie stron instrukcji w sytuacji awaryjnej.