Z wizytą w muzeum Škody
Škoda jest jednym z najstarszych na świecie producentów samochodowych. W związku z tym historia marki jest bogata, a nic nie oddaje lepiej ducha przeszłości niż odpowiednio zaaranżowane muzeum. Będąc w Czechach, odwiedziłam muzeum Škody znajdujące się w miejscowości Mladá Boleslav. Zapraszam Was na wirtualną wycieczkę po tym miejscu.
02.06.2014 | aktual.: 30.03.2023 13:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
117 lat historii, 1800 m kw. powierzchni, 46 samochodów, wiele filmów i dokumentów - tak w skrócie prezentują się najważniejsze liczby związane z muzeum Škody w Mladá Boleslav. Jednak to, co kryje w sobie ten obiekt, to coś więcej niż liczby. Ekspozycja jest podzielona na trzy części. Głównymi tematami muzeum są „Ewolucja”, „Tradycja” i „Precyzja”. Co się kryje za tymi hasłami?
Pierwsze kroki skierowałam do sekcji „Tradycja”. W tej części wystawione są pojazdy z różnych epok, pokazujące ówczesną tożsamość marki. Można zobaczyć m.in. państwowe limuzyny, samochody produkowane masowo oraz auta rajdowe.
Przy wejściu do tej części muzeum czeka na gości Škoda Popular Sport Monte Carlo typ 909. W latach 1935-1938 z taśmy produkcyjnej zjechały tylko 72 egzemplarze tego modelu. Obok tego samochodu nie można przejść obojętnie. Raz, że jest wyeksponowany w centralnej części sali, dwa - jego majestatyczne nadwozie przyciąga uwagę.
W sekcji “Tradycja” są jednak nie tylko samochody. Pomiędzy autami stoją gabloty. Znajdują się w nich zdjęcia, znaczki i gadżety związane z ciekawymi osobami, których historia łączyła się z czeską marką. Można zobaczyć na przykład materiały zdjęciowe dotyczące Škody, którą jeździł Václav Havel na początku swojej politycznej kariery, a także fragment bajki „Krecik”, w którym tytułowy bohater prowadzi samochód czeskiego producenta.
Chodząc pomiędzy gablotami, nie można nie zauważyć takich modeli samochodów, jak: Popular 995 typ 937 z 1939 roku, 125L typ 742 z 1989 roku, Fabia Super 2000 z 2012 roku, 130 RS typ 735 z 1977 roku, 860 z 1932 roku oraz Octavia Combi typ 993C z 1964 roku.
Po poznaniu tradycji marki czas przenieść się do sekcji "Ewolucja". To swoista podróż przez dzieje marki, pełna prawdziwych samochodów, oryginalnych dokumentów, filmów, animacji i not objaśniających. Znajdziemy tu odpowiedzi na pytania, jakie były najważniejsze samochody w historii marki, kim byli ich projektanci czy które przełomy technologiczne pozwoliły firmie się wybić.
Aż trudno uwierzyć, że historię Škody zapoczątkował nie samochód, tylko... rower. I właśnie od obejrzenia rowerów, które później otrzymały silniki, zaczyna się wycieczka w następnej sali. Przy całym moim uwielbieniu dla jednośladów muszę przyznać, że nie one zrobiły na mnie największe wrażenie w tej sekcji. Najbardziej imponująca była czteropoziomowa konstrukcja, ciągnąca się od podłogi aż do sufitu, prezentująca samochody producenta. Jednak ze względu na wysokość hali modele znajdujące się na regałach są mało widoczne. Na szczęście pozostała część aut oraz rowery i motocykle są łatwo dostępne dla ciekawskich oczu odwiedzających.
Jakie auta znajdują się w tej sali? W centralnej części hali stoi pierwszy samochód marki - Voiturette A (z franc. mały samochód). W zależności od wersji silnik o mocy 7 KM napędzał tylną oś łańcuchem lub wałem korbowym Kardana. Oprócz niego można podziwiać też takie modele, jak Favorit 136L z 1989 roku czy 1000 MB Z 1966 roku. Na końcu znajduje się koncepcyjny model Vision D.
Pora przejść do sekcji “Precyzja”, która jest poświęcona produkcji i renowacji samochodów czeskiego producenta. W sekcji tej ukazana jest rola Mladá Boleslav jako centralnego miejsca wytwarzania pojazdów Škody. W tym miejscu zobaczymy samochody w przejściowych etapach ich modernizacji. Ekspozycja obejmuje również narzędzia, których używano dawniej przy restauracji samochodów.
Po zwiedzeniu ogólnodostępnej części muzeum zostaliśmy zaproszeni do zamkniętego warsztatu (część kompleksu muzealnego), w którym mechanicy przywracają do stanu świetności kolekcjonerskie modele Škody. Zostały one odkupione, a po renowacji będą cieszyć oko gości muzeum. Warsztatowy bałagan robił wrażenie. Było widać, że pracujący mechanicy w uniformach Škody to nie część przedstawienia przygotowana dla nas, tylko kompleksowe, staranne działania, dzięki którym możemy podziwiać w muzeum samochody wyglądające jak nowe.
Ostatnim miejscem, które odwiedziłam, był depozyt Škody. Można tam było zobaczyć przedstawicieli modeli, które były kiedyś produkowane seryjnie, oraz koncepty. Gama modeli jest szeroka, obejmuje np. Škodę 720 (koncept), militarny model terenowy znany jako „Babeta” i model MTX 1-01. Ta część muzeum jest dostępna dla zwiedzających, ale trzeba wcześniej dokonać rezerwacji.
Moja wizyta w muzeum Škody była drugą częścią wyprawy do Czech na zaproszenie producenta. W osobnym tekście opisywałam wrażenia z jazdy oldtimerami.