Wyścigówka na drodze – Zakspeed Viper GTS‑R (2011)
Być może ten Viper odbiega trochę od innych samochodów po tuningu, ale nieco naginając zasady, można go wcisnąć między inne wozy po przeróbkach. Dlaczego? Bo jest to auto wyścigowe przerobione tak, żeby mogło jeździć po zwykłych drogach.
04.12.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
O całej sportowej karierze Vipera GTS-R napiszę w jednym z kolejnych odcinków „Historii motorsportu”. Tym razem skupię się wyłącznie na tym samochodzie.
Wyprodukowane w 1998 roku auto ścigało się niegdyś dla zespołu Zakspeed (team startował również w latach 90. w FIA GT Championship w klasie GT1 reprezentując Porsche). W 1999 roku wóz wygrał 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring. Czemu akurat ten wyścig jest istotny? Ponieważ obecny właściciel samochodu miał życzenie, by, oprócz możliwości jazdy tym bolidem po drogach publicznych, auto wyglądało jak wóz wyścigowy, który wygrał wspomniany wyścig.
Z obiema prośbami właściciel zwrócił się do firmy Heurich Classics, która specjalizuje się w renowacji samochodów wyścigowych.
Aby auto mogło poruszać się po zwykłych drogach mechanicy zwęzili tylny spojler, usunęli tylny dyfuzor i przebudowali osłony progów. Wymienili też układ hamulcowy na wyposażony w żeliwne tarcze hamulcowe. W wozie wyścigowym brakowało także hamulca ręcznego i fotela pasażera – te wstawiono do tego Vipera.
Oczywiście wymagane do jazdy po ulicach były opony bieżnikowane. Żeby Dodge był bardziej poręczny na drodze, inżynierowie zwiększyli w nim kąt skrętu kół. Niezbędny był montaż układu wydechowego, który spełniałby normy ulicznego ruchu drogowego i elektryki umożliwiającej montaż m.in. kierunkowskazów.
Doprowadzeniem do oryginalnego wyglądu Dodge’a, który miał mieć żółte nadwozie i reklamy Hasseröder zajęła się firma Cam Shaft. Karoserię oklejono folią winylową.
Tak jak w normalnym Viperze, tutaj moc jest przenoszona na tylne koła. Rozdziałem mocy steruje 6-biegowa, manualna skrzynia biegów firmy Tremec, którą podłączono do 8-cylindrowego, widlastego silnika, który tak naprawdę jest przerobioną w ciekawy sposób jednostką V10 (o tym jak przebudowano ten silnik więcej napiszę w odcinku dotyczącym Vipera w serii „Historia motorsportu”). Motor ma 6,2 l objętości skokowej i legitymuje się mocą 600 KM.
Wóz w wersji drogowej jest tylko o 100 kg cięższy od auta wyścigowego, a więc waży 1350 kg.
Dane techniczne
- Typ: V8 (V10), 90supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: ≈ 6200 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 600 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: ≈ 96,77 KM/l
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna Tremec
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1350 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,25 kg/KM
- Długość: 4597 mm
- Szerokość: 1923 mm
- Rozstaw osi: 2443 mmblock position=\inside6836/block
Źródło: automobilesreview