Wymiana filtra gazu fazy lotnej - jak to zrobić samodzielnie?
Regularny serwis elementów silnika to rodzaj polisy przed potencjalnymi usterkami. Dotyczy to również instalacji gazowej LPG i jej elementów. Szczególnie istotna jest wymiana filtrów, które dbają o czystość paliwa trafiającego do silnika. Jak wymienić go samodzielnie?
05.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:07
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W popularnych instalacjach z sekwencyjnym systemem wtrysku LPG są dwa filtry – fazy ciekłej i gazowej (lotnej). Filtr fazy ciekłej jest zamontowany przy elektrozaworach w komorze silnika i odpowiada za wstępną fazę oczyszczenia paliwa napływającego ze zbiornika. Wymienia się go co 20–30 tys. km, czyli w co drugim przeglądzie okresowym instalacji.
Z kolei co 10 tys. km, a zatem przy każdym serwisie, wymienia się filtr fazy gazowej, który dba o żywotność wtryskiwaczy. Jest on zamontowany tuż za reduktorem, który rozpręża gaz z fazy ciekłej. Częsta wymiana ma wpływ na jakość mieszanki paliwowo-powietrznej, na moc i zużycie paliwa oraz na charakterystykę pracy jednostki.
Ile to kosztuje?
Filtr fazy lotnej kosztuje zwykle od kilku do kilkunastu złotych, a jego wymiana zajmuje maksymalnie 30 minut. W warsztacie zapłacicie różnie. Jeden serwis może skasować 25 zł, inny 200 zł, bo liczy za cały przegląd. Jeśli jednak instalacja pracuje dobrze, a wam zależy na oszczędnościach, warto rozważyć samodzielną wymianę.
Jak wymienić filtr gazu fazy lotniej?
Wymiana tego filtra nie jest ani skomplikowaną, ani czasochłonną czynnością. Można zakręcić dopływ gazu z butli LPG (zawór znajduje się pod pokrywą butli) oraz uruchomić silnik, by zużyć resztki gazu znajdujące się w instalacji. Nie jest to jednak konieczne, gdyż część gazu z końca układu zasilania wyleci sama, kiedy zaczniemy zdejmować filtr, a dopływ zostanie zatrzymany.
Kiedy to nastąpi, należy odłączyć przewód doprowadzający gaz i zdemontować filtr. W przypadku filtrów wielokrotnego użytku należy odkręcić obudowę, usunąć stary wkład, następnie włożyć nowy, zakładając również nowe uszczelki (oringi). Przy wymianie filtra jednorazowego wystarczy jedynie wpiąć w przewód świeży filtr (zgodnie ze strzałką na obudowie filtra) oraz dokręcić opaski zaciskowe. Po wymianie należy ponownie odkręcić dopływ gazu. Warto też skontrolować szczelność instalacji detektorem.
Oczywiście nie każdy musi posiadać detektor. W takiej sytuacji wystarczy pojechać na stację diagnostyczną i poprosić o sprawdzenie szczelności. Jest małe prawdopodobieństwo, że pracownik stacji pobierze za to opłatę.
W podobny sposób wymienia się filtr gazu w fazie ciekłej – znajduje się pod specjalną kopułką, także w komorze silnika. Tu jednak zaleca się zakręcenie dopływu gazu ze zbiornika. Mimo że cała czynność nie wymaga szczególnych umiejętności, to warto ją powierzyć wyspecjalizowanym warsztatom, które dysponują wiedzą, doświadczeniem i zapleczem do wykonywania czynności serwisowych (m.in. sprawdzenie szczelności detektorem gazu). Poza tym wymienia się go rzadziej, więc przy okazji można zlecić przegląd instalacji.