Wściekłe wersje wściekłych aut [cz. 2]
Kuracja odchudzająca, zamontowanie klatki bezpieczeństwa i kubełkowych foteli, utwardzenie zawieszenia i oczywiście zwiększenie mocy - tak powstają wściekłe wersje wściekłych pojazdów. Oto druga cześć przeglądu tych aut.
20.02.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series - wściekłe auta
Do czasu kiedy na rynku nie pojawił się SLS AMG, najbardziej luksusowym autem z otwartym dachem w ofercie Mercedesa był model SL. Dwumiejscowy roadster z silnikami V6, V8 lub V12 królował na rynku, bijąc konkurentów osiągami, wygodą i horrendalnie wysoką ceną; wersja SL65 AMG z podwójnie turbodoładowanym V12 kosztowała ponad milion złotych.
W Affalterbach, siedzibie AMG, pojawili się jednak tacy, którzy stwierdzili, że nie ma nic niezwykłego w superszybkim roadsterze i że koniecznie trzeba stworzyć jego ekstremalną wersję, której przeznaczeniem będą tory wyścigowe, a nie słoneczne bulwary.
Zwiększono rozstaw kół, co wymusiło poszerzenie całego nadwozia, dodano pokaźne tylne skrzydło, gigantyczne wloty powietrza i bodykit. Agresywny wygląd nadwozia potęgują gigantyczne felgi o wymiarach 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu. Opony 325/30 ZR 20 przydadzą się, ponieważ do przeniesienia jest kolosalna moc.
Sześciolitrowe V12 wspomagane przez dwie turbosprężarki produkuje 670 KM i aż 1000 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu ważący aż 1870 kg roadster (który tak naprawdę jest już coupé, gdyż w wersji Black Series nie da się zdjąć dachu) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s oraz osiąga prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 320 km/h.
Dane techniczne
Bentley Continental Supersports - wściekłe auta
Bentley Continental GT to ulubione auto rosyjskich oligarchów, brytyjskich piłkarzy i amerykańskich raperów. Komfortowy dwudrzwiowy, czteromiejscowy krążownik z podwójnie turbodoładowanym silnikiem W12 w przypadku pierwszej generacji. Chodzi o nią, ponieważ pomimo że na rynku oferowany jest już nowszy model, Bentley nadal nie zaprezentował następcy wersji Supersports.
Kiedyś ktoś w zakładach Bentleya doszedł do wniosku, że gdyby ograniczyć komfort do absolutnego minimum, obniżyć i utwardzić zawieszenie, pozbyć się tylnych foteli i wzmocnić jednostkę napędową, luksusowe coupé byłoby jeszcze szybsze.
W miejscu tylnych foteli znalazło się dodatkowe wzmocnienie nadwozia, komfortowe skórzane siedziska zastąpiły nieco twardsze fotele z lepszym trzymaniem bocznym, pojawiły się rewelacyjnie wyglądające ciemne 20-calowe felgi oraz wydajniejsze hamulce.
Skutkiem kilku zmian było obniżenie masy o 110 kg w stosunku do Continentala GT Speed, co przy wzroście mocy do 630 KM i 800 Nm momentu obrotowego pozwala coupé z napędem na cztery koła przyspieszać od 0 do 100 km/h w 3,9 s oraz maksymalnie rozpędzać się do blisko 330 km/h. Nieźle jak na ponad dwie tony.
Dane techniczne
Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera - wściekłe auta
W 2010 roku Lamborghini postanowiło jeszcze raz przedefiniować słowo "superleggera", które w tłumaczeniu z języka włoskiego oznacza 'superlekka'. Wcześniej marka należąca do koncernu Volkswagena prezentowała już swoją wizję Gallardo Superleggera, jednak w 2010 roku, po faceliftingu modelu, auto miało być jeszcze doskonalsze.
Na początku założono, że celem konstruktorów będzie uzyskanie stosunku mocy do masy na poziomie 2,35 kg/1 KM i, jak łatwo się domyślić, włosko-niemiecki zespół inżynierów podołał temu zadaniu.
Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera napędzane jest wolnossącą, centralnie umieszczoną jednostką V10 produkującą 570 KM i 540 Nm momentu obrotowego. Ponadto auto przeszło dodatkową dietę, w ramach której pozbyto się nawigacji czy elektrycznie sterowanych szyb, co zaowocowało obniżeniem wagi o 70 kg i uzyskaniem masy na poziomie 1340 kg.
W połączeniu z sześciobiegową przekładnią e-gear oraz napędem na cztery koła auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 s. Po nieco ponad 10 s na prędkościomierzu pojawia się już 200 km/h, a po dłuższej chwili Lamborghini rozpędzi się nawet do 325 km/h.
Dane techniczne
Corvette ZR1 - wściekłe auta
Jesteśmy świeżo po tym, jak koncern General Motors zaprezentował oficjalnie zdjęcia i dane techniczne nowej generacji Corvette. Starsza generacja modelu o nazwie C6 dostępna była na rynku od 2005 roku.
Jednak dopiero w 2009 roku włodarze GM stwierdzili, że w gamie wersji Corvette brakuje odmiany, która zmiotłaby wszystkie inne amerykańskie sportowe samochody z powierzchni ziemi. Taki cel postawiono przed Corvette ZR1.
Wolnossący silnik V8 o pojemności 6,2 l dostał kompresor, dzięki któremu jego moc wzrosła aż do 647 KM i 819 Nm momentu obrotowego. Ponadto zadbano o bardziej rozbudowany bodykit z subtelnymi dokładkami polepszającymi aerodynamikę auta i zapewniającymi lepszą przyczepność.
To ważne, kiedy blisko 650 KM wędruje bezpośrednio na tylną oś za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej przekładni, bo Corvette dostępna była z ręczną skrzynią. W efekcie przy optymalnej przyczepności auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a prędkościomierz zatrzymuje się dopiero przy 330 km/h. Corvette ZR1 z zewnątrz łatwo odróżnić od słabszych wersji także dzięki pokrywie silnika z pleksi, pod którą kryje się jednostka napędowa.
Dane techniczne
Lamborghini Murcielago LP670-4 SuperVeloce - wściekłe auta
Już od prawie dwóch lat Lamborghini produkuje model Aventador, który jest oficjalnym następcą Murcielago, pełnowymiarowego superauta napędzanego centralnie umieszczonym V12. Nadal jednak nie zaprezentowano superwściekłej wersji nowego auta, a co za tym idzie - to Lamborghini Murcielago LP670-4 SuperVeloce jest ostatnią wściekłą wersją wściekłego dużego Lamborghini.
Włoski producent należący do koncernu Volkswagena postanowił, że w 2009 roku wypuści na rynek najmocniejszą w historii wersję Murcielago. Auto dostało nazwę SuperVeloce, co z włoskiego oznacza 'superszybki'. Tak powstało LP670-4 SV.
W nomenklaturze Lamborghini LP670-4 oznacza, że mamy do czynienia z autem, które dysponuje mocą 670 KM i napędem na cztery koła. Źródłem tej energii jest prawdziwy wulkan drzemiący za plecami kierowcy i pasażera.
Mowa o jednostce V12 o pojemności 6,5 l. W połączeniu z agresywnym bodykitem, wielkimi wlotami powietrza, tylnym dyfuzorem i po kuracji odchudzającej pozwalającej obniżyć masę auta o 100 kg Lamborghini Murcielago LP670-4 SV przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,2 s i w zależności od rozmiaru tylnego skrzydła rozpędza się do 337 lub 342 km/h.
Dane techniczne
Dodge Viper SRT10 ACR - wściekłe auta
Nie trzeba być znawcą rynku motoryzacyjnego, żeby stwierdzić, że Dodge Viper jest jednym z najmniej subtelnych aut na rynku. Absurdalnie ogromny wolnossący silnik V10, napęd na tylną oś, sześciobiegowa manualna skrzynia biegów i połacie plastiku to wszystko, czego potrzeba do agresywnej jazdy.
W 2007 roku Dodge postanowił, że przygotuje specjalną wersję Vipera, której przeznaczeniem będzie tor wyścigowy. Zaczęło się od obniżania masy, a w ramach jednego z pakietów można było zrezygnować z radia, klimatyzacji czy nawet dywaników, dzięki czemu Dodge Viper ACR ważył 1536 kg.
Ponadto auto dostało zupełnie nowy bodykit, którego zadaniem było zapewnienie jak największej możliwej przyczepności. Z przodu pojawił się splitter, wloty powietrza na masce, a z tyłu ogromne skrzydło, które dociska tylną oś, jednocześnie zmniejszając prędkość maksymalną auta.
Viper ACR napędzany 600-konnym silnikiem V10 rozpędza się od 0 do 96 km/h w zaledwie 3,4 s, a po dłuższej chwili wskazówka prędkościomierza zatrzyma się przy 282 km/h. To wystarczy, by odczuwać maksymalną radość z jazdy na torze wyścigowym.
Dane techniczne
Bugatti Veyron Super Sport - wściekłe auta
Bugatti powróciło na rynek motoryzacyjny pod okiem Volkswagena. Zaczęło od stworzenia najszybszego auta na świecie, czyli modelu Veyron. Osiągający prędkość 407 km/h dwumiejscowy super-, jeśli nie hipersamochód, bardzo wysoko podniósł poprzeczkę.
Rywale odpowiedzieli jednak dość szybko i wtedy Bugatti postanowiło, że trzeba przygotować wściekłą wersję Veyrona. Tak właśnie powstało Bugatti Veyron Super Sport. Auto zostało odchudzone, zawieszenie bardziej dopracowane, a nadwozie dostało nieco zmieniony zestaw spojlerów.
Pokrywa silnika została wydłużona, by zapewnić jeszcze lepszą aerodynamikę. Pod tą pokrywą drzemie ogromny silnik W12 o pojemności 8,0 l wspomagany czterema turbosprężarkami, który w wersji Super Sport produkuje aż 1200 KM i 1500 Nm momentu obrotowego.
Ta kolosalna moc trafia na obie osie i w efekcie auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej ograniczonej elektronicznie do 415 km/h. Po zdjęciu tej blokady Veyron Super Sport pomknie nawet 434 km/h.