Więcej paliwa poniżej norm. Niepokojący raport UOKiK-u
Kierowcy myślą, że czasy gdy paliwo niespełniające jakościowych wymogów nie było rzadkością, mamy już za sobą. Tymczasem w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku o połowę wzrósł odsetek kontroli zakończonych wykryciem nieprawidłowości.
09.11.2023 | aktual.: 09.11.2023 12:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Więcej stacji na liście
Kierowcy mówią o nim zwykle "chrzczone" paliwo i jeszcze dziesięć lat temu niczym niezwykłym nie było to, że 5-6 proc. próbek pobranych z dystrybutorów nie spełniało norm określonych ministerialnym rozporządzeniem. W 2022 r. odsetek kontroli zakończonych wykryciem nieprawidłowości wyniósł 1,1 proc. Jak wynika z raportu opublikowanego przez UOKiK, od początku stycznia do końca września zanotowano wyraźne pogorszenie sytuacji. Na 1446 pobranych próbek w 25 wykryto parametry, które nie odpowiadały wymogom. Oznacza to, że na 1,7 proc. stacji wykryto nieprawidłowości.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeśli dochodzi do takiej sytuacji, właściciele stacji muszą liczyć się z karą. Zwykle również z kolejną kontrolą. Urzędnicy sprawdzają w ten sposób, czy był to jednorazowy przypadek, czy też raczej "model biznesowy". W raporcie instytucji znalazły się nazwy stacji, na których wykryto nieprawidłowości. Oto one:
- A.A. Pietrzyk, woj. mazowieckie, Gołębiów 24A - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
- Mobill, woj. lubelskie, Włodawa, ul. Chełmska 100 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
- Tanktir, woj. świętokrzyskie, Wąchock, ul. Starachowicka 108 - olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody.
- KARIMA - BIS, woj. małopolskie, Strzeżów 1 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
- Watis, woj. wielkopolskie, Turek, ul. Konińska 1 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne.
- Orlen, woj. kujawsko-pomorskie, Bydgoszcz, ul. Fordońska 32 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
- Eurobaza (Moya), woj. śląskie, Skoczów, ul. Cieszyńska 25 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne.
- Benzol, woj. warmińsko-mazurskie, Biała Piska, ul. Mickiewicza 26 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne.
- Poczta Polska S.A., woj. kujawsko-pomorskie, Bydgoszcz, ul. Gajowa 99 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej.
- Dobkowski Paliwa, woj. podlaskie, Suwałki, ul. Mickiewicza 17 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne.
- Moya, woj. świętokrzyskie, Zawichost, ul. Ostrowiecka 36A - olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody.
- A.B., woj. pomorskie, Łeba, ul. Wybrzeże 11 - olej napędowy, niewłaściwa temperatura zapłonu.
- Gwara (BP), woj. mazowieckie, Młodzieszynek 36 - benzyna, niewłaściwy parametr lotności.
- Tylka, woj. małopolskie, Rogoźnik, ul. Za Torem 23A - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne.
- Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Total (Avia), woj. mazowieckie, Radom, ul. 11-go Listopada 87 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne.
- Orlen, woj. podlaskie, Stawiski, Pl. Wolności 17 - benzyna, niewłaściwa liczba oktanowa.
- A.P.M. Malinowski, S. Langowska, woj. warmińsko-mazurskie, Świątki 38 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne.
- Budex, woj. łódzkie, Będków-Kolonia 1 - benzyna, niewłaściwy parametr prężności par.
Skutki dla silnika
Jak widać, problemy zwykle dotyczą małych stacji, ale nawet wybór znanego szyldu nie jest gwarancją jakości. W końcu na liście znalazły się również stacje działające pod marką Orlen, Moya czy Avia. Szybko można zorientować się, że o wiele częściej przekroczenia norm zdarzają się w przypadku oleju napędowego. Czym może grozić używanie paliwa takiej jakości? W przypadku jednorazowego zatankowania, zwykle nic poważnego się nie dzieje. Chyba, że przekroczenia były naprawdę ekstremalne. Długotrwałe korzystanie z paliwa niespełniającego norm może jednak negatywnie odbić się na silniku i jego osprzęcie.
Nieodpowiednia stabilność oksydacyjna oleju napędowego przyczynia się do powstawania osadów i nagarów, a także zwiększa tempo powstawania korozji. Zbyt niski parametr temperatury zapłonu stwarza zagrożenie wybuchem par oleju podczas tankowania. Z kolei zbyt wysoka temperatura zapłonu powoduje spadek wydajności silnika, a więc jednoczesny wzrost konsumpcji paliwa, a także przyczynia się do wyższej emisji szkodliwych substancji podczas spalania.
W przypadku benzyny zaniżona liczba oktanowa sprzyja powstawaniu zjawiska spalania stukowego, czyli gwałtownego wzrostu prędkości spalania. Może to prowadzić do poważnego uszkodzenia silnika, jeśli nie jest on wyposażony w czujniki, wykrywające niższą wartość oktanową.
Co w razie gdy silnik odmówi posłuszeństwa po tankowaniu? Oczywiście może być to zbieg okoliczności. Jeśli jednak jesteśmy pewni, że było inaczej, możemy zwrócić się do stacji paliw o zwrot kosztów naprawy. Walka o pieniądze nie zawsze będzie łatwa, a podstawą jest tu posiadanie paragonu. Warto go więc zabierać, gdy odchodzimy od okienka.