Nowe ciężarówki z Polski. Trafią m.in. do służb i wojska
Gralion to nazwa ciężarówek, które już wkrótce będą zjeżdżały z linii produkcyjnej nowej fabryki w Pile. Włoska firma specjalizuje się w pojazdach specjalnego przeznaczenia. Dzięki współpracy zasilą one m.in. szeregi polskiego wojska. Pierwsze egzemplarze powstaną jeszcze w tym roku.
09.06.2023 | aktual.: 09.06.2023 15:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Graelion to oddział włoskiego producenta pojazdów ciężarowych i autobusów Tekne. Różnica w nazwie nie jest przypadkowa. Oryginalny oddział we Włoszech nosi bowiem nazwę Graelion i został najprawdopodobniej na potrzeby naszego rynku uproszczony do formy Gralion. Dzięki nawiązanej współpracy z Hilltech Truck, podwozia będą montowane w nowo powstałej fabryce w Pile.
Pierwsze egzemplarze mają zjechać z taśmy jeszcze w sierpniu tego roku. Na początek zakład zapewni zatrudnienie dla 200 osób, ale w kolejnych latach liczba ta ma rosnąć. Podobnie jak nakład – w ciągu pięciu lat planowana jest produkcja na poziomie 1600 sztuk rocznie. W tym czasie podwozie ma zostać w całości "spolonizowane", a 80 proc. podzespołów będzie powstawało w naszym kraju.
– Współpraca, którą nawiązaliśmy z włoskim przemysłem, pozwoli nam na polskim rynku być konkurencyjnym cenowo, a jednocześnie uniezależnić się od zagranicznych dostawców i narzucanego przez nich czasu oczekiwania na gotowe podwozia – powiedział podczas spotkania inauguracyjnego Wojciech Maślany, prezes Hilltech Truck.
Włoska firma specjalizuje się w budowie podwozi ciężarówek dla służb, wojska czy do zadań specjalnych. Plan zakłada montaż, w kolejnych latach samodzielną produkcję podwozie Gralion 244 i 266. Nawiązanie do historycznych pojazdów STAR wydaje się tu nieprzypadkowe.
GRAELION GOES OFFROAD
Gralion ma pełną polską homologację i spełnia normy emisji. Pod maską znajdziemy turbodiesla od Iveco o mocy 173 KM i momencie równym 430 Nm, ale to zawieszenie ma być głównym atutem ciężarówki.
Dzięki mostom portalowym prześwit wynosi aż 45 cm, a w zależności od potrzeb podwozia występują w wersji 4x4 lub 6x6, co ma zapewnić mobilność nawet w trudnym terenie.