W Paryżu właściciele spalinowych SUV‑ów mieliby płacić więcej za parkingi
Samorządowcy w Paryżu postrzegają SUV-y jako jedno z głównych źródeł zanieczyszczenia powietrza w mieście i proponują, żeby nałożyć wyższe opłaty parkingowe na tego typu samochody. Przy ich obliczaniu miałyby być brane pod uwagę rozmiar, waga i rodzaj silnika pojazdu.
12.07.2023 | aktual.: 13.07.2023 09:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Partia proekologiczna EELV zaproponowała nowe prawo, twierdząc, że liczba SUV-ów w Paryżu wzrosła o około 60 proc. w ciągu ostatnich czterech lat. Mimo to stanowią one tylko około 15 proc. całkowitej floty miasta, która obejmuje około 1,15 mln prywatnych pojazdów. "Chcielibyśmy, aby miasto Paryż zmieniło ceny płatnego parkowania, aby były progresywne w zależności od wagi i wielkości pojazdów" – skomentował sprawę Frédéric Badina-Serpette, radny EELV.
Według spekulacji nowe prawo zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku. Mają być z niego wyłączone pojazdy elektryczne i samochody rodzin wielodzietnych, chociaż szczegóły opłat i sposób kategoryzacji SUV-ów nie są obecnie znane.
Kilka miesięcy temu Lyon wprowadził podobne prawo, które również wejdzie w życie w przyszłym roku. Trzecie co do wielkości miasto Francji ogłosiło nową politykę parkingową, zgodnie z którą opłaty za parkowanie w miejscach publicznych będą ustalane progresywnie na podstawie wielkości, masy i rodzaju silnika pojazdu.
Co ciekawe pojazdy elektryczne kwalifikują się do najniższych opłat parkingowych w wysokości 15 euro miesięcznie, podczas gdy samochody spalinowe, które ważą powyżej 1725 kg, zapłacą trzykrotność tej kwoty.