Volkswagen i Škoda podpisały porozumienie z indyjskim Tata Motors
Podczas salonu samochodowego w Genewie, koncerny Volkswagena wraz ze Škodą oraz indyjski Tata Motors, podpisały porozumienie Memorandum of Understanding, mające na celu zawarcie współpracy w ramach której, obie firmy będą wspólnie wdrażać nowe rozwiązania techniczne. Jednym z nich ma być wspólna płyta podłogowa do tanich samochodów.
10.03.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:30
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Co ciekawe, chodzi o płytę podłogową AMP zaprojektowaną przez Tata Motors. Niemcy podobno podchodzili do tego pomysłu sceptycznie, ale po wystawieniu jej wysokiej oceny przez ekspertów od inżynierii ze stowarzyszenia EDAG, zmienili zdanie. Zarówno w zakresie wymaganej sztywności jak i odkształceń podczas wypadku, struktura zachowuje się zgodnie z niemieckimi standardami.
Volkswagen od roku rozmawiał z przedstawicielami Tata Motors, ale dopiero teraz doszło do podpisania konkretnego dokumentu. Już trzy dni wcześniej o partnerstwie wspominał sam Matthias Muller, który w Genewie przyznał, iż Volkswagen prowadzi rozmowy z Tatą na temat uruchomienia produkcji samochodów z przeznaczeniem na rynki wschodzące.
Zaznaczamy, że Memorandum of Understanding nie jest typowym porozumieniem zawieranym pomiędzy koncernami samochodowymi. Nie wiąże ich w żaden prawny sposób. To raczej forma umowy dżentelmeńskiej, ale spisana na papierze. Ciekawy jest fakt, że porozumienie to podpisał także Günther Butschek, czyli CEO Škody.
Jakie korzyści miałyby firmy ze współpracy? Volkswagen wciąż penetruje rynki wschodzące, zwłaszcza w południowo-wschodniej Azji. Dzięki współtworzeniu tanich samochodów wraz z Tatą oraz udostępnieniu ich sieci dilerskiej i wiedzy o lokalnym rynku, mógłby osiągnąć tam pewne korzyści. Podobno platforma AMP jest niemal równie elastyczna jak niemiecka MQB, co daje ogromne możliwości budowy różnych modeli samochodów. Prawdopodobnie będą nad tym pracowali właśnie inżynierowie Škody, doświadczeni w tworzeniu tanich, ale pomysłowych aut.
Tata z kolei, liczy na pomoc finansową i techniczną w rozwijaniu wspomnianej platformy. Przyłączenie się do dużego koncernu z ogromnym doświadczeniem inżynieryjnym otworzyłoby przed indyjską firmą nowe możliwości rozwoju swoich samochodów. Tata jest zainteresowana m.in. architekturą elektrycznych układów napędowych Volkswagena i mogłaby wejść na lokalne rynki z tanim autem elektrycznym.