Samochody używaneHondaUżywana Honda Civic IX w pigułce. Ostatnia taka honda

Używana Honda Civic IX w pigułce. Ostatnia taka honda

To ostatnia generacja Hondy Civic zbudowana w oparciu o stare japońskie zasady. Ma pod maską wolnossące silniki benzynowe i klasyczny automat. To obecnie jeden z najbardziej niezawodnych kompaktów, jakie można kupić za ok. 30 tys. zł.

Honda Civic IX ma bodaj najbardziej sportową sylwetkę ze wszystkich generacji, zachowując przy tym pożądaną funkcjonalność kompaktu
Honda Civic IX ma bodaj najbardziej sportową sylwetkę ze wszystkich generacji, zachowując przy tym pożądaną funkcjonalność kompaktu
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński

29.09.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:05

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Roczniki: 2011-2017 (lifting w 2014 r. - wprowadzenie kombi)

Ceny rynkowe: od 30 tys. zł

Awaryjność: niska

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: 5-drzwiowy hatchback, kombi

Pojemność bagażnika: hatchback - 477 l, kombi - 624 l

Silniki benzynowe w Hondzie Civic IX:

  • 1.4 i-VTEC (99 KM)
  • 1.8 i-VTEC (141 KM)

Silniki Diesla w Hondzie Civic IX:

  • 1.6 i-DTEC (120 KM)
  • 2.2 i-DTEC (150 KM)

Wersja sportowa: Type-R 2.0 (310 KM)

Patrząc na historię civiców oferowanych na masową skalę w Europie, to dziewiąta generacja jest ostatnią, zamykającą pewną erę Hondy. Podstawą zawsze były wysokoobrotowe silniki wolnossące, z czasem pojawiały się diesle i hybrydy, ale to była ewolucja. Zawsze dość proste, ale trwałe zawieszenie, nadwozie i podwozie ulegające korozji, ale bardzo niezawodna mechanika i elektryka.

Honda Civic IX
Honda Civic IX© fot. Mariusz Zmysłowski

Tę erę zakończono w 2017 r. Dziesiąta generacja to już zupełnie inny rodzaj samochodu, a silniki mają turbodoładowanie. Choć trzeba przyznać, że już Civic IX oferuje pojemne wnętrze i ogromny bagażnik.

Hondę Civic IX zaprezentowano w 2011 r. jako nową generację, ale koncepcyjnie i technicznie jest to rozwinięcie Civica VIII. Podobna jest bryła nadwozia, rozplanowanie wnętrza i gama silników. Każdy z nich to wybitnie udana, trwała i niezawodna jednostka godna polecenia.

Na pierwszy plan wybija się optymalny motor 1.8 i-VTEC zapewniający dobre osiągi, niskie spalanie i niezawodność na miarę marki. To silnik, który bez zasilania gazowego praktycznie nie wymaga obsługi większej niż podstawowa. Raz na jakiś czas warto ustawić zawory.

Godna polecenia jest też wersja 1.4 i-VTEC, ale niska moc sprawdza się głównie w mieście lub u niewymagających kierowców. Oba silniki benzynowe są oszczędne. Według opinii czytelników AutoCentrum.pl większy motor potrzebuje średnio 7,4 l/100 km, a mniejszy o litr mniej.

Honda Civic Tourer
Honda Civic Tourer© fot. Mariusz Zmysłowski

Jeszcze oszczędniejsze są diesle, zwłaszcza bardzo udany 1.6. W tym przypadku można liczyć na średnie zużycie na poziomie 5,0 l/100 km i wbrew pozorom - na dobre osiągi przy mocy 120 KM i momencie 300 Nm. Motor ma łagodną charakterystykę i został zestrojony do ekonomicznej jazdy. Niewiele mocniejszy 150-konny wariant 2.2 to rozwinięcie silnika i-CDTI, ale z bardziej skomplikowanym osprzętem. Jego spalanie to poziom ok. 5,5 l/100 km.

Co ciekawe, silniki Diesla Hondy są wyjątkowo niezawodne i jedynie filtr cząstek stałych może spędzać sen z powiek. Trudno nawet o zamienniki, więc trzeba o niego dbać. Dokładnie to samo dotyczy większego Diesla. Natomiast poważniejsze naprawy - np. układ wtryskowy, wymiana napędu rozrządu - są dość kosztowne. Już teraz panuje zasada, że silnika i-CDTi nie opłaca się naprawiać nawet w podstawowym zakresie, więc niebawem to samo będzie się robić z nowszym wariantem.

Poza drobnymi usterkami elektryki i potencjalnym ryzykiem korozji Honda Civic IX jest pewnym wyborem. Przy zakupie trzeba być czujnym w dwóch kwestiach - chodzi o powypadkową przeszłość oraz korozję. Auta już teraz - pomimo młodego wieku - warto dobrze zabezpieczyć. Niestety, rdza to nie tylko problem nadwozia, ale niektórych mechanizmów (m.in. hamulce). Dodatkowo słaby lakier sprawia, że z przodu szybko pojawiają się odpryski.

Honda Civic IX
Honda Civic IX© fot. Mariusz Zmysłowski

Usterki elektryki nie powodują dużych dolegliwości, ale zawieszające się multimedia, kłopoty ze stykami, oświetleniem, niektórymi elementami wyposażenia to norma. To też sytuacje, z którymi w starszych generacjach użytkownicy nie mieli do czynienia. Wyraźnie widać kiepską jakość wykonania, której ewolucją jest ta w X generacji.

Mimo tego samochód jest nie tylko wart uwagi, ale też jest jedną z najlepszych propozycji na rynku. Bardzo niezawodny mechanicznie, wymagający niedużego nakładu przy serwisie i z wyjątkowo udanymi wszystkimi silnikami. Nie jest już tak koszmarnie drogi, jak to miało miejsce kilka lat temu. Optymalna kwota na zakup to ok. 35-40 tys. zł, choć egzemplarze po liftingu kosztują nawet ponad 60 tys. zł.

Typowe usterki w Hondzie Civic IX:

  • drobne usterki elektryki i wyposażenia
  • korozja elementów układu hamulcowego i styków elektrycznych
  • zapychanie filtrów DPF

Czego szukać: samochodów z silnikiem 1.8 i-VTEC

Czego unikać: aut z podejrzaną przeszłością

Optymalna kwota na zakup: ok. 40 tys. zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Hondasamochody używaneHonda Civic
Komentarze (4)