Tuning w duecie – BBR‑Cosworth MX‑5 Supercharger (2010)

Mazdy MX-5 (znanej też jako Miata) nie trzeba nikomu przedstawiać. Jednym zdaniem można powiedzieć, że to zgrabny roadster stworzony dla osób lubiących poczuć wiatr we włosach. A co gdyby zamiast wiatru poczuć wichurę? Właśnie to proponuje BBR-Cosworth w swojej MX-5.

Tuning w duecie – BBR-Cosworth MX-5 Supercharger (2010)
Olgierd Lachowski

03.12.2010 | aktual.: 07.10.2022 16:53

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

BBR-Cosworth MX-5 Supercharger fot.2
BBR-Cosworth MX-5 Supercharger fot.2

Mazda MX-5 ma już ponad 20 lat. W tym czasie zyskała rzeszę wiernych fanów i klientów, którzy nie widzą niczego poza tym samochodem. Od 1989 roku MX-5 dorobiła się już trzech generacji. Ta dostępna obecnie zadebiutowała w 2005 roku, a pod koniec 2008 na salonie paryskim przedstawiono wersję po faceliftingu. Najnowsze zmiany nie wszystkim przypadły do gustu. Niektórzy twierdzą, że wielki wlot powietrza z przodu i kształt świateł sprawiają, że Miata ma głupawy uśmiech na twarzy.

Produkowane obecnie auto może być wyposażone w jeden z dwóch silników. Mniejszy ma objętość 1,8 l i moc 126 KM, natomiast większy to 2-litrowa jednostka, która w Europie ma 160 KM (w USA - 170 KM). Ten wolnossący motor, generujący moment obrotowy o wartości 188 Nm przy 5000 obr./min pozwala ważącemu 1155 kg autu przyspieszyć do 100 km/h w 7,60 s i osiągnąć prędkość maksymalną 212 km/h.

Do 160-konnej Mazdy „dobrały się” współpracujące ze sobą ekipy BBR i Cosworth. Ta pierwsza firma zajmuje się tuningiem Fordów, druga to przede wszystkim specjaliści od budowy silników (w tym także do bolidów F1; kiedyś także przygotowywanie sportowych Fordów). Do jednostki napędowej BBR-Cosworth dodało sprężarkę mechaniczną Eaton MP62, która jest zintegrowana z zaprojektowanym przez inżynierów Coswortha kolektorem dolotowym.

Między silnikiem a kompresorem zainstalowano międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego typu ciecz-gaz. Nie zapomniano o wydajniejszych wtryskiwaczach paliwa oraz nowej, elektronicznej mapie jednostki napędowej.

BBR-Cosworth MX-5 Supercharger fot.3
BBR-Cosworth MX-5 Supercharger fot.3

Ulepszenia poskutkowały tym, że motor osiąga teraz 238 KM przy dość wysokich obrotach – 7130 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 258 Nm dostępne przy 5260 obr./min.

BBR-Cosworth żąda 4995 funtów brytyjskich za zestaw wraz z instalacją. Za jakiś czas ma się pojawić możliwość zakupu tego pakietu do domowego montażu, ale cena jest jeszcze nieznana. Tunerzy nie podzielili się także informacją na temat tego, jak szybka jest przerobiona przez nich Mazda MX-5. Tuning silnika to jedyna modyfikacja oferowana przez BBR-Cosworth.

Czy 235 KM w MX-5 to dużo? Tak i nie. To sporo, ale w porównaniu z tym, co robiła (lub robi nadal) niemiecka firma Büthe, to nic. Niemcy instalowali nawet 5-litrowe V8 Forda o mocy 650 KM (!). Za tym jednak często szła mocna zmiana wyglądu, niekoniecznie na lepszy.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor Eaton MP62
  • Moc maksymalna: 238 KM przy 7130 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 119,06 KM/l (seryjny – 80,04 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 258 Nm przy 5260 obr./min
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 290 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 280 mm
  • Koła przednie: 6,5 x 16\
  • Koła tylne: 6,5 x 16″
  • Opony przednie: 205/50 R 16
  • Opony tylne: 205/50 R 16

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1155 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4,85 kg/KM (seryjny – 7,22 kg/KM)
  • Długość: 4020 mm
  • Szerokość: 1720 mm
  • Wysokość: 1245 mm
  • Rozstaw osi: 2330 mm
Komentarze (0)