Cartech4x4 przedstawia tuning Nissana Patrola GR
O tym, że Nissan Patrol GR jest bardzo dobrym wyborem na bazę do tuningu off road nie trzeba nikogo przekonywać. Samochód w wersji long idealnie się spisuje jako wyprawówka, a w krótkiej wersji może być groźną bronią na rajdach przeprawowych.
03.04.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Tuning Nissana Patrola GR - opis projektu
Legendarny, praktycznie niezniszczalny układ przeniesienia napędu – zwłaszcza mosty napędowe, bardzo trwałe rozwiązania zastosowane w zawieszeniu, nietuzinkowy design wersji Y60 oraz dość nowoczesna stylistyka modelu Y61 powodują, że praktycznie nie ma konkurencji w swojej klasie. Jedyną wadą Patrola GR zdaniem pracowników warsztatu samochodowego CarTech4x4.pl z Poznania jest bardzo ograniczony wybór wersji silnikowych. Silnik diesla, turbodoładowany, o pojemności 2800 ccm jest świetnym rozwiązaniem, jednak ma również swoje wady, a dodatkowo od 1999 roku przestał być produkowany, przez co coraz trudniej o zadbany egzemplarz z tym silnikiem. Od 2000 do wyboru mamy praktycznie tylko trzylitrową jednostkę diesla, czterocylindrową, turbodoładowaną. Silnik jest dość trudny w serwisowaniu przez co ma opinię awaryjnego.
Możemy oczywiście zdecydować się na swap silnika, czyli montaż innej jednostki napędowej w Patrolu. Tu wybór jest praktycznie nieograniczony, ale niebezpiecznie zbliżamy się do budowania zmoty, czyli bierzemy na siebie wszystkie z tym związane niedogodności: utrudnione serwisowanie, duże ryzyko niechlujnego i nieczystego technicznie montażu no i nieczystość rasową - Japoński Patrol GR z Niemieckim silnikiem BMW? To nie brzmi dobrze. Zapewne teraz do głosu dojdą zwolennicy Patrolowego 4,2. Jednak 4,2-litrowy wolnossący diesel jest bardzo anemicznym silnikiem, turbodiesel 4,2 jest trudny do zamontowania w aucie z kierownicą po lewej stronie (ze względu na umiejscowienie turbosprężarki), oba te silniki sporo palą. Alternatywą jest benzynowe 4,2. Tu i mocy jest sporo i przy instalacji LPG koszty przejechania 100 km są do przyjęcia. Jednak gdy znalazłem ofertę sprzedaży Nissana Patrola GR (właściwie ze względu na pochodzenie, prawidłową nazwą jest Patrol GU) Y61 z silnikiem benzynowym 4500 ccm i to w najbogatszej wersji wyposażenia SUPER SAFARI, moje serce zabiło szybciej, wiedziałem, że to będzie moje nowe auto.
Transakcji dobiłem szybko, na drugi dzień pod domem stał piękny, lśniący Patrol, a pod maską fabryczny silnik TB45E o mocy 230 KM. Jednak nie tylko silnik był wyjątkowy w tym aucie. Od znanych mi do tej pory wersji różnił się znacznie. Z przodu fabryczne, soczewkowe ksenony, brak wlotu na masce, chromowane lustra oraz klamki, oryginalne tylne zintegrowane lampy, nietypowa oryginalna osłona koła zapasowego czy specjalny kanister na wodę w srebrnym kolorze to wszystko podkreślało wyjątkowy charakter tego egzemplarza. We wnętrzu jeszcze więcej ciekawostek, licznik wyskalowany do 200 km/h!!! Ponieważ samochód ma dwa zbiorniki paliwa, w sumie 150 l, na desce rozdzielczej znalazły się również dwa fabryczne wskaźniki poziomu oraz przełącznik SUB TANK, za pomocą którego przepompowujemy paliwo z dodatkowego zbiornika do głównego. Radio również jest niezwykłe. Oryginalnie jest zamontowany odbiornik o rozmiarze dwóch DIN oczywiście ze sterowaniem zmieniarki na 6 płyt CD. Przyciskiem RR COOLER uruchamiamy dodatkowy nawiew klimatyzacji na drugi oraz trzeci rząd siedzeń, a przyciskiem COOL BOX lodówkę, która znajduje się w podłokietniku… Była to idealna baza do tuningu terenowego.
Na pierwszy ogień w warsztacie samochodowym CarTech4x4.pl poszło zawieszenie. Duże auto to i zawieszenie musi być spore, lift 4 cale na sprężynach Old Man Emu, do tego amortyzatory Fox, wszystkie elementy metalowo gumowe w zawieszeniu zostały wymienione na poliuretany, w przednie wahacze wprasowano tuleje mimośrodowe, stabilizatory otrzymały nowe, grubsze oraz dłuższe łączniki, dodatkowo zostały zamontowane dropp box’y skutecznie poprawiające kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zestaw dodatkowo obniżający skrzynię biegów. Oryginalny amortyzator skrętu wymieniliśmy na amortyzator z oferty Tough Dog, model "Return to center". Piętnastocalowe chromowane felgi o szerokości dziesięciu cali z maksymalnym odsadzeniem et -50 obuto w bardzo duże opony Maxxis Creepy Crawler w rozmiarze 37x14,5R15.
Aby Patrol nie stracił swojej ponadprzeciętnej dynamiki przez duże koła, zmieniliśmy przełożenia główne w mostach z oryginalnych 1:3,90 na 1:4,62 dzięki czemu licznik prędkościomierza nadal pokazuje prawdziwe wartości, auto nie ma żadnych problemów z ciągnięciem przyczepy czy pokonywaniem trudniejszego terenu. Do wyważenia kół poza klasycznymi ciężarkami użyliśmy specjalnych kuleczek elektrostatycznych Counteract, dzięki czemu kierownica nie bije nawet przy większych prędkościach niż przewidziane w kodeksie ruchu drogowego, które Patrol jest w stanie osiągać bez problemu. Przedni zderzak to wyrób krajowej firmy, wybór nie był przypadkowy, zderzak jest tak zaprojektowany aby pomieścił przednią wyciągarkę, w tym przypadku Super Winch ep9.0 i tylko nieznacznie ograniczał kąt natarcia. Dodatkowo bardzo dobrze osłania wspomniane wcześniej ksenonowe reflektory oraz jest wyposażony w solidne uszy do holowania. Tylny zderzak pochodzi od tego samego producenta. Ma specjalne wcięcie na oryginalną obudowę koła zapasowego, jest również wyposażony w solidne uszy do holowania. Progi to nasz wyrób. Odpowiednio dobrana średnica rury, z której są wykonane powoduje optyczne powiększenie dołu auta dzięki czemu mamy wrażenie, że samochód jest jeszcze bardziej monstrualny.
Wszystkie elementy orurowania zostały polakierowane w oryginalnym kolorze dołu auta oraz pokryte specjalnym, bardzo twardym lakierem bezbarwnym, który nadał połysku oraz chroni te elementy przed zadrapaniem. Dopełnieniem był montaż oryginalnego snorkela firmy Safari Snorkel, dzięki czemu silnik jest bezpieczny w trakcie pokonywania brodów wodnych, a dodatkowo nie ogranicza on prawidłowego dolotu powietrza, co jest bardzo istotne w wolnossącej jednostce benzynowej. Ze względu na Afrykańskie pochodzenie samochodu, nie jest on wyposażony w np.: podgrzewanie skórzanych siedzeń, co w naszym klimacie, zwłaszcza zimą, jest bardzo nieprzyjemne. Dlatego zdecydowaliśmy się na montaż ogrzewania postojowego firmy Webasto, dzięki czemu w zimowe poranki w kabinie jest ciepło, silnik zaraz po uruchomieniu osiąga swoją prawidłową temperaturę pracy, a skrobanie szyb jest mi zupełnie obce.
Oczywiście o bezpieczeństwo energetyczne w pojeździe dba niezawodna Optima 75 Ah w niebieskim kolorze, co oznacza, że poza wszystkimi właściwościami żółtej Optimy ma również klemy odporne na utlenienie, co zapewnia jeszcze większą bezobsługowość. Tak naprawdę samochód jest typowym show carem. Służy głównie do użytkowania na co dzień, do zadawania szyku na nadmorskich bulwarach czy jako koń pociągowy do lawety. We wszystkich tych rolach spisuje się świetnie, jednak biada temu kto wątpi w jego dzielność terenową…
Tuning Nissana Patrola GR - informacje techniczne
Silnik:
marka, symbol – TB45E
paliwo – benzyna
liczba i układ cylindrów – R6
moc maksymalna – 230 KM przy 4400 obr./min
maksymalny moment obrotowy – 385 Nm przy 3600obr./min
Skrzynia biegów:
automatyczna, 4 -biegowa
Skrzynia rozdzielcza:
dwubiegowa, sposób rozdziału napędu - napęd na tył, dołączany przód + reduktor,
Oś przednia:
zawieszenie: sztywny most, wahacze pchane + drążek panharda, sprężyny Old Man Emu + 4", amortyzatory Fox, zmienione przełożenia główne z 1:3,90 na 1:4,62
Oś tylna:
zawieszenie: sztywny most, wahacze wleczone + drążek panharda, sprężyny Old Man Emu + 4", amortyzatory Fox, oryginalna blokada mostu, zmienione przełożenia główne z 1:3,90 na 1:4,62
Układ kierowniczy:
przekładnia oryginalna, amortyzator skrętu Tough Dog
Hamulce:
hydrauliczny układ hamulcowy z podciśnieniowym wspomaganiem, hamulce tarczowe na przedniej oraz tylnej osi z systemem ABS
Koła jezdne:
opony - Maxxis Creepy Crawler 37x14,5R15, felgi -15x10 CHROM et - 50
Nadwozie:
zderzak przedni - krajowego producenta z dodatkowymi zaczepami, tylny zderzak - krajowego producenta z dodatkowymi zaczepami holowniczymi, progi oraz modyfikacje blacharskie własnej konstrukcji i wykonania
Wyposażenie:
wyciągarka - Super Winch EP 9.0 z liną stalową - 9 mm - 30 m, alternator oryginał, akumulator - Optima Blue Top 75Ah,
Wymiary i masy:
rozstaw osi: 2970 mm, długość x szerokość x wysokość: 5010 x 1930 x 1855 mm, ciężar własny: 2310 kg,
Osiągi:
prędkość maksymalna: 200 km/h, średnie zużycie paliwa: na asfalcie 22 l/100 km, w terenie: ? l/100 km