Nissan
Nissan jest pochodzącym z Japonii popularnym producentem samochodów, który został założony 26 grudnia 1933 roku w Jokohamie. Obecnie Nissan jest jedną z najpopularniejszych marek samochodowych i jednym z największych producentów aut w Azji zatrudniając ok. 152 421 pracowników w ponad 160 krajach na całym świecie.
Nissan – historia
Nissan swoją działalność rozpoczął w 1911 roku od założenia przez Masujiro Hashimoto firmy Kwaishinsha, w której zaprojektował swój pierwszy samochód nazwany DAT, co jest zestawieniem pierwszych liter nazwisk tych, którzy pomogli Hashimoto w inwestycji czyli Rokuro Aoyama, Meitaro Takeuchi i Kenjiro Dena. Ponadto "DATTO" w języku japońskim rozumiane jest jako "zając, który ucieka", dlatego pierwsze modele DAT miały na masce figurkę z wizerunkiem tego biegnącego zwierzęcia. Kolejnym ważnym momentem w historii Nissana był rok 1919 i powstanie firmy Jitsuyo Jidosha (Osaka), która ostatecznie połączyła się z Kwaishinsha tworząc wspólnie auta nazwane Datson, a później Datsun.
Ponadto nazwa Nissan Motor Co. Ltd pojawiła się po raz pierwszy 1 kwietnia 1934 roku po kolejnej przebudowie, które ostatecznie nie wprowadziły zmiany w strukturach firmy zachowując jedynie jej nową nazwę. Kolejne lata to czas II wojny światowej i próba utrzymania się na rynku, co udało się dzięki wsparciu firmy Austin zajmującej się produkcją samochodów wojskowych. Skutkiem tego był wzrost produkcji i zajęcie drugiego miejsca pod względem sprzedaży na rynku japońskim. Również od tego momentu wszystkie modele samochodów zostały nazywane Nissan (do tej pory określano tak wyłącznie ciężarówki) zamiast Datsun. Kolejnym ważnym momentem w historii marki był rok 1989 i podbicie rynku aut luksusowych, co miało umożliwić utworzenie luksusowej marki Infiniti, która debiutowała w Stanach Zjednoczonych.
Nissan obecnie
Wejście w XXI wiek Nissan rozpoczął restrukturyzacją, sprzedając 35 proc. swoich udziałów francuskiemu Renault, które obecnie posiada ok. 43,4 proc. akcji japońskiej marki. Kolejnym krokiem do usprawnienia funkcjonowania przedsiębiorstwa było podjęcie współpracy w 2010 roku z innym popularnym producentem samochodów osobowych z Niemiec czyli Daimler AG oraz otrzymanie ok. 2 mld dolarów pochodzących z dofinansowania federalnych programów kapitałowych. To wszystko sprawiło, że od 2013 roku Nissan nieprzerwanie znajduje się w pierwszej 10 najchętniej finansowanych firm na amerykańskim rynku, a w 2015 roku marka ustanowiła nowy rekord sprzedaży wynoszący ok. 5,1 milionów wyprodukowanych egzemplarzy samochodów.
Nissan w Europie
W Europie Nissan oferuje obecnie nie tak dużo, bo około 17 modeli swoich samochodów. Największą popularnością cieszą się zarówno miejskie SUV-y Nissan Murano i Nissan Pathfinder oraz bliźniaczy model Dacii Duster czyli Nissan Terrano.
Nissan w Ameryce Północnej
Nissan słynie z dużej uwagi, jaką poświęca amerykańskim użytkownikom. To tutaj trafia wiele niedostępnych w Europie modeli jak choćby serie SUV-ów: Kicks (kompaktowe), Armada (największe w ofercie) i miejskie średniej klasy Nissany Armada. Ponadto dużą popularnością cieszą się wersje Nissana X-Trail oraz flagowego również w Europeie Nissana Qashqai, którego druga wersja nazwana została Nissan Rogue Sport. Warto także wspomnieć o modelach dedykowanych wyłącznie na rynki Ameryki Północnej czyli potężne vany: Nissan NV350, Nissan Quest, Nissan Patrola i Nissan Urvana. Nie mniej istotnym dla tego rynku modelem jest również bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych pick-up Nissan Titan, który od lat konkuruje w tej kategorii z Fordem F-150.
Nissan w Ameryce Południowej
Rynki Ameryki Południowej ze względu na zróżnicowanie ekonomiczne posiadają niestandardową specyfikację. Popularne są tutaj zarówno ekonomiczne modele Nissana Tsuru, starsze Nissan Frontier oraz popularny również w Polsce pick-up Nissan Navara, jak i nowoczesne, a nawet luksusowe Nissan Altima czy SUV Nissan Kicks.
Nissan w Afryce
Afryka od zawsze stanowiła trudne środowisko dla firm motoryzacyjnych ze względu na niską zamożność tego kontynentu i znaczne zróżnicowanie gospodarczo-ekonomiczne. Z tego względu największą popularnością cieszą się tu wszelkie auta terenowe czy SUV-y, którymi znacznie łatwiej poruszać się w trudnym terenie. Z tego względu największą sprzedaż odnotowują tutaj modele: Nissan Pathfinder, Nissan Patrol oraz Nissan Navara.
Nissan w Azji
Azja od początku istnienia marki była największym rynkiem sprzedaży, na którym dostępnych jest ok. 56 modeli samochodów Nissana. Co więcej, charakterystyczne jest w tym przypadku popularność mikrosamochodów w postaci Nissana NV100 Clipper oraz Nissana Dayz i Nissana Roox. Oprócz tego, wysoką sprzedaż odnotowują tutaj również sedany: Nissan Fuga, Nissan Altima, i Nissan Maxima oraz vany: Nissan Lafesta i Nissan Grand Liviva.